Lando Norris nyerte meg a 2024-es Formula–1-es világbajnokság utolsó, Abu-dzabi Nagydíját, megelőzve a Ferrari duóját, Carlos Sainzot és Charles Leclerc-t, így 1998 után először nyerte meg a konstruktőri világbajnoki címet a McLaren.
Nem sok kérdőjel várt kiegyenesítésre az idény utolsó futamán, Max Verstappen már rég bebiztosította egyéni világbajnoki címét, de a konstruktőrök között még volt verseny a McLaren és a Ferrari között.
A 16 elsőséggel rekorder olaszok 2008, a nyolccal holtversenyben harmadik wokingiak pedig 1998 óta vártak az első győzelmükre. Érdekesség, hogy 2007-ben a McLaren két pilótája, Lewis Hamilton és Fernando Alonso (109-109) összesen több pontot szerzett (218), mint Kimi Räikkönen (110) és Felipe Massa (94) a Ferrarinál (204), előbbit a konstruktőri versenyből kizárták, így már 26 évre nyúlt a széria.
Most azonban nagyon jó esélye volt a McLarennek, hiszen túl azon, hogy 21 pontos előnnyel várta a zárást, Lando Norris az első, Oscar Piastri a második helyről indulhatott, miközben Charles Leclerc csak a mezőny végéről.
Lando Norris ezúttal jól kapta el a rajtot, de Verstappen kiforgatta Piastrit és saját magát is, az ausztrál az utolsó helyre esett ezzel vissza, az újraindítás után pedig Franco Colapintónak ment, pocsékul indult számára a verseny – mondjuk, a Valtteri Bottas által kilökött Sergio Péreznél még így is jobban.
Nem úgy Leclerc-nek, aki már rögvest a nyolcadik(!) helyre kapaszkodott a mezőny végéről, az egyedüliként keményen rajtoló Lewis Hamilton is szépen jött fel, és már a 12. helyen állt, miközben Norris, Sainz, Gasly, Russell, Hülkenberg, Alonso, Magnussen, Leclerc, Stroll, Lawson volt a pontszerzők sorrendje, Verstappen a 11. helyig csúszott.
A virtuális safety car után Russell máris Gaslyt támadta, de sikertelenül, és hosszú-hosszú körökön át nem is változott a helyzet.
Jöttek viszont sorban a büntetések, Verstappen, Bottas és Piastri is 10 másodperces bírságot kapott a balesetek okozásáért.
Leclerc a 8. körben már a 7. volt, Verstappen a 9. helyen haladt ekkor, két körrel később a monacói a hatodik helyet is átvette, miközben Hamilton a 13. körre ért a pontszerzők közé.
A vártnál jóval hamarabb, már a 14-15. körben kezdtek érkezni az első kerékcserékre, Gasly egyre kevésbé tudta tartani a gyorsan kopó gumikon Russellt, viszont Hülkenbergen kívül az élmezőnyből a többiek nem követték a példát.
Leclerc a 21. körben jött új keverékért, majd nem sokkal később Lawsont és Gaslyt is levadászva már megint a hatodik volt, miközben csapattársa, Carlos Sainz a 26. körben Verstappen elé jött vissza a harmadik helyre.
Russell is Gasly mögé ért vissza a kerékcsere után, és bár gyorsan megelőzte, már három másodperc volt a hátránya az alávágó Leclerc-hez képest, eldőlni látszottak a dobogós helyek: Norris, Sainz és Leclerc sorrendben.
A 30. körben Verstappen is letöltötte büntetését, és a 11. helyre jött vissza, majd Bottas öklelte fel Magnussent mindkettejük búcsúján.
A 35. körben utolsóként Hamilton is megkapta az új keveréket, az egész mezőnnyel ellentétben viszont ő a közepeseken vadászhatott a végjátékban, ami
Norris, Sainz, Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Verstappen, Albon sorrenddel indult.
Egy látványos Hamilton, Alonso, Verstappen (csupán 13 vb-cím...) hármas csata után a spanyol járt rosszul, miközben a brit kapaszkodott felfelé, a 40. körben megelőzve Hülkenberget, és már Gasly után rongyolt, őt a 42.-ben utasította maga mögé, de Russell már 14 másodpercre volt ekkor tőle.
A 47. körre viszont már tíz alá kúszott a hátránya, Verstappen igyekezett követni őt, a holland is levadászta a korán cserélő duót, Piastri pedig a pontszerző helyekért küzdött nagyot ezekben a percekben.
A McLaren ausztrálja az 54. körben jött fel a 10. helyre, miközben Hamilton 3,5 másodpercre megközelítette csapattársát, akit az utolsó előtti körben ért utol, és az utolsó DRS-zónában végül meg is előzte, így negyedikként végzett – remek zárás volt ez a Mercedesnél, főleg a 16. rajthely után.
Az élen Norriséknál a két cserén kezdtek el gondolkodni, máskülönben semmi izgalom nem volt a futamában, és végül erre sem került sor, mivel enélkül is leszakította Sainzékat.
A Ferrari nagyot mentett, két dobogós hellyel búcsúztatta az idényt, de Norrisra nem volt ellenszer ezen a napon, így a McLaren nyerte meg a konstruktőri vb-címet, összességében kilencedik alkalommal, amivel a Ferrari (15) mögött már holtversenyben a második helyen áll a Williamsszel (9).
Ami tehát 1998 óta még Hamiltonnal és Alonsóval sem jött össze, most Norrisékkal már igen.
leggyorsabb kör: 1:25.637 perc (Kevin Magnussen, Haas, 57. kör)
pole pozíció: Norris
versenyzők:
(Borítókép: Zak Brown és Lando Norris 2024. december 8-án. Fotó: Clive Mason / Getty Images )