A Formula–1 2025-ös szezonja ezen a héten végre elrajtol, mi pedig összeraktuk a várható erősorrendet. Vajon Hamilton megszerzi nyolcadik világbajnoki címét a Ferrarival? Mit hoz a McLaren–Mercedes–Red Bull-csata? És melyik csapat fogja a legjobban bánni, hogy egyáltalán benevezett? Erre számítunk mi az elmúlt évek egyik különlegesebb szezonjában.
A héten elkezdődik a Formula–1 2025-ös szezonja, ami nagyon sok szempontból különleges lesz. Többek között azért, mert már nem jár pluszpont a leggyorsabb körért, és nem utolsósorban azért is, mert ez az év az utolsó, amikor tíz csapat áll fel a rajtrácsra, hiszen 2026-tól már a Cadillac Formula 1 Team is ott lesz a mezőnyben.
Az új csapat érkezése azonban nem fog még közrejátszani a 2025-ös idényben, az viszont már sokkal inkább, hogy 2026-tól új szabálykorszak érkezik a száguldó cirkuszba. És bár a 2023 végén elfogadott, a korai munkálatok fegyverkezési versenyének megállítására irányuló erőfeszítés részeként a csapatok 2025. január elseje előtt nem végezhetnek aeroteszteket a 2026-os szabályoknak megfelelő autókon, de a szezon közben már bármelyik csapat áthelyezheti a fókuszát a következő évre.
Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy néhány évvel ezelőtt bevezették a Formula–1-ben a mezőny összerázása érdekében az aerodinamikai hendikeprendszert, amely a konstruktőri világbajnoki helyezések alapján határozza meg, hogy egy-egy alakulat mennyi időt tölthet el a szélcsatornában, és mennyi CFD-tesztet hajthat végre. Ennek értelmében a csapatok között 5 százalékos lépcsők vannak: a konstruktőri éllovas 70 százalékos értéken áll, míg a tizedik helyezett 115 százalékon. A hetedik helyezett értékei jelentik a 100 százalékot, az „alapot”, ami két hónapos időszakra 320 szélcsatornás futást jelent, 400 szélcsatornában eltölthető órát, amelyből 80 lehet olyan, ahol a levegő sebessége 15 m/s fölötti.
Ezt a hendikeprendszert félévente számolják újra az aktuális világbajnoki állás szerint, tehát azok a csapatok, amelyek inkább már a következő érára koncentrálnak, lehet, hogy szándékosan hullajtanak majd el néhány pontot a nyári újraszámolás előtt, hogy többet tudjanak kísérletezni új autóikkal.
Ezt észben tartva és a bahreini teszt eredményeit, valamit a csapatok nyilatkozatait megvizsgálva állítottuk össze a 2025-ös szezon előzetes erősorrendjét.
Természetesen fontos megjegyezni, hogy ez a sorrend bármikor felborulhat, hiszen a versenyzőket akár egy hónapra is eltilthatják, ha többször kifogásolják az FIA-t vagy annak munkatársait, esetleg egy rosszabbul sikerült futam közben vagy az után káromkodnak.
Tavaly a Sauber már annak is örülhetett, hogy pontot tudott szerezni a szezonban, és a teszteken nyújtott teljesítményüket látva idén is valószínűleg csak az lehet a céljuk, hogy megússzák a pont nélküli szezont. A Sauber csapata átmeneti időszakot él, hiszen 2026-ban az Audi átveszi a csapatot, így ők egyértelműen a következő szezonra és az új szabályrendszerre fognak készülni.
A csapat új üdvöskéje, a Formula–2 bajnoka, Gabriel Bortoleto, a teszten küzdött az autóval, és valószínűleg az egész szezon alatt meg fog gyűlni a baja a zöld-fekete járművel, de bízhat abban, hogy a csapat átalakulásával jövőre már teljesen más erőt fog képviselni az új csapata. Viszont Formula–1-es tapasztalatszerzésre kiváló lesz ez az év a fiatal brazilnak.
A csapat veteránja, Nico Hülkenberg is küzdött a Sauberrel a tesztek alatt, azonban tapasztalata segíthet neki abban, hogy egy kaotikus versenyen pontot vagy pontokat szerezzen.
