Hiába a világbajnoki címvédő Max Verstappen volt a leggyorsabb, a rajtbüntetések miatt a Ferrarival versenyző Carlos Sainz indulhat az élről a Formula–1-es Belga Nagydíjon. Sergio Pérez a második, Fernando Alonso a harmadik helyről rajtol a vasárnapi futamon.
A Magyar Nagydíjjal lezárult a 2022-es F1-es szezon első fele, ami meglehetősen viharosan alakult az év elején brillírozó Ferrari számára. A Red Bull jelenleg stratégiai és tempóelőnyben van a vörösökkel szemben, az átépített spa-francorchamps-i aszfaltcsík, valamint a csapatok által hozott fejlesztések megkavarhatják az erőviszonyokat a hétvégén.
A nyári szünet utolsó hetében már dőlt a dominó. A McLaren bejelentette, hogy két év után elengedik Daniel Ricciardo kezét, 2023-tól már nem a wokingi gárdát erősíti az ausztrál. A szakítás okaként a csapat és Ricciardo is közös megegyezésre hivatkozott. És hogy az ausztrál helyét ki veszi át? Sokan az Alpine-nal is összeboronált Oscar Piastrit emlegetik, de hivatalos megerősítés még nem jött az igazolásról.
Az Audi nagyot lépett, hivatalossá vált, hogy 2026-tól, az új motorszabályok életbelépésével egy időben csatlakozik a Formula–1-hez.
Az F1 remek megjelenési lehetőséget biztosít világszerte a márkánknak, emellett a fejlesztőink számára hatalmas kihívásokat tartogat. A nagy teljesítményre való törekvés és a versenyzés mindig is fejlődésre sarkallta iparágunk résztvevőit, az új szabályok bevezetése pedig ideális időpont számunkra a csatlakozáshoz
– mondta Markus Duesmann Audi-elnök Spában.
Ami a szabadedzéseket illeti, a hétvége favoritjának egyértelműen a Red Bull tűnt. Az első gyakorlást ugyan a ferrarisok vitték el, a második és a harmadik szabadedzést már Verstappen és Pérez nyerte, a hétvége eddigi legjobb idejét a mexikói szállította. Ami még inkább aggasztó tény, hogy a második és a harmadik gyakorláson is több mint nyolc tizedet kapott a Ferrari az élen végző Red Bulloktól.
Motorerőforrás-csere miatt számos élmenő rajtbüntetéssel számolhat a Belga Nagydíjon. Az FIA kiadott közleménye szerint hat versenyző részesül rajtbüntetésben:
Charles Leclerc, Max Verstappen, Valtteri Bottas, Lando Norris, Mick Schumacher és Esteban Ocon.
Azt, hogy végül kik lesznek a rajtrács végén, illetve hogy mi lesz a hat versenyző sorrendje, az időmérőn elért eredmények határozták meg.
Az F1-esek kvalifikációját eltolták, a Porsche-szuperkupa időmérő edzésén történt baleset miatt a pályán hosszasan helyreállítási munkálatokat végeztek. Ekkor Spában a levegő hőmérséklete csupán 15 fok volt, esőre nem volt kilátás, de tudjuk, hogy az Ardennekben bármikor leszakadhat az ég.
25 perc elteltével kezdődhetett a kvalifikáció. Nicholas Latifi és Mick Schumacher rögtön a pályára hajtott, a mezőny többi része nem siette el az első mért körök teljesítését. Az első próbálkozások után Max Verstappen állt az élre, a holland 1:44.581-gyel állt az első helyre, mögötte Carlos Sainz már fél másodperc lemaradásban volt második. Russell és Hamilton nem brillírozott, a Mercedesek az első tízen kívül voltak az utolsó percekben. Az Alpine viszont odatette magát, Ocon és Alonso közvetlenül az élmenők mögött foglalt helyet.
Verstappen abszolút legjobb idejét végül senki sem tudta megjavítani, Sainz a második, Pérez a harmadik helyen végzett a Q1-ben.
A kiesők végül Sebastian Vettel, Nicholas Latifi, Kevin Magnussan, Cunoda Juki és Valtteri Bottas voltak.
Max Verstappen a Q1-hez közel azonos időt futva állt az élre, Pérez egy tized lemaradásban követte őt. A Ferrari továbbra sem tudott a Red Bullhoz közeledni, Sainz hét tizedmásodperc hátrányban volt a harmadik helyen. Leclerc az első mért körén hibát vétett, csak a hatodik helyre jött fel.
A Mercedesnél rezgett a léc a Q3-as bejutásért. Lewis Hamilton az utolsó próbálkozások előtt csupán a 10. volt, Russell pedig a nyolcadik.
Természetesen mindenki a leglágyabb keverékeken indult neki az utolsó mért körének. Alonso az ötödik helyre jött fel, ezzel biztossá vált a Q3-as bejutás a spanyol világbajnoknak. Meglepetésre Leclerc vette át a vezetést, a monacói 1:44.551-es idővel nyerte a Q2-t.
Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Csou Kuan-jü, Lance Stroll és Mick Schumacher nem jutott tovább a Q3-ba.
Charles Leclerc új szuperlágyakkal hajtott a pályára, a monacói és a holland címvédő is a mezőny legvégéről kezdi majd meg a vasárnapi futamot, így a tét csupán a rajtrács végi pozíciók sorrendje volt. A pole pozíció várományosai egyértelműen Carlos Sainz és Sergio Pérez voltak.
Max Verstappen űridővel kezdett az élen, 1:43.665-tel a holland a hétvége abszolút legjobb idejét futotta meg.
Leclerc és Sainz is hiába próbálkozott, megközelíteni sem tudták a holland zseniális körét. Sainz közel hét tized, Leclerc nyolc tized lemaradásban volt.
A Ferrari ismét bevetette a szélárnyék-stratégiát, jelen esetben a monacói segítette a spanyol futamgyőztest. Sainz azonban hibázott, de ezzel is megszerezte az első helyet, ugyanis Pérez is rontott a középső szektorban. Max Verstappen nyerte ugyan a Q3-at, de a rajtbüntetések miatt a 15. helyről rajtol majd, Leclerc pedig mögüle, a 16. pozícióból.
Az első rajtkockából tehát Carlos Sainz, a másodikból Sergio Pérez, a harmadikból Fernando Alonso kezdheti majd meg a Belga Nagydíjat.
Max Verstappen:
Nagyszerű időmérő volt, minden összeállt, remek a tempónk. Fantasztikus a pálya, a szurkolók is csodálatosak. A 15. helyről rajtolok, előre kell mennünk, nincs mese. Egy ilyen autóval egyértelműen a dobogó a cél.
Carlos Sainz:
Jó volt ez az időmérő, az első helyről rajtolhatok. Ezt a hatalmas hátrányt viszont rossz látni, de megpróbáljuk megnyerni a futamot.
Sergio Pérez:
A második hely nem rossz itt, remélem, jól sikerül majd a rajt, és elcsíphetem Carlost. Fontos a jó kezdés, de leginkább a saját versenyemre kell koncentrálnom majd.
A Belga Nagydíj hétvégéje vasárnap a 15.00-kor kezdődő futammal zárul. A versenyről körről körre tudósítást olvashatnak az Indexen, tartsanak velünk!
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Carlos Sainz. Fotó: Apform1 / Reuters)