A szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj Max Verstappen győzelmével zárult. Nagy csatában Charles Leclerc szerezte meg a második helyet, ezzel egyéniben világbajnoki második lett. Sergio Pérez végül alulmaradt, és a harmadik helyen futott be.
Utolsó futamához érkezett a 2022-es F1-es szezon, a helyszín Abu-Dzabi, Yas Marina Circuit. Ami biztos, hogy nem sokáig maradunk Formula–1 nélkül, március 5-én már a 2023-as szezonnyitót rendezik Bahreinben.
Az utolsó futamon többek között a konstruktőri és az egyéni második hely kérdése nem dőlt el. A Ferrari és a Mercedes is várományosa volt az Abu-Dzabi Nagydíj előtt egy-egy ezüstéremnek. Pérez és Leclerc pontegyenlőséggel állt az egyéni világbajnoki tabellán a második helyen. A Ferrari és a Mercedes között a konstruktőrök között 19 pont különbség volt az utolsó futam előtt.
Ennek a szezonnak azonban hatalmas búcsúzói vannak. A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel végleg visszavonul az F1-től, bár erre sok pilótatársa nem venne mérget. Lewis Hamilton szerint a Formula–1 az a sportág, ami addiktívvá tesz, és folyamatosan visszaszippantja versenyzőit.
Mick Schumacher sem lesz ott jövőre a rajtrácson. Günther Steiner csapatfőnök Nico Hülkenberget szerződtette Mick helyére, így a német legenda fia ülés nélkül maradt, bár Toto Wolff korábban már belengette, hogy a Mercedes is lehetőséget biztosíthat a fiatal német számára.
Daniel Ricciardónak sem lesz állandó ülése jövőre, azonban Helmut Marko, a Red Bull főtanácsadója már elpletykálta a média munkatársainak, hogy tesztpilótaként egyértelműen igényt tartanak Ricciardóra. Daniel Ricciardo valódi Red Bull-növendék, és a csapatnál hatalmas marketingértékkel rendelkezik.
Ami mindenképp szomorú tény, legalábbis az izgalmakat tekintve, hogy az interlagosi győztes csapat, a Mercedes nem hozza az Austin óta tartó magabiztos formáját, legalábbis egy körön a tempójuk nem túl meggyőző. A pénteki első szabadedzést leszámítva Russellt és Hamiltont technikai problémák is hátráltatták, így az időmérőn csak az 5-6. helyre kvalifikálták magukat. A Red Bull viszont ismét a világbajnoki formáját mutatta, Max Verstappen pole pozíciót szerzed Abu-Dzabiban, a második helyről Sergio Pérez, a harmadikról Charles Leclerc várhatta a piros lámpák kialvását.
A szezonzáró futam naplementében indult, az élmenők a futam kezdetére a közepes keverékekre tették le a voksukat. A csapatok ideális esetben két kiállással számoltak az 58 körös versenytávra.
Verstappen és Pérez is jól kapta el a rajtot, végül a kétszeres világbajnok fordult el elsőként. Hamilton lerajtolta Sainzot, majd támadta Leclerc-t a harmadik helyért. Sainz próbált visszajönni, bevetődött Hamilton mellé, a hétszeres világbajnokot azonban a spanyol ezzel leszorította a pályáról, de a pozíciók változatlanok maradtak az élen. Verstappen, Pérez, Leclerc, Hamilton és Sainz volt az első öt sorrendeje az első kör után.
Hamiltont a versenymérnöke, Peter Bonnington utasította arra, hogy adja vissza a negyedik pozíciót Sainznak, vélhetően a stewardok pályalevágás miatt büntették volna a hétszeres brit bajnokot, ha az nem következik be. Hamilton alatt azonban jól működött a Mercedes, pár kanyar után ismét támadni tudta Sainzot, majd meg is tudta előzni. Meglepetésre a Ferrari tempója is megérkezett a nyolcadik körben, és Sainz visszavette a negyedik helyet Hamiltontól.
A hétszeres világbajnokot műszaki probléma hátráltatta, folyamatosan motorerőt veszített, egy kör elteltével a csapattársa, Russell is átlépte őt.
