Max Verstappenre ismét nem volt ellenszer, hazai futamán is győzedelmeskedett a holland világbajnoki címvédő. A második helyen a jól taktikázó George Russell végzett, míg a harmadik helyen Charles Leclerc ért be a célba.
Max Verstappen hazai nagydíjhétvégéje nem indult zökkenőmentesen. A Holland Nagydíj első szabadedzésén a címvédőt váltóhiba hátráltatta, aminek következtében a délutáni gyakorláson sem tudott számottevő információt szolgáltatni mérnökeinek. A pénteki nap legjobbjai Charles Leclerc és George Russell voltak, szombatra sem változtak sokat az erőviszonyok, a három élcsapat, a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes közel azonos köridőkre volt képes.
A zandvoorti időmérő a 2022-es F1-es idény legszorosabb kvalifikációja volt, ugyanis Max Verstappen pole-t szerzett, de csupán 21 ezredmásodperccel tudott nyerni a második helyet megszerző Charles Leclerc előtt. Sainz sem maradt le sokkal a harmadik helyen, a spanyol 92 ezredmásodperccel végzett Verstappen mögött. A Mercedes is bizakodva várta a rajtot, Hamilton a negyedik rajtkockából, Russell a hatodikból indulhatott.
A Pirelli a pálya karakterisztikájából, főként a hosszú döntött kanyarokból adódóan a legkeményebb gumikiosztást biztosította a csapatok számára, a pilóták a C1-C2-C3 keverékekkel számolhattak. Az F1 hivatalos gumiszállítója a legideálisabbnak a futamra a két kiállást tartotta, valamint a legkeményebb keverékek csak egy kiállás esetén kerülhetnek elő. A legfontosabb tényező a futamra a jól megválasztott gumistratégia volt, amit a szombati időmérő után Carlos Sainz is kiemelt.
Az élről rajtolók a lágy keverékeket, a két Mercedes azonban a közepes keverékeket választotta a rajthoz, így a német gárda egyértelműen más ütemben tervezte a kiállásokat a Red Bullhoz és a Ferrarihoz képest.
Verstappen jó rajtot fogott, bezárta Leclerc előtt az ívet, és elsőként fordult. Hamilton agresszív manőverbe kezdett Sainz ellen, de pozíciószerzés nem történt, a brit maradt a negyedik helyen. Lando Norris rögtön lerajtolta Russellt, így a fiatal brit a rajt után már a hatodik helyen autózott. Russell alatt azonban jól működtek a közepes keverékű abroncsok, a negyedik körben visszavette az elvett pozícióját Norristól.
A tizedik körben már Charles Leclerc volt a leggyorsabb a zandvoorti aszfaltcsíkon, a lemaradása csupán 1,8 másodperc volt az élen autózó Max Verstappennel szemben. Ennek ellenére a holland címvédő jól menedzselte a tempót az élen.
Az abroncsok gyorsan elkezdtek elhasználódni a gumigyilkos Zandvoortban, a 12. körben viszonylag korán érkeztek is az első kerékcserék.
Sainz kiállását a Ferrari elrontotta, a bal hátsó abroncs hihetetlen módon nem volt kint a bokszkiállás során, így plusz 10 másodpercet vett igénybe az olaszok számára a kerékcsere.
Leclerc a 18. körben jelezte, hogy már nem ideálisak az abroncsai, azonnal be is jött a bokszba kerékcserére, amit a ferraris szerelők most viszonylag simán kiviteleztek. A 19. körben Verstappen is a bokszban járt, a címvédő közepes keverékeken folytatta.
Max Verstappen ismét hozta a megrendíthetetlen formáját a futamon: a 28. körben a kiállásukat még nem abszolváló két Mercedest is átugorva a holland ismét visszaállt az élre. A Mercedes kizárólag az egykiállásos stratégiára játszott, Hamilton a 30. körben megkapta a kemény keverékű abroncsokat, egy körrel később pedig Russell is. A kemény abroncsok kitűnően működtek a Mercedesen, Hamilton és Russell a 45. körben már a 3-4. helyen autózott, a második helyen autózó Leclerc-t is kezdték nyomás alá helyezni.
A 48. körben Cunoda Juki technikai problémák miatt a pálya szélére húzódott, így VSC-szakasz következett, amit a legtöbb csapat ki is használt.
Verstappen, Hamilton és Russell is időveszteség nélküli kerékcserén járt, és új szett abroncsokra váltott. A Mercedes vérszemet kapott, Hamilton csapatrádión spannolta fel magát és csapatát. A VSC-szakasz gyorsan véget ért, amivel végül a Mercedes nem nyert sokat, Hamilton lemaradása 12 másodperc volt az élen autózó Verstappennel szemben.
Bottas autója a célegyenes végén megállt, ez a Mercedes számára egy JOKERkártya volt, Verstappen 12 másodpercnyi előnye rögtön elveszett.
A holland kijött lágy keverékekért, Hamilton a közepes abroncsokon azonban kint maradt, így a brit átvette a vezetést a Holland Nagydíjon. Russell is lágyakra váltott, a harmadik hely így is adott volt számára.
A 61. körben a virtuális safety car szakasz megszűnt, Hamilton azonban nem jól indított, a célegyenesben Verstappen közel tudott maradni, a Mercedes szélárnyékát kihasználva simán átvette a vezetést Hamiltontól. Russell lágy keverékeken sem kímélte a hétszeres világbajnokot, a 65. körben átvette a második helyet tőle. A 65. körben Leclerc is otthagyta Hamiltont, akinek egyértelműen elúszott a futam ezzel a biztonsági autós szakasszal.
Max Verstappenre ismét nem volt ellenszer, a hazai futamán is győzedelmeskedett. A második helyen a jól taktikázó George Russell végzett, a harmadik Charles Leclerc lett.
Max Verstappen:
Ez nem volt egy sima verseny, egész futam során fókuszálni kellett, de jó döntéseket hoztunk. Volt, hogy úgy gondoltam, esélyem sincs a győzelemre, amikor Hamilton átvette a vezetést. Az újraindítás jól sikerült, nagyon jól működött az autó, jól menedzseltük az abroncsokat, különleges győzelem ez számomra.
George Russell:
Elég szoros volt a mai, csapaton belül is. Önbizalmat adott ez a futam, a Mercedes közeledik az élen állókhoz, és ez fantasztikus, a sok munka meghozza a gyümölcsét.
Charles Leclerc:
A Mercedes a keményeken is nagyon gyors volt, most ez a harmadik hely jött össze, lesz mit kielemeznünk a futam után. A hátrányom sajnos nőtt a vb-tabellán, megpróbáljuk a legtöbbet kihozni a helyzetből.
Jövő héten a Ferrari hazai pályán versenyez. Monzában, az Olasz Nagydíjjal folytatódik az F1 2022-es szezonja.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Joe Portlock / Formula 1 / Getty Images)