Max Verstappen nyerte a Formula–1-es Ausztrál Nagydíj magyar idő szerint vasárnap kora reggeli futamát, míg a második helyen Lewis Hamilton futott be, a dobogó legalsó fokára pedig Fernando Alonso állhatott.
Elérkeztünk a 2023-as Formula–1-es idény harmadik versenyéhez, a száguldó cirkusz mezőnye ezúttal az Ausztrál Nagydíjon, Melbourne-ben szelte a köröket. A pénteki első és a szombati, harmadik szabadedzésen a címvédő Max Verstappen volt a leggyorsabb, a második gyakorlást viszont Fernando Alonso nyerte, ráadásul az élmezőny eléggé egyben volt, így izgalmas időmérőre volt kilátás.
A magyar idő szerint szombat kora reggeli kvalifikációt a korábbi kétszeres spanyol világbajnok kezdte a legjobban, majd Sergio Pérez borzolta a kedélyeket: a mexikói versenyző elásta magát a kavicságyban. A mentést követően Alonso és Verstappen cserélgette egymás között a legjobb időt, őket a két Mercedes, Hamilton és Russell követte.
Az időmérő edzést végül – nem meglepő módon – Verstappen nyerte, de a két Mercedes mondhatni meglepte a mezőnyt, és bejött a második és harmadik helyre, Russell, Hamilton sorrendben.
A vasárnap magyar idő szerint kora reggeli futamon így a holland címvédő indulhatott az első helyről, csapattársa, Sergio Pérez azonban az utolsó pozícióból várhatta a rajtot. Szerencsére probléma- és balesetmentesen rajtolt el a mezőny, az elrugaszkodást követően némi meglepetésre Russell lerajtolta Verstappent, majd a holland pilótát pár kanyart követően Hamilton is megelőzte, így hirtelen az élről induló Verstappen csak a harmadik helyen volt.
Igaz, hogy jelentősebb baleset nélkül rajtolt a mezőny, de drámából ennek ellenére sem volt hiány: a tavalyi Ausztrál Nagydíj győztese, Charles Leclerc rögtön kiesett, miután a kavicságyba sodródott egy szerencsétlen versenybalesetet követően. A Ferrari monacói pilótája a szezon eddigi három futamából kettőn nem ért célba.
No, de térjünk vissza a versenyhez! A biztonsági autós szakasz után pár kör erejéig zavartalanul zajlottak az események, majd
Alexander Albon a 7-es kanyarban, önhibájából törte össze a Williamst, így nemcsak újra a biztonsági autó lépett fel, hanem a piros zászlóval félbe is szakították a versenyt.
Az eset legnagyobb vesztese Albonon kívül George Russell volt, akit még a biztonsági autós szakasz alatt hozott ki gyorsan kerékcserére csapata, majd röviddel utána szakították félbe a versenyt, így mindenki pozíció- és időveszteség nélkül cserélhetett kereket. A Mercedes brit versenyzője az élről a hetedik helyig zuhant vissza.
Nagyjából negyedóráig álltak a versenyautók, majd elérkeztünk a futam második újraindításához, ekkor az élmezőny a következőképpen alakult: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Alonso, 4. Gasly.
Igaz, nem sokáig maradt az élen a hétszeres világbajnok, amint használható lett a DRS, Verstappen nyitotta a hátsó szárnyat, és simán elment Hamilton mellett. Olyannyira, hogy egy kör múlva már több mint három másodperc volt a különbség a két versenyző között. Russell a hetedik helyről gyorsan feltornázta magát a negyedik pozícióig, és már a harmadik helyen autózó Alonsót ostromolta ezekben a pillanatokban.
De nem tartott sokáig a brit harca a harmadik helyért, mivel a Mercedes motorja egy váratlan pillanatban elfüstölt. egy viszonylat ritka motorhiba miatt volt kénytelen kiállni a versenyből a pár perccel korábban még éllovas Russell.
Így 20 kör után már három kiesőnél jártunk.
Közben Sergio Pérez a pontszerző, tizedik pozícióra jött fel azok után, hogy a bokszutcából, a mezőny végéről vághatott neki a futamnak. A mexikói nagyon szépen lépegette át ellenfeleit.