A 15. körben megkezdődtek a kerékcserék. Ocon és Cunoda érkezett elsőként. Egy körrel később Pérez, Russell és Norris is érkezett. A Mercedesnek veszélyes kiengedés miatt fájhatott a feje, Russellt ráengedték Norrisra, az FIA azonnal vizsgálni kezdte az esetet. A 20. kör végén Verstappen is a bokszba hajtott, így Leclerc vette át a vezetést a futamon. Leclerc meglepően jól menedzselte a gumikat a Ferrarin, így a kerékcseréjét is ki tudta húzni. A 22. körben Leclerc kemény keverékű abroncsokra váltott, és Sainz elé érkezett vissza. A két Red Bull visszavette a vezetést.
Russellt az FIA öt másodperces időbüntetéssel sújtotta a veszélyes bokszutcai kiengedés miatt, így a csapat jelezte a britnek, hogy a lehető leghosszabban kell menniük a következő kerékcseréig.
Vettel egykiállásos stratégián volt, a 26. körben kapta meg a kemény keverékű abroncsokat, bízva az Aston Martin pontszerző teljesítményében. A négyszeres világbajnok azonban amatőr hibát vétett a kihajtás során, túl hamar kikapcsolata a bokszutcai sebességlimit gombot, így a német büntetésre számíthatott.
Félidőben Verstappen magabiztosan tartotta az első helyet, gumikezelésben azonban a Ferrari meglepően jól teljesített, így a Ferrari a monacóival egy kiállásra számolt.
Lewis Hamilton autója „öngyógyító”, a 36. körben Hamilton kérte a csapatot az előzés jóváhagyására, mert úgy érezte, gyorsabb csapattársánál. Eközben a Ferriarinál megerősítette Leclerc, hogy vállalja az egykiállásos stratégiát, a monacói jól menedzselte a tempót a kemény keverékű abroncsokon.
A 39. körben Mick Schumacher és Nicholas Latifi kettős piruettet hajtott végre, az összeérésért egyértelműen Schumacher volt a felelős, ezért a versenyigazgatóság öt másodperces időbüntetéssel díjazta.
Pérez és Hamilton kőkemény oda-vissza csatát vívott a harmadik pozícióért. A hétszeres világbajnok azonban a kiállás után azt mondta 10 körrel a verseny vége előtt, szerinte a gumik nem fogják a végéig bírni. Pérez nyolc körrel a vége előtt a frissebb gumikon Leclerc után indult.
Leclerc és Pérez között elkezdődött a végjáték. A képlet egyszerű volt, amelyik pilóta előrébb végez, az szerzi meg az egyéni világbajnokság második helyét.
Sergio Péreznek három köre maradt, hogy megelőzze a monacói pilótát, Leclerc gumijai lassan elfogytak. Pérez azonban hibázott, és nem tudott előzési pozícióba kerülni. A szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj Max Verstappen győzelmével zárult, Pérez kisebb hibák miatt nem tudott elég közel érni Leclerc-re, így a Ferrari versenyzője ért be a második helyen,
Ezzel Leclerc lett a világbajnoki ezüstérmes.
Max Verstappen:
Minden tökéletesen működött, vigyáztam a közepes keverékekre, és a keményeken is végig tudtam menedzselni a tempót. Nagyon élveztem ezt a szezont, az eredmények magukért beszélnek, nagyon jó motiváció, hogy ezt jövőre is megismételjük.
Charles Leclerc:
110 százalékon teljesítettem ma. Tudtam, hogy Sergio legyőzésére csak az egy kiállás lehet a nyerő, és megcsináltuk. Remélem, jövőre előre tudunk lépni, és a vb-címért küzdeni. Ez a szezon is jól sikerült, ha megnézzük, hogy egy évvel ezelőtt hol is voltunk. Dolgozni fogunk, hogy a világbajnoki címért küzdjünk jövőre.
Sergio Pérez:
Sajnos ez így alakult, ilyen az F1. Csapatként mindent beleadtunk ebben a szezonban, biztos vagyok, hogy jövőre még erősebben térünk vissza. Jó csatáim voltak ebben az évben, viszont az abroncsokkal sokszor szenvedtem, ebben kell fejlődnünk jövőre.
A 2022-es F1-es szezon véget ért, 2023-ban a megszokottnál hamarabb, március 5-én rendezik a bahreini szezonnyitót.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Max Verstappen. Fotó: Leonhard Foeger / Reuters)