A középmezőny csapatai elképesztően közel állnak egymáshoz, de valakinek húznia kell a rövidebbet, és szerintünk ez a csapat a Visa Cash App Racing Bulls lesz, akik egy fiatal pilótapárossal és új névvel vágnak neki a szezonnak. Cunoda Júki már bizonyította tehetségét, azonban a Red Bullt így sem tudta meggyőzni. Ugyanakkor a Honda távozásával van rá esély, hogy a japán pilóta távozik az osztrákok kötelékéből, míg Isack Hadjar újoncként érkezik az F1-be, miután éppen hogy csak kikapott a Sauber brazil pilótájától a Formula–2-es bajnoki címért folytatott versenyfutásban.
A csapat technikai háttere nagymértékben épít a gyengélkedő Red Bullra, így a csapattól azt lehet várni, hogy stabilan ott lesznek majd a középmezőnyben, de csak az alkalmankénti pontszerzés lehet a céljuk. Tapasztalatából fakadóan várhatóan a japán többször ér majd oda a pontot érő helyekre, mint az újonc társa, de mivel a franciának van mint bizonyítania, amíg Cunoda már más csapatok irányába kacsingathat, lehet, hogy megfordul a várható erősorrend.
A Haas csapata jelentős változásokon ment keresztül, Esteban Ocon és a teljes szezont tekintve újonc – amúgy meg az F1-es tűzkeresztségen pár futamon már átesett – Ollie Bearman érkezésével. A csapat a tesztek során 457 kört teljesített, amelynél csak a Mercedes ment többet. A francia pilóta egyedül 260 kört tett meg, amivel mindenki más maga mögé utasított. A biztató bahreini mutatók azonban valószínűleg kevesek lesznek ahhoz, hogy a nyolcadik helynél feljebb végezzenek a ranglétrán, ugyanis a többi középcsapat nagyon sokat erősödött.
Az Alpine-től érkező tapasztalat francia bebizonyíthatja, hogy a francia csapatnál jelentkező problémák nem tőle eredeztethetőek, míg Bearman számára a beilleszkedés és a tanulás lesz a fő cél, és egy jó szerepléssel bebetonozhatja magát a Formula–1-ben. Így mind a két pilóta motivált lesz abban, hogy jó eredményt nyújtsanak. A középmezőny alján való küzdelem várható tőlük, de néhány pont begyűjtésére jó esélyük lehet.
Az Aston Martin a tesztek alapján egy kifejezetten gyenge autóval kezdhet neki az idei szezonnak, azonban mégis ezt a csapatot a legnehezebb elhelyezni előzetesen. Tavaly a senki földjén ragadtak a legjobbak és a középmezőny között, idén viszont felzárkóztak hozzájuk. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a háttérben elképesztő pénzeket fordítottak infrastruktúrájuk fejlesztésére, de például az új szélcsatornájukat még nem használhatták az idei autójuk megtervezésekor. Emellett mindenképpen
szót kell ejteni Adrian Newey érkezéséről, hiszen a zseniális brit mérnök önmagában képes egy csapatot a győzelemre vezetni.
A Red Bulltól érkező Newey azonban csak a bahreini teszt után állt munkába, és feltételezhető, hogy a csapat már az új regulációra készül, és elengedi az idei szezont. De az is elképzelhető, hogy a csapat tulajdonosa, Lawrence Stroll már az idén eredményeket vár a pénzéért cserébe, és egy teljesen más autó áll majd rajthoz Ausztráliában, mint amit láthattunk Bahreinben.
Abból viszont, ami most a rajt előtt kinéz, az Aston Martin jelentős visszacsúszására számíthatunk az idei szezonban. A négyszeres világbajnok Fernando Alonso azonban képes lehet arra, hogy egy rossz autóval is kiemelkedő eredményeket hozzon. Lance Stroll azonban a legutóbbi 11 versenyén nem szerzett pontot, és úgy néz ki, az idei szezonban sem tud majd sokkal többször csillogni.
Az Alpine csapata elképesztően jól muzsikált a tesztnapokon, különösen a tavaly mutatott szezon eleji formájukhoz képest, amikor egy túlsúlyos autóval álltak a rajtrácshoz, úgyhogy várhatóan a középmezőny elején fognak csatározni pilótáik. De ha már a pilótáknál tartunk, itt kezdődnek a gondok.
