Lando Norris, a McLaren brit pilótája nyerte a 76. Formula–1-es szezon káoszos nyitófutamát, az Ausztrál Nagydíjat. A 25 éves britet a Red Bull négyszeres világbajnoka, a címvédő Max Verstappen követte, a dobogó alsó fokára pedig George Russell állhatott fel. Az esős verseny három pilótának már az első körben véget ért, két újonc és a tavalyi győztes, Carlos Sainz is korán búcsút intett a melbourne-i pályának. Majd Fernando Alonso, a hajrában pedig Liam Lawson és Gabriel Bortoleto is a falban végezte, aminek köszönhetően teljesen felbolydult a mezőny.
Ahogyan az várható volt, a McLaren volt a leggyorsabb az év első időmérőjén, a vb-favoritok közé sorolt Lando Norris mindössze 84 ezredmásodperccel előzte meg hazai pályán versenyző csapattársát, Oscar Piastrit. A második sort a címvédő Max Verstappen és a George Russell (Mercedes) bérelte ki, míg nagy meglepetésre Cunoda Júki és Alexander Albon a két Ferrari elé ugrott be az ötödik, hatodik pozícióba.
Még el sem startolt a mezőny, máris kiesőt jegyeztünk: a felvezető kör kettes kanyarjában a Racing Bulls újonca, Isack Hadjar falnak csapta autóját, így számára véget is ért a verseny, a rajt pedig 15 percet csúszni kényszerült az extrém esős Albert Parkban.
A zöld lámpák után Norris megtartotta élmenő pozícióját, Piastrit viszont az első kanyarban maga mögé utasította Verstappen, majd Russell, Leclerc és Cunoda volt a sorrend az első ötösben, de még az első kör sem ment le, Jack Doohan is összetörte autóját – jöhetett mindjárt a biztonsági autós fázis.
Amit szintén nem úsztuk meg kieső nélkül: a tavalyi győztes Carlos Sainz csúszott meg lassú tempóban, és ahogyan Hadjar a felvezető körben, a 14-es kanyarban a spanyol is szerencsétlenül csapódott falnak kis sebességnél – így már a harmadik versenyzőtől köszöntünk el a kezdés után.
Közép-európai idő szerint fél hat is elmúlt már, amikor Norris repülőrajttal újraindította a mezőnyt. Ezúttal nyugodtra sikerült az indulás, mindenki maradt eredeti pozíciójában, az első tízben ekkor Norris, Verstappen, Piastri, Russell, Leclerc, Cunoda, Albon, Lewis Hamilton, Pierre Gasly és Fernando Alonso menetelt.
Várta a támadási lehetőséget Piastri, a verseny harmadához érve vissza is kapaszkodott a négyszeres világbajnokra, majd kihasználva elfékezését, könnyedén túl is jutott rajta az ausztrál, így az élre visszaállt a McLaren két reprezentánsa. Norris ekkor már három másodperccel vezetett csapattársa előtt, akit Verstappen immáron tisztes távolságból, öt és fél szekundummal üldözött. Russell tartotta előnyét Leclerc-rel szemben, Cunodával és Albonnal pedig továbbra sem bírt Hamilton, a negyvenéves britre viszont tapadt Gasly és a kétszeres világbajnok Alonso.
Többek közt a kiesőknek is köszönhetően, a 16. helyről induló Kimi Antonelli, valamint a mellőle startoló Nico Hülkenberg négy, Liam Lawson, Esteban Ocon, valamint Oliver Bearman is három-három pozíciót nyert addigra.
A 33. körben a McLaren csapatrádión jelezte Piastrinak, hogy szabad a vadászat, tehát engedélyezte a wokingi csapat a házi versenyt,
az ausztrál hibája miatt három másodperces egérutat „adva” a magabiztosan élen autózó Norrisnak. Szinte már kezdett unalmassá válni az egyhangú körözés, amikor Alonso a hetes kanyarban a falban kötött ki, jöhetett a biztonsági autó és a kerékcserék, na meg egy új verseny. Hárman köztes esőgumira, hatan a közepesekre, míg a többiek a keményre váltottak.
Az utolsó 16 körre maradt izgalom, a safety car miatt ugyanis eltűntek az időkülönbségek, eközben pedig jelentették a csapatok, hogy a véghajrát újabb csapadék zavarhatja meg. A negyvenegyedik körben újraindult a körözés, Norris vezetett, mögötte Piastri, Verstappen, Russell, helycserét követően Cunoda, majd Leclerc, Albon, Hamilton, Gasly és Antonelli pontot érő pozíciókban.
Leszakadt az ég, a McLaren élmenői, Norris és Piastri is kicsúszott a 12-es kanyarban, előbbi rögvest a boksz felé vette az irányt, utóbbi pontszerzési esélyeinek – akkor még úgy tűnt – vége lett, Verstappen pedig átvette a vezetést. Hamilton felugrott a második helyre, Gasly a harmadikra. A csapatkérés ellenére a világbajnok holland is kitért a boxba, a mezőny teljesen felbolydult.
Eközben Bortoleto és Lawson is tesztelte a falat egymástól teljesen függetlenül, ismét jöhetett a biztonsági autós fázis. Ekkor már csupán 14-en maradtak versenyben, Norris pedig visszavette első helyét riválisa kerékcseréjét követően, a két élmenő mögött Russell, majd Albon, Antonelli, Stroll, Hülkenberg, Gasly és a két Ferrari az első tíz hely egyikén.
Az 51. körben Norris ismét újraindította a versenyt, megint sikerült megtartania első helyét. Az első hétben nem történt változás, Gaslyt viszont a két Ferrari, valamint Piastri is maga mögé utasította. Az utolsó körre Verstappen 0,6 másodpercen belülre került Norrishoz, így esélye nyílt arra, hogy még akár meg is nyerje a futamot.
Norris viszont hatalmas tempókülönbséggel menetelt, Verstappennek nem jutott esélye arra, hogy meglepje riválisát, így a McLaren brit versenyzője 895 ezreddel behúzta az Ausztrál Nagydíjat, amely pályafutásának ötödik győzelmét aratta. Ahogyan megígérte tavaly, idén is bejelentkezett a világbajnoki címért.
A dobogóra tehát még a címvédő Verstappen, valamit Russell állhatott fel, pontokat még Albon, az öt másodperces büntetést kapó Antonelli, Stroll, Hülkenberg, Leclerc, Piastri, valamint Hamilton gyűjtött.
Norris a 2022-es Miami Nagydíj óta, vagyis 1029 nap után az első, aki el tudta venni Verstappentől a tabella első helyét – akkor Leclerc volt az élmenő.
A futam végén törölték Antonelli büntetését, így a Mercedes újonca nem az ötödik, hanem a negyedik helyen végzett. A 18 éves és 203 napos újonc a legfiatalabb pontszerző debütáló viadalon, míg minden idők második legfiatalabb pontszerzője a Verstappen mögött, aki 17 évesen és 180 naposan a 2015-ös Malajziai Nagydíjon volt hetedik.
A világbajnoki idény egy hét múlva folytatódik Sanghajban a Kínai Nagydíjjal.
a pontszerzők:
versenyzők:
csapatok:
(Borítókép: Isack Hadjar autóját elvontatják, miután kiesett a versenyből 2025. március 16-án Melbourne, Ausztráliában. Fotó: Mark Peterson / Reuters)