Daniel Ricciardo kijelentette, hogy szinte biztosan nem lesz ülése a 2023-as szezonra, aki így már 2024-re készül, hogy visszatérhessen a mezőnybe. Jövőre Lando Norris és Oscar Piastri lesz a McLaren párosa. Ricciardónak eddig 227 F1-es rajtja van, nyolc alkalommal nyert és 32 dobogót szerzett. Utoljára tavaly Monzában tudott győzni, idén viszont egyértelműen beleszürkült a mezőnybe, esélye sincs házon belül Norris ellen.
A japánok híresen fanatikusak, ha F1-ről van szó. Főleg, ha van hazai versenyző is a mezőnyben. Hiába a pocsék idő, a szurkolók türelmesen várakoznak és örülnek, hogy 2019 után ismét hazájukban versenyez a száguldó cirkusz mezőnye.
Az Aston Martin jelentése szerint tíz perc múlva hatalmas eső érkezik, erre vár a versenyirányítás. Ezt akarnák megvárni és csak utána jöhetne szóba a folytatás. Ha ez így lesz, akkor minimum 30 percig még biztosan nem látunk versenyt.
A hétszeres világbajnok a csúcstartó a futamgyőzelmeket tekintve Japánban. A német legenda 1995-ben, 1997-ben, 2000-ben, 2001-ben, 2002-ben és 2004-ben is győzött Suzukában. A jelenlegi mezőnyben pedig Hamilton a legsikeresebb, aki 2014-ben, 2015-ben, 2017-ben és 2018-ban is a dobogó tetején ünnepelhetett, de neki Fujiból is van egy sikere még 2007-ből.
Legalábbis egyelőre, a versenyirányítás nem meri elindítani a futamot. Újabb csúszás, nagy kérdés, hogy mikor kezdhetünk újra.
Ezen mondjuk nincs mit csodálkozni, az eső folyamatosan esik. Hamarosan jön az új rajt. A versenyzők már bent ülnek az autóban.
Gördülő rajttal fog újra elkezdődni a verseny, magyar idő szerint 8.50-kor. A versenyzők el is kezdtek beöltözni.
Az aquaplanning, vagyis vizen felúszás az F1-ben, de alapvetően a mindennapi közlekedésben is az egyik legveszélyesebb jelenség. Az autó ráfutva a kialakuló vízrétegre szó szerint felúszik rajta, amennyiben a gumik nem tudnak kellő mennyiségű vizet kiszorítani. Ebben az esetben az aszfalt és az abroncsok közötti kapcsolat megszakad és ekkor válik irányíthatatlanná a jármű.
A suzukai aszfaltcsík az esőben különösen veszélyes. Az eleve roppant keskeny vonalvezetésen, az extrémgyors kanyarokban kialakuló vízátfolyásokon még kis tempónál is könnyű elveszteni az irányítást, ennek lett az áldozata Sainz is. A versenyirányítás sem kapkodhatja el az újraindítást, hiszen a látási viszonyok sem ideálisak jelenleg.
Hihetetlen! Miközben ment a pályán a mezőny, megint ott volt egy traktor a pályán, hogy mentse Sainz autóját. Pierre Gasly dühösen mesélte a dolgot a csapatánál és még a versenyirányításhoz is felment a toronyba.
Nyolc évvel ezelőtt hasonlóan pocsék körülmények fogadták a mezőnyt Japánban. A történet ismert: dupla sárga zászló alatt Jules Bianchi nekicsapódott egy, Adrian Sutil Sauberjét mentő hatalmas traktornak. A fiatal versenyző súlyos fejsérülést szenvedett, majd hónapokkal később elhunyt.
Egy hete is megnehezítette az eső a mezőny dolgát és végül a sok biztonsági autós fázis miatt a körszámláló átváltott futó órára. Elképzelhető, hogy Japánban is hasonlóan alakul majd a verseny, ha egyáltalán újra elkezdjük.
Romlanak a körülmények, sötét van és egyre jobban esik az eső is. Kérdéses, hogy mikor indulhat újra a verseny. A pilóták levették a sisakjukat.
