Szombaton 16.00 órától rendezték a 38. Magyar Nagydíj időmérő edzését. Az új időmérős szabályok miatt a szokottnál is jobban kellett taktikáznia a csapatoknak, és vigyázni a gumikra – végül ez a Mercedesnek és Lewis Hamiltonnak sikerült a legjobban, a brit indulhat az első rajtkockából a vasárnapi futamon.
A három szabadedzésből a Hungaroringen újonnan bevezetett gumihasználati szabályok miatt messzemenő következtetéseket nehéz lett volna levonni. Az FIA döntése értelmében ugyanis az eddigi 13 helyett két garnitúrával kevesebbet, vagyis csak 11-et használhatnak a versenyzők, míg a Q1-ben kötelezően a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban pedig a lágy keverékeket kellett feltenniük.
A tények kedvéért az első gyakorláson George Russell, a másodikon Charles Leclerc, a harmadikon pedig Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, a csapatok azonban inkább a versenyszimulációkra és a beállítások tesztelésére használták a szabadedzéseket.
A spórolás miatt volt olyan istálló, amely a kemény keverékeket a versenyhétvégén ki sem próbálta a magyar aszfaltcsíkon. Valtteri Bottas nem tartozott közéjük, az Alfa Romeón pedig a jelek szerint tökéletesen működtek az abroncsok, nagy meglepetésre ugyanis a finn 1:18.775-ös idejénél az élmenők sem tudtak jobbat.
Az utolsó tíz percre már kellő gumitörmelék került a pályára, így egyre jobb volt a tapadás, Max Verstappen át is vette a vezetést Bottastól, miközben a középmezőnyben Daniel Ricciardo is ment egy biztató időt. A két Ferrari is bejött az első ötbe, a Mercedesek viszont az utolsó körök előtt kieső helyen tanyáztak.
Hamilton végül bejött hetediknek, a forgalomba kerülő Russell viszont ráfázott a mogyoródi forróságban, hogy az utolsó utáni pillanatban próbált bejutni a legjobb 15 közé, így a tavalyi pole pozíció után már a Q3-ban búcsúzni kényszerült.
Rajta kívül a két Williams, Sargent és Albon, valamint Cunoda és Magnussen esett ki a Q3-ban, amelyet nagy meglepetésre végül csak egy Alfa Romeo, ám nem Bottas, hanem Csou nyert meg, 1:18.143-mal.
Jöhettek a közepes keverékű gumik, amelyeken egyből jelentősen jobb időket produkáltak a még versenyben lévő pilóták. A két Red Bull ugrott az élre Verstappen-Pérez sorrendben, ám az utóbbi versenyeken magára találó McLaren nagyot villantott, és Norris, valamint Piastri is az osztrák istálló elé került.
Pályaelhagyás miatt közben a holland címvédő leggyorsabb körét elvették, és így járt az Aston Martin-os Lance Stroll is. Verstappen azonban nem akart Russell sorsára jutni, így még a hajrában várható tűzijáték előtt kihajtott a pályára, és bár Norrist végül nem tudta megelőzni, senkitől sem zavartatva így is felugrott a második helyre. Amelyet nem sokkal később Hamilton elvett tőle – ennek azonban aligha tulajdonított komoly jelentőséget, annak talán már annál inkább, hogy csapattársa, Sergio Pérez öt futam után végre bejutott a Q3-ba, méghozzá nyolcaddiként.
Nagy meglepetésre a két Alfa Romeo is, Bottas a negyedik, Csou a kilencedik lett, Carlos Sainz viszont kiesett a Ferrarival. Ahogyan Ocon, Stroll, Gasly és Ricciardo is, aki a visszatérését követően a 13. pozíciót szerezte meg – elsőre ez abszolút vállalható teljesítmény volt az ausztráltól.
Az utolsó bő tíz percre végre jöhettek a szombati időjárási körülményekre és a 43 fokos aszfaltra leginkább alkalmas lágy abroncsok. Pérez kezdte a mért köröket, Norris pedig a hétvégén elsőként ment be 1:17 alá, Verstappen azonban egy bődületes harmadik szektorral 1:16.612-vel állt az élre. Hamilton ott volt a holland nyomában, bő egy tizeddel utána jött be a második helyre a Mercedesszel, míg a harmadik Norrist Alonso és Pérez követte.
Az utolsó gyors körben három versenyzőnek, Verstappennek, Norrisnak és Hamiltonnak volt reális esélye a pole pozícióra. A holland nem tudott javítani, Norris viszont igen, így feljött a második helyre. A tyúkokat azonban este számolják:
az időmérő utolsó mért körét teljesítő Hamilton előhúzott valamit a régiből, és 1:16.609-cel, három ezreddel megelőzte Verstappent, és megszerezte az első rajtkockát!
A hétszeres világbajnok karrierje során 104. alkalommal rajtolhat az élről, negyedik helyre a másik McLarennel Oscar Piastri, az ötödikre pedig a kvalifikáción nagyszerűen teljesítő Csou került.
A teljes rajtsorrend:
1. sor:
Lewis Hamilton (brit, Mercedes), Max Verstappen (holland, Red Bull)
2. sor:
Lando Norris (brit, McLaren), Oscar Piastri (ausztrál, McLaren)
3. sor:
Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo), Charles Leclerc (monacói, Ferrari)
4. sor:
Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo), Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin)
5. sor:
Sergio Pérez (mexikói, Red Bull), Nico Hülkenberg (német, Haas)
6. sor:
Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari), Esteban Ocon (francia, Alpine)
7. sor:
Daniel Ricciardo (ausztrál, Alpha Tauri),, Lance Stroll (kanadai, Aston Martin)
8. sor:
Pierre Gasly (francia, Alpine), Alexander Albon (thaiföldi, Williams)
9. sor:
Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri), George Russell (brit, Mercedes)
10. sor:
Kevin Magnussen (dán, Haas), Logan Sargeant (kanadai, Williams)
(Borítókép: Lewis Hamilton a Forma–1-es Magyar Nagydíj időmérő edzésén 2023. július 22-én. Fotó: Kaszás Tamás / Index)