Az Olasz Nagydíj időmérőjén Charles Leclerc volt az abszolút leggyorsabb, Max Verstappen lett a második, Carlos Sainz a harmadik helyen végzett, de a rajtbüntetések miatt módosul a rajtrács.
A Ferrari hazai pályán versenyez a hétvégén, de vajon jelent ez bármilyen pluszt az olasz gárda számára? Ami biztos, hogy a pénteki napon az abszolút leggyorsabb időt a vörösök futották. Mindkét szabadedzést sikerült megnyerniük, az elsőt Charles Leclerc, a másodikat Carlos Sainz vitte el, ám a spanyolt a vasárnapi futamon rajtbüntetés sújtja majd.
Max Verstappennek ismét nem indult rózsásan a pénteki nap, a címvédő azonban szombat délelőttre felszívta magát: a hétvége leggyorsabb idejével nyerte az időmérő előtti harmadik gyakorlást.
Nem csak az imént említett Sainz, mások is hátrébbről kénytelenek majd indulni vasárnap, méghozzá az alábbiak szerint: komponenscsere miatt Lewis Hamilton (rajtrács legvége), Max Verstappen (5 rajthelyes), Sergio Pérez (10 rajthelyes), Carlos Sainz (15 rajthelyes), Valtteri Bottas (15 rajthelyes), Cunoda Juki (10 rajthelyes) is büntetéssel számolhat. A harmadik szabadedzés során ráadásul tovább bővült a névsor, Esteban Ocont öt, illetve a Haas pilótáit 15 pozícióval fogják hátrébb sorolni.
Szombat délelőtt a paddockban elkezdett terjedni a hír, miszerint a korábbi F2-es és Formula–E-bajnok Nyck De Vries versenyezhet az Olasz Nagydíjon. Nem kellett sokáig várni a Williams hivatalos bejelentésére, kiderült ugyanis, hogy Alexander Albont vakbélgyulladás miatt műteni kell, így biztosan nem indulhat Monzában, az ő helyére ugrik majd be a holland tehetség.
A monzai pályát a sebesség templomának is nevezik, ami nem túlzás, hiszen a versenynaptár legnagyobb átlagsebességű pályája, a versenyzők nagyjából a kör 85 százalékában a gázon állnak. A Pirelli a C2-C3-C4-es gumikiosztást biztosítja a csapatok számára, az abroncsok menedzselése pedig ismét kulcsfontosságú tényező a hétvége során.
Kellemes idő, 27 fokos levegő- és 40 fokos pályahőmérséklet fogadta az aszfaltra guruló pilótákat. Mérvadó időt elsőként Verstappen és Pérez szállított, a címvédő 1:21.980-nal állt az élre, a 10. percben azonban jöttek a Ferrarik. Charles Leclerc 1:21.280-nal vette át a vezetést, mögé csapattársa, Carlos Sainz sorolt be mindössze egy tized lemaradással.
Nyck De Vries kimagasló formát mutatott az első etap során, a holland pilóta folyamatosan az első tíz hely valamelyikét érő köridőt futotta. Ráadásul a pálya állapota folyamatosan javult, De Vries volt, hogy leggyorsabb szektoridőt is kiautózott, ami a továbbjutást is meghozta a beugró pilóta számára.
A kiesők végül: Nicholas Latifi, Sebastian Vettel, Kevin Magnussen, Lance Stroll, Mick Schumacher.
Nem késlekedett senki, a pilóták rögtön elkezdték a munkát a Q3-as bejutásért. Ez Carlos Sainznak sikerült a legjobban, a spanyol a hétvége legjobb körét megfutva, a Tifosi-örömünnep közepette állt az élre. Charles Leclerc sem tétlenkedett, három tized lemaradással a második helyre jött fel.
A hajrában Nyck De Vries nagy várományosa volt a top 10-es pozíciónak, ami a vasárnapi rajtbüntetések után szinte biztossá is vált, bár a holland hibázott a mért körén, így a Q3 elmaradt a számára.
Carlos Sainz idejét végül senki sem tudta megjavítani, így a spanyol nyerte a Q2-t 1:20.878-as idejével.
A kiesők névsora sorrendben: Esteban Ocon, Valtteri Bottas, Nyck De Vries, Csou Küan-jü és Cunoda Juki.
Az első tízből Sainz, Verstappen, Pérez és Hamilton is rajtbüntetéssel számolhatott, így a monzai első hely legnagyobb esélyese egyértelműen Charles Leclerc volt.
Sainz 1:20.584-es idővel állt az élre, amihez a csapattársával megvalósított szélárnyék-stratégia is hozzájárult. Leclerc követte őt a második helyen két tized lemaradással. A Red Bullok csak a 3. és 4. helyen álltak a véghajrában, Verstappen-Sainz sorrendben.
Az utolsó mért körökben aztán Charles Leclerc második szektora abszolút a leggyorsabbra sikerült, végül a monacói 1:20.161-es idővel át is vette a vezetést, erre pedig már senkinek nem volt válasza. Leclerc az idei nyolcadik pole-ját szerezte meg. Verstappen a második, Sainz a harmadik helyen végzett, ám a büntetések miatt alaposan átrendeződnek majd a helyezések.
Charles Leclerc:
Fantasztikus volt a mai, de nem volt könnyű az időmérő. Tudtam, hogy az utolsó körben mindent tökéletesen kell csinálnom, és szerencsére sikerült. Remélem, hogy a 2019-es formánkat tudjuk majd hozni, ismét nyerni szeretnénk.
Max Verstappen:
Szoros volt az időmérő, egy körön most nem jött össze. Holnap a mezőny sűrűjéből indulok, próbálok kimaradni a balhéból és minél gyorsabban felzárkózni az élmezőnybe.
Carlos Sainz:
Nagyon jó időmérő volt, padlógázzal nyomtam végig. Jól éreztem magam az autóban, összejött a szélárnyék-stratégia is. Tudom, hogy a mezőny végéről rajtolok majd, nem lesz könnyű, de nagyon jól működik az autó, ezért is ennyire fájdalmas ez. Jó lett volna a mezőny elején lenni Leclerc-rel.
A teljes rajtsorrend:
1. sor:
Charles Leclerc (monacói, Ferrari)
George Russell (brit, Mercedes)
2. sor:
Lando Norris (brit, McLaren)
Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren)
3. sor:
Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri)
Fernando Alonso (spanyol, Alpine)
4. sor:
Max Verstappen (holland, Red Bull)
Nyck de Vries (holland, Williams)
5. sor:
Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo)
Nicholas Latifi (kanadai, Williams)
6. sor:
Esteban Ocon (francia, Alpine)
Sebastian Vettel (német, Aston Martin)
7. sor:
Lance Stroll (kanadai, Aston Martin)
Sergio Pérez (mexikói, Red Bull)
8. sor:
Kevin Magnussen (dán, Haas)
Mick Schumacher (német, Haas)
9. sor:
Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo)
Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari)
10. sor:
Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri)
Az Olasz Nagydíj hétvégéje vasárnap a 15.00-kor rajtoló futammal zárul.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Clive Mason / Getty Images)