Index Vakbarát Hírportál

Hollandián, a németeken nagyot ütöttek

2012. május 1., kedd 09:47 | tizenegy éve frissítve

Egyre inkább beigazolódni látszanak azok a félelmek, amelyek szinte mindenkiben ott lapultak, amikor kiderült, hogy Ukrajna és Lengyelország nyerte a futball-Európa-bajnokság rendezési jogát. Szinte megfizethetetlen szállodaárak, rossz infrastruktúra, egyes válogatottak több ezer kilométeres utazásokra kényszerülnek meccsenként. És a csapatok, szurkolók még meg sem érkeztek.

Mivel az Európai Labdarúgó Szövetség (UEFA) májusban újra, harmadszor is megpróbálja értékesíteni az Európa-bajnokság ukrán belépőit, megállapítható: nem csillapodnak a szurkolói félelmek, sőt: a szállodaárak az egekben vannak, az éttermek is többnyire tripla árat számolnak majd fel az Eb ideje alatt.

Nézzük a rendezési baklövéseket sorjában. Az első elődöntő Donyeckben lesz, ahol jelen pillanatban éjszakánkénti 300 ezer forint alatt nem lehet szobához jutni. Michel Platini UEFA-elnök már korábban felhívta a szállodákat arra, hogy lehetőleg ne raboljanak, de a szállodások kényelmes pozícióban vannak, zavartalanul emelhetik áraikat, mert nem épült annyi férőhely, amennyit a szervezők előzetesen ígértek.

Az ukrán szállodás mentalitás a csapatokra is hatott, nem véletlen, hogy a házigazdákon kívül csak két ország választotta Ukrajnát szálláshelynek: Franciaország és Svédország. Előbbi Donyecket, utóbbi Kijevet választotta, az ugyanebben a csoportban lévő Anglia viszont minden egyes meccsére Krakkóból repül majd át.

A dán, portugál, német, holland négyes szintén valamennyi meccsét Ukrajnában játssza, túlzottan kockázatosnak tartották azonban, hogy az országban lakjanak.


Öt válogatott nem mert Ukrajnában lakni a 2012-es Eb-n, öt órát utaznak meccseikre. nagyobb térképen való megjelenítése

Vegyük elsőként Portugáliát, bár nem extrém a példa. Cristiano Ronaldo és csapata Opalenicában lakik, Poznantól negyven kilométerre, a meccshelyszín Harkivtól azonban 1400 kilométerre. Június 17-én Harkivban kell játszaniuk a hollandokkal, előtte két meccsük Lvivben lesz. Lviv nagyjából felezi az előző távolságot, de így is számolni kell a következőkkel: elérni a poznani repteret busszal, félóra. Kipakolni, bepakolni a gépbe, becsekkolni, ismét minimálisan egy óra. Lvivet 75 perc alatt el lehet érni. Aztán kezdődhet újra a kipakolás, bepakolás, valamint utána az érkezés a stadionba, ez újabb egy óra.

Összesen általában öt órával kalkulálni kell, ha távolabbi helyszín, akkor hattal. Ha a hat órakor kezdődő meccs az övék, a repülőn fognak ebédelni.

Nem a legideálisabb felkészülés egy meccsre egy ötórás utazás, hogy az ebéd mellett a taktikai értekezlet is a gépen van, de a jobb környezetért, a nyugalomért, a megfelelő kikapcsolódásért, egy nívósabb hotelért meghozták ezt az áldozatot. Az összezártság veszélyes lehet a hangulatra, kivált, ha még a szabadidőt sem tudják megfelelően eltölteni. Harkivban, Donyeckben nem könnyű feltöltődni, Kijev és Lemberg más, ott azért van turizmus, a másik két helyszínnel ellentétben.

Ha 20:45-ös meccs van (Ukrajnában plusz egy óra az eltolódás, ott az 21:45) a visszautazás miatt a meccs másnapja is kiesik a felkészülésből, a játékosok hajnalra kerülhetnek csak ágyba. Nyilván az adrenalin miatt egyébként sem könnyű aludni, de azért meg szokták oldani, most viszont nagyon sokat nyerhet, aki tud repülőn regenerálódni, gyúratni, jól kezelni a kisebb sérüléseket. A következő ellenfélre így mindössze két napot készülhetnek.

Ne ragadjunk le a portugáloknál, menjünk tovább. Valamennyi átrepülő válogatottnál igaz az ötórás utazás. Az angolok Krakkót választották, ami 1500 kilométerre van Donyecktől, ahol az első és a harmadik meccsüket játsszák, a másodikat Kijevben, akkor valamelyest a repülési időn nyernek. Az angoloknak egyelőre nagyobb bajuk, hogy még kapitányuk sincs - bár legalább kiderült, hogy Roy Hodgson a jelölt - , tehát egyeztetni sem lehet vele a programot.

