Index Vakbarát Hírportál

Óriási csata az ezüstért Abu-Dzabiban, Verstappen zárásként megkoronázta a szezonját

2023. november 26., vasárnap 15:59

A 2023-as Formula–1-es szezon elérkezett a 22., egyben utolsó állomásához az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, Abu-Dzabiban, ahol a világbajnoki címvédését már korábban bebiztosított Max Verstappen az idény során 19. alkalommal is győzött, ezzel pedig megelőzte az örökranglistán Sebastian Vettelt, így Michael Schumacher és Lewis Hamilton mögött már a holland klasszisnak van a legtöbb nagydíjgyőzelme.

Pénteken az idényzáró első szabadedzésen több tesztpilóta is lehetőséget kapott, többek között a tavalyi F2-es bajnok, jelenlegi tesztpilóta Felipe Drugovics az Aston Martintól. A brazilnál csupán a Mercedes-pilóta George Russell tudott jobb kört autózni – aki egyébként a harmadik szabadedzésen is az élen zárt. A második gyakorlás hosszabb megszakításokkal zajlott le, miután Carlos Sainz és Nico Hülkenberg is a falba csapta az autóját. A múlt héthez hasonlóan itt is Charles Leclerc dominált, mögötte a Las Vegasban balesetet szenvedő Lando Norris és a háromszoros világbajnok Max Verstappen zárt.

A szombati időmérő legnagyobb meglepetését Sainz és Hamilton okozták: a Ferrari-pilóta már a Q1-ben búcsúzott, és ezzel a 16. rajthelyről startolhatott vasárnap, a britnek pedig nem sikerült az első tízbe kerülni, így az ötödik sorból indult a nagydíjon. A Red Bull versenyzője, Verstappen megnyerte az utolsó kvalifikációt is, illetve az első sorból még Leclerc sorozatban ötödik alkalommal indulhatott a futamon. Mögöttük az F1-újonc Oscar Piastri, illetve a brit Russell startolhatott.

Dollármilliók forogtak kockán vasárnap

A Ferrari kilenc versenyhétvége alatt 52 pontot hozott a Mercedesen, így az utolsó állomáson egy kérdés maradt: Kié lesz a konstruktőri ezüstérem 2023-ban?

Az 58 körös vasárnapi futam rajtján azonnal egy Verstappen–Leclerc-csata szemtanúi lehettünk, a monacói pilóta néhány kanyaron belül többször is erőszakosan próbálta megelőzni a világbajnokot, ám a holland résen volt, és megtartotta előnyét. Norris is jól startolt, majd megelőzte Russellt, így Leclerc-ék mögött a két McLaren és Russell, illetve Cunoda menetelt a mezőny elején.

Több csapat is korán, már a 10. körtől elkezdte kihívni pilótáit kerékcserére: Magnussen, Ricciardo, Alonso, Russell, Norris, Pérez és az élről Verstappen. Erre reagálva Leclerc is kitért, ezzel pedig alaposan felbolydult a sorrend.

Karrierje során először Cunoda vezetett így futamot,

a japánt Stroll és Sainz követte. A két korábbi élmenő pedig a negyedik, ötödik pozícióba tért vissza a pályára, persze óriási gumielőnnyel az elöttük lévőkkel szemben.

A verseny felénél Verstappen előnye már öt másodperc fölé kúszott Leclerc-rel szemben, őt Russell és Norris üldözte. Pérez elkezdett belelendülni, hiszen négy pozíciót javított, és már ötödik helyen követte a britet. Sainz azonban nem állt pontszerző helyen, így csapattársa nehéz helyzetbe került:

a monacóin múlott a konstruktőri ezüstérem megszerzése és a két Mercedessel egyedül elbánni. 

A 36. körben kezdett el élesedni a csata: Norris, Leclerc és Russell is kitért a bokszba, a McLaren lehetett az egyetlen segítsége a Ferrarinak a sikeres küldetésben, azonban egyelőre minden úgy alakult, ahogyan azt a Mercedes szerette volna. Russell ki tudta védeni Norris támadásait, Alonso pedig nem tudott túljutni Hamiltonon. Négy körrel később azonban a semmiből visszatért a versenybe Sainz, és a kilencedik helyre került. A spanyol megelőzte a hétszeres világbajnokot, ez pedig akkor azt jelentette, hogy a Ferrarié az ezüst, méghozzá egyetlen pont előnnyel.

A nagydíj utolsó tíz körében a győzelmet illetően nem volt kérdés: Verstappen még kerékcserét követően is magabiztosan állt vissza az élre. Leclerc tartotta a második helyét, Russell pedig lőtávolságban követte a monacóit, őket a Norris, Pérez, Cunoda hármas üldözte. Alonso pedig túljutott Sainzon, és feljött nyolcadiknak, a csata ekkor egál volt az olasz, valamint a német istálló között.

Pérez ekkor Russell mögött menetelt, és kiváló esélye mutatkozott arra, hogy néhány körrel a futam vége előtt megelőzze a britet, ezzel segíthetett volna a Ferrarin. Azonban korábban Norris autójával érintkezett egy kanyaros kombinációban, amiért öt másodperces büntetést kapott. Ezzel pedig szinte eldőlni látszott a konstruktőri viadal.

Max Verstappen végül majd 15 másodperccel győzött, sorozatban negyedik alkalommal nyert Abu-Dzabiban. Leclerc a második, míg a mexikói büntetése miatt Russell a harmadik helyen zárt.

Végül a Mercedes nyerte a külön összecsapást, összesítésben három ponttal előzte meg a Ferrarit. 

Abu-Dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi (58 kör, 306,183 km, a pontszerzők):

A vb-pontversenyek végeredménye 22 futam után:

versenyzők:

csapatok:

(Borítókép: Max Verstappen 2023. november 26-án. Fotó: Jewel Samad / AFP)

Rovatok