Megszakították a futamot, rosszak a látási viszonyok. Szerencse volt, hogy a pályára visszacsúszó Sainzot senki sem találta el.
Többen elszálltak már a futam elején. A legnagyobb áldozat Sainz, aki a harmadik helyről esett ki, egyszerűen felúszott az autója, de Gasly is elvitt egy reklámtáblát, míg Albon félreállt technikai hiba miatt. Csou illetve Vettel is megpördült, de ők folytatni tudták a versenyt.
Leclerc jobban kapta el a rajtot, de Verstappen az esőben ilyenkor jobban tapadó gumizatlan, külső íven visszavette a vezetést, vigyáztak egymásra. Sainz kiesett! Biztonsági autó a pályán!
A felvezető kör után pedig jöhet a rajt. 53 kört kell megtennie a mezőnynek. Köztes esőgumin van mindenki.
A pálya második felében hosszú, gyors egyenesek vannak, amiket hol lassú, hol gyors kanyarok kötnek össze. A 11-es hajtűkanyarban az autók sokszor túlkormányzott állapotba kerülnek, ahol kritikus a kigyorsítás minősége, hiszen hosszú egyenes követi. Ezután következik a Spoon (kanál) kanyarkombináció, ami valójában két kanyar, két érintési ponttal. Ezt követően szintén egy hosszú egyenes következik, majd a híres R130 (130 méteres sugarú kanyar), amit a pilóták a fékpedál érintése nélkül szelnek át. Egy rövidebb egyenes után a célegyenes előtti sikán következik, ahol agresszív rázókő használattal igyekeznek a lehető legnagyobb kanyarkijárati sebességet elérni.
A célegyenes után nagy sebességről kell lefékezni kanyarodás közben, hogy a 2-es kanyar bevehető legyen, különösen technikás rész autó és pilóta szempontjából is. Ezután következnek az S kanyarok, ahol a nagy leszorítóerővel nagyon látványos sebességgel kanyarognak az autók, próbára téve azok irányváltási képességeit. A jobb kanyarból rögtön balra váltva (és fordítva is) az autóknak a futóműve nagyon keményen dolgozik. Amíg egy jobban felszerelt utcai autónak van három belső futómű eleme (rugó, lengéscsillapító, oldalstabilizátor), addig egy Forma 1-es autónak akár 6 különböző elem is van, amivel a mozgásokat tudják szabályozni az autón a mérnökök. Ezt hidraulikus alkatrészek, rugók és útszabályozó elemekkel tudják megoldani. A váltakozó kanyarirányok mellett ezek a futóműelemek szabályozzák az autó mozgását a féktávon, kigyorsításon vagy a rázókövön való áthaladáskor is.
Nehéz körülmények várnak a mezőnyre! Vizes a pálya, a nézők pedig esőkabátban ülnek a lelátókon.
A holland az idény legszorosabb időmérőjén alig egyetlen századdal legyőzte Leclerct, így pole-ból kezdheti a Japán Nagydíjat. Amennyiben győz és a leggyorsabb kört is megfutja, akkor Verstappen kétszeres világbajnok lesz a leintéskor. Gasly a bokszból indul.
A japán aszfaltcsík Suzukában igazán kihozza, hogy melyik csapatnak mennyire hatékony az aerodinamikai csomagja. A pálya első felében a kanyarkombinációk minden típusa megtalálható: az egészen lassútól a nagy sebességű kanyarokig. A pálya második felében inkább a motorerő kap nagyobb szerepet, hiszen hosszú, nagy sebességű egyenesek vannak a szintén lassú és gyors kanyarok között.
Lassan minden üres hely megtelik a jövő évi rajtrácson. Legutóbb Pierre Gasly és Nyck de Vries sorsa dőlt el, előbbi az Alpinehoz, utóbbi az AlphaTaurihoz csatlakozik 2023-ban.
Köszöntjük kedves olvasóinkat ezen a korai órán. Hamarosan megkezdődik a 2022-es Japán Nagydíj. Tartsanak velünk!