A folytatásban csendesebben alakultak az események, az egyetlen említésre méltó mozzanat Sainz bravúros előzése volt Gasly ellen: a spanyol parádés módon hagyta faképnél a franciát a hármas kanyarban. Szinte végig a külső íven tartotta a Ferrarit, majd az utolsó pillanatban bevetődött belülre, és elment Gasly mellett, így Sainz már a negyedik volt ebben a pillanatban.
Rákanyarodva az utolsó 10 körre, Alonso közelített a harmadik helyen a második Hamiltonhoz, közben a spanyol megfutotta a mezőny leggyorsabb köridejét, egyelőre viszont nem sikerült egy másodpercen belül kerülnie a brithez képest, így Hamilton pozíciója akkora veszélyben azért nem forgott.
És amikor már mindenki elkönyvelte, hogy több izgalmat már nem tartogat a futam, Kevin Magnussen vágta csúnyán falnak a Haas jobb hátsó kerekét, amely le is szakadt az autóról, a dán pedig a pálya szélére húzódott le. Sőt, a pályán ott hevert a leszakadt abroncs, körülötte tele törmelékkel, így eleinte csak biztonsági autós fázist jelzett a FIA, de gyorsan megváltoztatták a döntést, újabb piros zászló, és félbeszakították a futamot.
Így a legváratlanabb pillanatban kaptunk a végére egy kétkörös sprintfutamot!
Az élen magabiztosan autózó Verstappen sem értette a döntést, hangot is adott nemtetszésének. Érthető módon, mert volt vagy tíz másodperc előnye az élen, a piros zászló miatt az egész mezőny válthatott lágy gumikra, pozícióját pedig állórajt után kellett megvédenie. És azt pontosan tudjuk, hogy a mai két rajtból eddig egy sem alakult kedvezően Verstappen számára.
Hamiltonnak viszont hatalmas lehetőséget biztosított az eset, a brit karnyújtásnyira került a futamgyőzelemtől azok után, hogy egyfolytában azt hangoztatta: nem tudja vezetni az idei Mercedest.
A második újraindítás követően az eddigiekhez képest is sokkal nagyobb káosz uralkodott el: Sainz ütötte ki Alonsót, majd a két Alpine egymásba ment, Sargeant a kavicságyban kötött ki, mindenhol alkatrészek hevertek, így – a változatosság kedvéért – újra piros zászlót lengettek. A legnagyobb esély ekkor arra mutatkozott, hogy a szabálykönyvnek megfelelően az újraindítás előtti rangsor számít hivatalos végeredménynek, de a FIA nem hozta meg rögtön ezt a döntést. Teljes bizonytalanságban teltek a következő percek.
De nem így történt, a versenybírák úgy döntöttek, hogy lesz újraindítás, és a még épségben lévő autók között a roncsderbi előtti állapotoknak megfelelő sorrendet igyekeztek felállítani. Az élmezőny ennek megfelelően úgy festett: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Alonso, 4. Sainz, 5. Stroll, 6. Pérez. Nagy küzdelemre azonban nem lehetett számítani, mivel nem maradt több kör az éles versenyzésre, a biztonsági autós, felvezető kör után rögtön véget is érne a verseny.
A kedélyeket még tovább borzolta Carlos Sainz eléggé kérdéses öt másodperces büntetése, amely egyben azt jelentette, hogy a spanyol nem tarthatta meg a negyedik pozícióját.
A mezőny végül a biztonsági autós szakasz után ért be a célba, és zárult le a szezon eddigi legkaotikusabb nagydíja. Max Verstappen második győzelmét szerezte meg idén, míg Alonso háromból harmadik dobogós helyezését gyűjtötte be. A második helyen Lewis Hamilton végzett.
A verseny után a Haas óvott, de nem változott végül az eredmény.
A végeredmény:
A vb-pontversenyek állása 3 futam után (még 20 van hátra), versenyzők:
A száguldó cirkusz mezőnye most egy kisebb pihenőre tér, a következő versenyhétvégét négy hét múlva, Azerbajdzsánban rendezik.
(Borítókép: Max Verstappen. Fotó: Mark Thompson / Getty Images)