A csapatot egyértelműen Pierre Gasly fogja vezetni, aki jó formában zárta a tavalyi évet, és elégedett az Alpine idei autójával, úgyhogy nemcsak rendszeresen ott lehet a pontszerző helyeken, de egy-egy kaotikusabb versenyen akár még a dobogóra is felérhet, ahogy tavaly Brazíliában. A csapat másik versenyzője Jack Doohan, aki elképesztően meggyőző teljesítményt hozott a teszteken, így az általunk megjósolt 17. hely nem őt, hanem az Alpine csapatmenedzsmentjét minősíti, ugyanis a francia gárda az ausztrál pilóta bejelentése után lecsapott Franco Colapintóra is, aki hivatalosan a franciák tartalékpilótája lesz. Az Alpine kommunikációja azonban elég erősen arra utal, hogy már a szezon közepe előtt leváltják Doohant az argentinra, aki mögött hatalmas médiavisszhang van, annak ellenére, hogy tavaly a Williams autóját nemegyszer összetörte. Ebből fakadóan az ausztrál pilótai idei szereplése várhatóan nagyon rövid lesz – ha csak nem alkot maradandót az első néhány verseny során –, így nem fog előkelő helyen zárni a bajnokságban.
A bahreini teszt legnagyobb meglepetése a Williams volt. Elképesztően igazolt, amikor megszerezték a Ferraritól Carlos Sainzt. A tapasztalt pilóta sokat segíthet a brit csapatnak a fejlődésben, miközben bizonyíthatja, hogy hiba volt az olaszok részéről, hogy elengedték. A teszten a leggyorsabb kört is Sainz futotta, ő a Formula–1 történetében a harmadik pilóta Nigel Mansell és Alain Prost után, aki elmondhatja magáról, hogy tagja volt a sorozat három legrégebbi csapatának, a Ferrarinak, a McLarennek és a Williamsnek is. A spanyol 2019-ben és 2020-ban, két évig versenyzett a McLarennél, 2021 és 2024 között pedig a Ferrarinál.
Alexander Albon stabil teljesítménye mellett Sainz tapasztalata és gyorsasága segíthet a csapatnak a középmezőnyben való előrelépésben. Bár a dobogós helyezések még távolinak tűnnek, a rendszeres pontszerzés reális cél lehet számukra, ha az autó valóban annyira jó, mint ahogyan az a teszteken látszott. Ez utóbbi csak azért kérdéses, mert sajtóinformációk szerint a brit csapat jobban feltekert motorral és kevesebb üzemanyaggal körözött Bahreinben, mint a többi csapat.
A Mercedes csapata jelentős változáson ment keresztül Lewis Hamilton távozásával. George Russellnek kell előlépnie vezéregyéniséggé, a rendkívül tehetséges, de hihetetlenül fiatal Kimi Antonelli feladata pedig az, hogy hozzászokjon a Formula–1 iramához.
Bár a Mercedes jól mozgott a teszten, és sokan őket tartják a „második erőnek”, az igazság az, hogy a nagy csapatok közül nekik fűződik a legkevesebb érdekük ahhoz, hogy az idei évben kimagaslóan teljesítsenek.
A Mercedesnek nem ment ebben az érában, csak hidegebb körülmények között tudott jól működni az autójuk, és mivel idén sem ők az első számú esélyesek, így valószínűleg erőforrásaikat a következő évre összpontosítják. Amihez pont jól jön majd, hogyha több idejük van a szélcsatornában, mint a vetélytársaiknak. Ebből fakadóan egyik pilótájuknak sincs mit veszítenie, így várható, hogy egy-egy nekik fekvő pályán megvillannak, és odaérnek a dobogós helyekre. Sőt, akár futamgyőzelmeket is begyűjthetnek, de nem valószínű, hogy beleszólnak majd a bajnoki címért folytatott küzdelembe. Viszont jól jön ez az év mind a két versenyzőjüknek, hogy megszokják új szerepkörüket.
Az elmúlt évek Verstappen-dominanciája után az idei teszten már nem állt annyira biztos négy keréken a Red Bull. A teszteket követően sok szakértő csak a negyedik erőnek tartja az osztrák csapatot, azonban a Red Bullnál várhatóan mindent feltesznek egy lapra. Az osztrák csapatnak nagyon jól ment ebben a szabályozási időszakban, ráadásul jövőre már nem Honda-, hanem saját motorral állnak majd rajtrácshoz, amelynek teljesítménye kérdéses. Ebből fakadóan nem valószínű, hogy a Red Bull lemondana az idén a bajnoki címről, úgyhogy valószínűleg sok fejlesztés érkezhet még az autóra, ami lépésre kényszerítheti a Ferrarit és a McLarent is.
