Bejárta a világsajtót a hír csütörtökön, hogy Cristiano Ronaldo akciója jelentősen csökkentette a Coca-Cola árfolyamát. A portugál labdarúgó a magyar válogatott elleni, Európa-bajnoki mérkőzés előtti sajtótájékoztatón félretette az Eb hivatalos szponzorának üdítőjét, és a víz fontosságára hívta fel a figyelmet. Azonban úgy fest, ennek nem volt köze a cég árfolyamának csökkenéséhez.
Szinte a teljes világsajtón átszaladt a hír – ahogy mi is megírtuk –, hogy Cristiano Ronaldo erős túlzással, de bedöntötte a Coca-Cola árfolyamát, holott úgy fest, a szelvényvágás napja (ex-dividend date) miatt esett az árfolyam – illetve nem is úgy fest, hanem tény, hogy hétfőn 42 centtel emiatt csökkent az árfolyam.
Kezdjük a történet elején! A Coca-Cola még április 21-én döntött az osztalék mértékéről – a cég negyedévente fizet osztalékot a részvényeseinek: július 1-jén részvényenként 42 centet fizet majd a cég. A vonatkozó negyedévre pedig az kap osztalékot, akinek a szelvényvágás napján van részvénye – ha előtte eladja, akkor le is mond az osztalékról –, ez a nap pedig június 14. volt.
Nagyjából itt kapcsolódik be a történetbe Cristiano Ronaldo: ugyanis
a portugálok sajtótájékoztatója a szelvényvágás napjára esett.
Ezt pedig azért fontos rögzíteni, mert ezen a napon – még a kereskedés kezdete előtt – minden nyitott tőzsdei megbízás értéke automatikusan csökken a részvényenkénti osztalék összegével –, jelen esetben 42 centtel.
A Coca-Cola papírjai pedig a pénteki záró árfolyamhoz (56,16 dollár) képest 47 centes mínuszban (55,69 dolláron) kezdték a kereskedést a New York-i tőzsdén. Az alábbi grafikonon is jól látható, hogy
Ronaldo még hozzá sem nyúlt a kólásüvegekhez – a sajtótájékoztató ugyanis eleve a New York-i tőzsdenyitás után, 15.45-kor kezdődött –, a kólarészvények árfolyama már 55,25 dolláron állt.
Innen pedig szinte nem is gyengült tovább – a napi mélypontja egyébként 55,20 volt, ami innen mindössze 5 centtel volt lejjebb.
A napot végül 55,55 dolláron zárták a Coca-Cola részvényei, azaz ha jobban megfigyeljük, a kólaüveges incidens után végül 30 centes pluszt hozott össze az üdítőital-gyártó cég papírja – ha innen nézzük, akkor
a Coca-Cola piaci értéke nemhogy csökkent, de még nőtt is Ronaldo akcióját követően,
a 4,31 milliárd részvény esetében ugyanis a 30 centes emelkedés közel 1,29 milliárd dolláros pluszt jelent a cégértékben. Bár valójában, a grafikont tekintve a portugálok csapatkapitányának érdemben nem sok hatása volt a Coca-Cola árfolyamára. Legalábbis rövid távon – aztán meglátjuk, mennyien isznak majd a jövőben kóla helyett vizet.
(Borítókép: Cristiano Ronaldo a magyar válogatott elleni mérkőzést megelőző sajtótájékoztatón. Fotó: Getty Images Hungary)