Döntés született a 2021-es költségplafon-megsértési ügyben, a FIA a szabályokat megsértő Red Bullt a pénzbüntetés mellett a fejlesztési idő csökkentésével is sújtotta.
Októberre készült el a FIA a 2021-es idény költségvetési plafonjával kapcsolatos könyvvizsgálatával. A három héttel ezelőtti Japán Nagydíj után ismertették az eredményt: az Aston Marton eljárásbeli hibával akadt fenn a rostán, a Red Bull pedig egy eljárásbeli hibán túl még többet is költött a megengedett éves összegnél – írja az m4sport.hu.
Az ügyben a két érintett csapat egy úgynevezett „szabálysértés-elismerő egyezményt” írt alá, amellyel jelentősen megrövidítették az eljárást. A FIA pénteken ismertette a Red Bull büntetéseit, amely értelmében
a csapatnak 7 millió dolláros pénzbírságot kell fizetnie, illetve a 2023-as aerodinamikai fejlesztési idejük 10 százalékkal csökken.
A FIA közleményéből kiderült, hogy az idei konstruktőri világbajnoki címet bezsebelő istálló 1,6 százalékkal lépte át az éves költséghatárt, azaz 1 millió 864 ezer fonttal költött többet a megengedettnél.
Ami az eljárással kapcsolatos szabálysértést illeti, a Red Bull a pénzügyi szabályzat 8.2.e) pontját sértette meg azzal, hogy pontatlanul adta be az éves jelentése dokumentációját. A FIA közlése szerint a csapat összesen 5 607 000 angol fontnyi összeget tévesen kihagyott vagy módosított az éves könyvelésről készített beadványában. Christian Horner Austinban azt mondta, az eredeti beadványuk szerint 4 millióval a limit alatt voltak. Az elszámolásuk ezért nem egyezik meg a túlköltekezés mértékével.
A FIA részletes jelentésében pontokba foglalta, hogy a Red Bull költségvetésébe milyen bele nem számított, illetve pontatlanul beszámított tételek voltak. Ilyenek voltak például az ellátással, társadalombiztosítással, bónuszokkal, próbaidővel, erőforrások használati költségeivel, leltározással, illetve a nem használt elemekkel kapcsolatos tételek is, de az adminisztrációs hibákra is kitértek.
Az előzetes találgatások akár 25 százalékos aerodinamikai tesztkorlátozásokról is szóltak, ezzel szemben a 10 százalék nem tűnhet annyira soknak, ám így is érzékenyen érintheti a Red Bullt a 2023-as szezonban.
Konstruktőri bajnokként a következő év közepéig (június vége) a teljes szélcsatornaidő 70 százaléka áll a Red Bull rendelkezésére, miközben a Ferrarinak 75 százalék, a Mercedesnek pedig 80 százalék. A további 10 százalékos csökkentést nem az alapot jelentő (100 százalék) időmennyiségből, hanem a Red Bull szélcsatornaidejéből számolják ki. Ez a gyakorlatban további 7 százalékos csökkentést jelent. A Red Bull így 63 százalékos fejlesztési idővel rendelkezik, vagyis
a Ferrari 12 százalékkal, a Mercedes pedig 17 százalékkal áll jobban náluk.
A Red Bullnak 30 napon belül ki kell fizetnie a 7 millió dolláros pénzbírságot, a fejlesztési korlátozás pedig az ABA életbe lépésének napjától számítva 12 hónapig lesz érvényben. A Red Bullt ezenkívül terheli még az egész eljárás költsége is.
(Borítókép: Clive Mason – Formula–1 / Getty Images)