Bár az első adatok alapján korántsem a legerősebb autó a Red Bull, de ha van pilóta, aki képes a harmadik vagy negyedik leggyorsabb autóval is világbajnok lenni, az Max Verstappen, akinek nagyon fekszik a jelenlegi szabályozási rendszer, és agresszív vezetési stílusával, valamint megbízhatóságával szinte biztos, hogy idén is futamgyőzelmeket szerez csapatának. Liam Lawsonnak, a legtapasztaltabb kezdőnek csupán egy feladata lesz az idén, mégpedig az, hogy a lehető legközelebb maradjon a holland versenyzőhöz.
A Ferrari Lewis Hamilton leigazolásának köszönhetően szinte folyamatosan reflektorfényben van. És, ugye, eddig sem volt éppen a Föld árnyékos oldalán...
Ezt az extra nyilvánosságot aztán arra használták, hogy bejelentsék: idén megszerzik a bajnoki címet.
A nagy magabiztosságot azonban megtörte a teszten mutatott forma, mivel a versenyszimulációkból az derült ki, hogy a teljes távon bő fél perccel lassabbak, mint a McLaren. Igaz, az olasz sajtó azóta arról ír, hogy csak altattak a maranellóiak, de már ott is inkább csak azt olvasni, hogy közelebb vannak a britekhez, mint ahogyan az a teszteken látszott, és igazából tényleg az övék a „második erő”.
Ami a versenytempót illeti Charles Leclerc és Lewis Hamilton várhatóan közel lesznek egymáshoz, de a monacói pilótának nagyobb tapasztalata van az olaszoknál, mint a hétszeres világbajnoknak, akinek az idén még bele kell szoknia a Ferrari közegébe. Az viszont nem kérdés, hogy mind a ketten odaérhetnek a dobogó legfelső fokára jó néhány versenyen.
A csapat tavalyi teljesítménye, valamint a teszteken mutatottak alapján nem lehet kérdés, hogy a McLaren az a csapat, amelyik a tempót diktálni tudja majd a mezőnynek. A leggyorsabb autó azonban még nem biztos, hogy elegendő ahhoz, hogy egyéni világbajnoki címet is szerezzenek, a konstruktőri bajnokságban azonban tarolhatnak.
Lando Norris teljesítménye és képessége alapján nem kérdés, hogy esélyes az egyéni világbajnoki címre is, azonban még mindig nincs olyan tapasztalata, mint Max Verstappennek. Éppen ezért úgy véljük, hogy még legalább egy évet várnia kell arra, hogy a magasba emelje a hőn áhított kupáját. Oscar Piastri a tavalyi szezonban gyengébben teljesített, mint a brit versenyzőtársa, azonban nagyon megbízhatóan, folyamatosan ott volt az élmezőnyben, így tőle idén is erre számítunk. Meglepő módon a McLarennek az egyik legnagyobb problémája, hogy két kiváló versenyzője van, és abban az esetben, ha nem tudják taktikusabban összerakni a papajaszabályokat, mint tavaly, könnyen a holland címvédő kezére játszhatnak.
Összességében a 2025-ös szezon rengeteg izgalmat tartogat, mind a középmezőnyben, mind az élmezőnyben, miközben szemtanúi lehetünk annak is, ahogyan felnő a pilóták egy új generációja.
A győztesek változatossága szempontjából már 2024 elkényeztetett minket, hiszen 7 különböző versenyző nyert futamokat, ráadásul eddig példátlan módon mind egynél többször. Idén pedig még kiegyensúlyozottabbnak látszik a mezőny, úgyhogy meglepetésekből biztos nem lesz hiány. Pont emiatt igazán nehéz megjósolni az idei szezon befutóit, de mi erre a sorrendre számítunk:
Március
Április
Május
Június
Július
Augusztus
Szeptember
Október
November
December
(Borítókép: Max Verstappen és Lando Norris 2024. december 1-jén. Fotó: Clive Mason / Getty Image)