A hollandok Krakkóból háromszor mennek Harkivbe, az utazási tételek azonosak, mint az angoloknál.

A németek Gdanskban laknak, onnan repülnek kétszer Lvivbe, egyszer Harkivbe. Joachim Löw kapitány a brutális csoportot sokkal jobban megemésztette volna, ha Lengyelországban maradnak, de még ebben sem kedvezett neki a szerencse. Fontos számukra viszont a csoport megnyerése, mert utána gdanski negyeddöntő jönne, vagyis egy utat megspórolhatnak.

A németek 2008-ban Klagenfurt, Bécs, Basel útirányon kerültek vissza újra Bécsbe, de legalább a csoportmeccseik előtt és után tudtak pihenni, nem kellett állandóan repülniük.

A spanyolok kivételezett helyzetben vannak, hiszen mindhárom csoportmeccsük Gdanskban lesz, és Gniewinóban laknak, vagyis hetven kilométerre a céltól. Nekik nem lesznek utazási gondjaik a torna elején.

Utána át kell költözniük Donyeckbe vagy Varsóba. Ha nyerik a csoportot, és az elődöntőt, akkor két meccs is Donyeckben lesz, majd a döntő Kijev (ha csoportmásodikok, Kijev-Varsó-Kijev).

Régen minden közelebb volt

Összehasonlításként: a spanyolok amíg eljutottak a 2008-as Európa-bajnoki döntőig ezer kilométert tettek meg, ki sem mozdultak Ausztriából. Két meccs Innsbruckban, utána Salzburg, majd Bécs. A kiváló út, vasút és légi hálózat miatt igazán szurkolóbarát volt a meccslátogatás.

A spanyol szurkolók szívhatják a fogukat, mert 1800 kilométeres túra vár rájuk. Az ukrán határon ehhez bármikor hozzá lehet adni két órát, mert vízum szükséges.

Ha repülnek, akkor sem tudják megoldani közvetlenül, és a repülőjegyárak is egekben vannak, ha egyáltalán lesz hely. A két város közt csak két légitársaság (LOT, Aerosvit) közlekedik.

A 2010-es vb-n a Johannesburg közelében lakó hollandok, amíg eljutottak a világbajnoki döntőig körülbelül 13 ezer kilométert utaztak. Ha most csoportelsőként döntőbe kerülnek, kétezer kilométerrel kevesebbet lesznek repülőn, igaz itt egy meccsel kevesebbet kell nyerni a fináléig. Ha csak másodikok, 12 ezer kilométer alatt most sem ússzák meg.

A lengyel csoportoknál is kell repülni, de ezek belföldi, rövidebb távok. Az olaszok a sóbányájáról híres Wieliczkát választották, innen egyszer Gdanskba, kétszer Poznanba repülnek.

A lebonyolítás sajátossága, ha az ukránok megnyerik csoportjukat, és a negyeddöntőt is, akkor Varsóban játsszák az elődöntőt.

Kocsival, repülővel, vonattal itthonról

Magyarországról is sokakat elcsábít a gondolat, ha már újra velünk szomszédos országban van az Eb, csak ki kellene menni rá.

Mivel a benzin feleannyiba kerül, mint itthon, kézenfekvő lenne kocsival nekivágni, de az utak állapota – az ígért sztrádák negyede sem épült meg -, valamint a távolságok riasztóak, és a rendőri korrupció egyébként is általános jelenség. A benzinturizmus miatt jelentős csúszás is összejöhet, ezért célszerűbb Szlovákia majd Lengyelország felé kerülni. A forgalom kicsi, az utak is jobbak, mint a Kárpátok környékén.

Lvivbe, Varsóba, Kijevbe közvetlen vonatjárat van, elérhető áron. Kijev 22 óra alatt megoldható. Lviv van a helyszínek közül a legközelebb: 600 kilométerre Budapesttől.

A repülőárak hektikusak, Kijevet a Malév csődje után képtelenség megúszni hetvenezer alatt, a döntőre 120 ezernél kezdődik. Varsóba olcsón el lehet jutni, de ott gyengébb meccsek vannak, és nincsenek szabad jegyek.

A szállodaárak mindenhol durvák, már egy kollégiumi ágyat sem lehet kapni Lengyelországban 10 ezer forint alatt.

Rovatok