Jól kezdte az idei Formula–1-es szezont a versenyzőknél címvédő Max Verstappen, valamint csapata, a konstruktőröknél tavaly is első Red Bull. Az első tíz futamon aratott hét győzelem óta viszont jócskán megtört a lendület. Nemcsak a korábban futószalagon érkezett győzelmek maradtak el, hanem már közelébe sincsenek a szezon elején még megdönthetetlennek tűnő domináns pozíciójuknak. Máris adja magát a legnagyobb kérdés: nyolc futammal a szezon vége előtt mekkora esély mutatkozik a trónfosztásra?
Azt senki nem vonta kétségbe év elején, hogy a 2024-es szezonban is a Red Bullt kell utolérnie minden bajnoki álmokat szövögető istállónak, ami az elmúlt három szezon eredményeit tekintve pokoli nehéz feladatnak ígérkezett. Éppen ezért nem volt nagy meglepetés, hogy a háromszoros világbajnok holland esélyeshez méltóan kezdte az idényt. Max Verstappen 2016 óta megkerülhetetlen pontja az osztrák konstruktőrnek, és tényezője az egész F1-es sorozatnak.
Verstappen az év első tíz futamából hetet behúzott, és még akkor is pontot szerzett, ha éppen nem állhatott a dobogó első fokára. Ausztráliában pole-pozícióból indulhatott a holland, a második körben viszont fékmeghibásodás miatt fel kellett adnia a versenyt. Miamiban csak nagy csatában maradt alul Lando Norisszal szemben, aki a szezonban végül a legnagyobb kihívójává vált.
Egyedül a monacói hétvége végződött csalódást keltően Verstappen számára, ahol az időmérőn futott gyengébb köre csak a 6. helyig vitte el, a versenyen pedig már nem sikerült javítania ezen a helyezésen. Ezután viszont Montrealban és Barcelonában is az első helyen haladt át a célvonalon, ezzel megszerezve hatodik és hetedik győzelmét. Akkor, vagyis június 23-án még minden szépnek tűnt a holland számára.
Max Verstappen dominanciáját a számok is alátámasztották. Az első tíz nagydíjon a holland versenyző 219 pontot gyűjtött, amivel toronymagasan az első helyet foglalta el az egyéni tabellán, ez futamonként 21,9 pontot jelentett átlagban.
A Red Bull pedig Sergio Perez szörnyű formája ellenére is 330 pontot gyűjtve állt az első helyén a konstruktőri tabellán.
A Spanyol Nagydíjat követően azonban valami megváltozott. A McLaren és a Mercedes is egyre jobb fejlesztésekkel tudott előrukkolni, ezzel jelentősen felkavarták az erőviszonyokat. A Red Bull tájékán belül pedig mintha elfogytak volna az ötletek, miután Adrian Newey vezető mérnök – még májusban – bejelentette szezon végi távozási szándékát.
A következő hat versenyhétvégén Verstappen csupán kétszer állhatott a dobogóra, akkor is „csak” második helyezettként, és mindössze egyszer indulhatott az első rajtkockából, akkor Ausztriában végül az 5. helyen intették le.
A címvédő ebben az időszakban „mindössze” 94 pontot szerzett, ami futamonként már csupán 15,6 pontot jelentett. Egyéniben viszont még így is 62 pont választja el a második Norristól, azonban a csapattabellán már csak 8 egységnyi előnnyel tartja az első helyet az osztrák istálló a McLarennel szemben.
Egyelőre nincs szakember, aki csak körülbelül is megtippelné, hogy Max Verstappen (és a Red Bull) visszaesése mikor állhat meg, és hogy találnak vissza a győztes útra. A McLaren és a Mercedes közben óriásit javult a szezon eleje óta, illetve nem szabad megfeledkezni a Ferrariról sem, ami az elmúlt három nagydíjon mindig tudott adni Charles Leclerc személyében egy pilótát a dobogóra. A monacói a legutóbbi versenyt Monzában pedig már be is tudta húzni.
A szezonból még nyolc futam van hátra (plusz három sprintverseny), tehát matematikailag nyilván bármi megtörténhet: ahol 25 (illetve 8) pontot kap a győztes, így a 62 pont könnyen ledolgozható. Lenne, ha Verstappen sorozatban lenullázná magát. Erről azonban egyelőre szó sincs.
Csak hullámvölgyről, ahol nem a korábban megszokott nagyságrendben „esnek be” a pontok a hollandhoz.
Azonban Verstappen malmára hajtja a vizet, hogy a kihívók közül a pontversenyben második helyezett Norris tűnik valóban a legveszélyesebbnek, de a legutóbbi hat futam közül ő csupán egyszer bizonyult a legjobbnak, rajta kívül további négy rivális állt a dobogó legfelső fokára. Tehát megosztott a mezőny, ami vélhetően jót tesz a nézettségnek, de így még kevésbé valószínű, hogy el lehet kapni a hollandot.
Verstappen mostani pontátlagából kiindulva még 125 pontot gyűjthet – a gyengébb időszakában csak egy sprintfutam volt, az idény hátralévő részében pedig lesz még három –, amivel nagyságrendileg 428 ponttal zárná az idényt.
Tavaly Verstappen 575 ponttal lett első, mögötte Sergio Pérez 285 ponttal a második. Ezek alapján a mostani pontjai bőven kitartanak. Érdekesebb lehet a helyzet, ha a 2022-es idényt vesszük viszonyítási alapul, ott Verstappen 454 ponttal zárt, mögötte azonban Leclerc 308, míg Pérez 305 ponttal végzett. Az első, legszorosabb győzelmekor, 2021-ben a holland 395,5 ponttal végzett, mögötte Lewis Hamilton 387,5 ponttal lett második.
Ezek alapján Verstappen címvédésére még mindig nagyobb esély mutatkozik, mint arra, hogy szezon végén letaszítják a trónjáról.
Erre Leclerc-nek akkor lenne esélye, ha mind a nyolc futamot megnyerné, úgy, hogy Verstappen a pontszerzést illetően marad a mostani íven, de Norristól is legalább öt, még inkább hat futamgyőzelem kellene, hogy ezzel a változattal érdemben számolni lehessen. Amire azért kevés esély mutatkozik.
A következő futam szeptember 15-én Azerbajdzsánban lesz.