A 37. Magyar Nagydíjon Max Verstappen bravúros győzelmet aratott, a holland a 10. helyről rajtolva tudott nyerni a Hungaroringen a Ferrari ismételt stratégia blamája következtében. Azóta jó néhány hét eltelt, a csapatok és a gyárban dolgozók is kötelező szabadságra mentek, hogy a hétvégén újult erővel, számos technikai fejlesztéssel kezdhessék meg a 2022-es F1-es szezon második felét.
A 2022-es év a nagy szabályváltozások éve a Formula–1-ben, az erőviszonyok teljesen átrendeződtek, a Mercedes visszaesett, a Ferrari-motoros csapatok teljesítményelőnyre tettek szert. A Ferrari ismét az aranykorát idézte az év elején, az olaszok a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon kettős győzelmet arattak, ami egyértelműen Charles Leclerc és a Ferrari világbajnoki esélyeit vetítették előre. Ráadásul mindkét Red Bull technikai problémák miatt feladni kényszerült a szezonnyitót.
A Szaúdi Nagydíjon megérkezett a címvédő, Max Verstappen válasza, a holland hatalmas küzdelemben gyűrte maga mögé Charles Leclerc-t a versenypályán. A kenguruk földjén azonban Verstappen menetelésének ismét technikai problémák vetettek véget, így Leclerc tovább tudta növelni előnyét a vb-tabellán. A Red Bull tanácstalan volt, hiszen korábban az egyik legmegbízhatóbb konstrukciónak számított, úgy tűnt, hogy megbízhatósági problémákkal Max Verstappent nem tudják hozzásegíteni a címvédéshez.
Imolában kezdődött a Ferrari haláltusája, a Ferrari hazai közönség előtt nem hozta az addig megszokott tempót, Leclerc ráadásul versenyzői hibát is vétett, így meglehetősen sima Verstappen-győzelemmel zárult az Emilia-Romagna Nagydíj. Imolától kezdődően egészen a Kanadai Nagydíjig a Red Bull szállította a győzelmeket, Max Verstappen a következő hat versenyből ötöt tudott győzelemre váltani, Sergio Pérez viszont Monacóban megérdemelten emelhette magasba az első helyért járó trófeát.
Amikor az olaszok nem saját magukat hátráltatták amatőr stratégiai döntésekkel vagy éppen felvetődő műszaki meghibásodással, a Red Bull versenytempója és gumikezelése is minimálisan jobbnak bizonyult.
A Brit Nagydíj Carlos Sainz hétvégéje volt. Első pole-ját és F1-es győzelmét is meghozta, Max Verstappent a szezon elején tapasztalt technikai meghibásodás sújtotta, Charles Leclerc-rel pedig a stratégák szúrtak ki. Ekkor már a Ferrari jócskán lemaradt a vb-tabellán a Red Bullhoz képest.
Ausztriában a Red Bull Ring ismételt Leclerc-győzelmet hozott, de groteszk módon a fiatal monacói beragadt gázpedállal nyerte meg a futamot, ráadásul Carlos Sainz autója kigyulladt. Ha még nem süllyedt volna elég mélyre a Ferrari, a Francia Nagydíjon Leclerc az élről esett ki, a monacói magára vállalta a felelősséget, elmondása szerint versenyzői hibát vétett, ez okozta a kiesését.
A Mercedes az év közbeni fejlesztésekkel ismét dobogós helyezéseket tudott szállítani, a Magyar Nagydíj időmérőjén George Russell bravúros körrel élete első pole pozícióját szerezte meg, igaz, a versenytempó már nem igazolta ezt a helyezést, Max Verstappen tudta megszerezni a győzelmet a Hungaroringen, ahol ismét a Ferrari stratégái járatták le magukat és versenyzőiket.
Nem túlzás azt állítani, hogy az olasz gárda a félidőben műszaki és stratégiai blamák következtében elveszteni látszik a 2022-es világbajnokságot.
Ugyan hátra van még kilenc futam, a Ferrari hátránya a konstruktőri tabellán már közel 100 pontra nőtt, Leclerc pedig 80 pont lemaradással a második jelenleg az egyéni ponttáblázatban. A Mercedes már közel 30 pontra megközelítette a vörösöket a konstruktőröknél.
Léphet-e még a Ferrari?
Ami biztos, hogy ezen a hétvégén az Ardennekben, a legendás Spa-Francoshampban kezdődik F1-es szezon második fele.
A következő néhány futam sorsdöntő a Ferrari számára, ha ismét hibáznak, azzal egyértelműen a Red Bull kezébe adják a 2022-es világbajnoki trófeát, mind konstruktőri, mind egyéni szinten.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Charles Leclerc, a Ferrari monacói versenyzője a boxutcában a Forma–1-es Magyar Nagydíjon a mogyoródi Hungaroringen 2022. július 31-én. Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI)