Tizenkét futam után a 12 pont különbség az élen álló két yamahás között kevés, de lehet, hogy az utolsó hat verseny után még ennyi sem lesz közöttük. Lássuk, ki az esélyesebb, ha van egyáltalán olyan, és ki az, aki beleszólhat külön csatájukba a MotoGP hajrájában.
211-211, azaz pontegyenlőség volt a világbajnokság élén 11 futam után a MotoGP-ben, Jorge Lorenzo több győzelmével előzte meg Valentino Rossit a hivatalos sorrendben. Aztán a múlt hétvégén Silverstone-ban, szakadó esőben Rossi győzött, Lorenzo csak negyedik lett, így a szezon kétharmadánál visszaállt az élre az olasz:
az idénynyitó óta folyamatosan neki van a legtöbb pontja, mind a 12 versenyen dobogós volt.
Lorenzo nagyon gyengén kezdett, két negyedik és egy ötödik hellyel 29 pontos hátrányba került, amit ledolgozott 1 pontra, majd Rossi ismét elment +12-be, ezt egyenlítette ki a spanyol Brnóra. Most ismét -12-ben van, de amint elmondta, már kétszer sikerült nagyobb hátrányt lefaragnia, most sem lesz gond, úgy gondolja, alapból kicsit gyorsabb Rossinál.
Abban Rossi is egyetért, hogy a 12 pont semmi, vagy kvázi semmi, de mégis nagyon örül neki, mert Silverstone a leggyengébb pályája, míg Lorenzónak erőssége, így ahogy mondta, duplaanyit ér ez a 12.
Ami biztos, a következő hat futamon rendkívül izgalmas befutó következik, aminek kimenetelét nagyon nehéz meghatározni. Mind a hat pályát le lehet viszont osztani a két vb-esélyes egyikének, igaz, Silverstone-t is le lehetett Lorenzónak, aztán mégis Rossi nyert rajta. Azért abban biztosak lehetünk, hogy a hat versenyen nem fog mindig esni, illetve ha esik is, az sem jelenti, hogy Rossi a favorit.
Tehát:
A pályától pár kilométerre született, az egyik kedvenc helye, és a helyiek abszolút kedvence a kilencszeres bajnok. Tavaly nyert otthon, elméletileg a körülmények neki kedveznek az Adria-parton.
Ugyanazt mondhatjuk itt Lorenzóról, amit fentebb Rossiról, neki áll a spanyol pálya, tavaly nyert itt, méghozzá esőben, miközben Rossi bukott.
Tavaly és tavaly előtt is győzött Japánban, miközben Rossi 2008 óta nem állhatott a dobogó tetejére.
Az olasz egyik kedvenc pályája, tavaly meg is nyerte a futamot, csakhogy itt már elég gyakran esik, így Lorenzo, vagy bárki más is képbe kerülhet.
Nem is egyik kedvenc pályája, hanem A Kedvenc. Rengeteget tesztel itt a Moto GP, így mindenki jól ismeri, de Rossi különösen szereti.
Újabb hazai pálya a spanyolnak, kétszer győzött itt, legutóbb tavaly előtt. Rossi is kétszer, de ő 2003-ban és 2004-ben, ami nem tegnap volt.
Ami valóban dönthet közöttük az az, hogy mit ér el ezeken a pályákon Marc Marquez. A vb-címvédő a harmadik a bajnokságban, de 77 ponttal le van maradva Rossitól, mivel idén négyszer - Silverstone-ban is - bukott. Lorenzo kimondta, Marquez ezzel végleg kiszállt a bajnokságból, de Rossi még mindig nem merte leírni, ami mutatja, hogy mennyire esélyes futamgyőzelmekre: nagyon.
Ő az, aki a hat pálya bármelyikén meglepheti a yamahásokat, Motegiben különösen, mert az a Honda saját pályája, így Marqueznek is szinte hazai pálya. Aragon és Valencia pedig nem is csak szinte az, így ott is nagyon veszélyes lehet, vagyis pontokat vehet el a világbajnokságért harcolóktól. Ez is a célja, őt idézve a lényeg, hogy versenyeket nyerjen, már annyi nyomás sincs rajta, mint eddig volt.
Marquez megy tehát a Yamahák ellen, a Yamahák pedig egymás ellen. Biztosan sor kerül arra is, ami az idén még nem volt, egy igazi, kiélezett Lorenzo–Rossi-csatára. Valahogy ebben az évben még nem akadtak össze, pedig nekik elég jelentős történelmük van. Nem csak a pályán, de azon kívül is, mégpedig az, hogy 2010-ben Rossi épp Lorenzo miatt hagyta ott a Yamahát.
A napokban beszélt róla, hogy mekkora butaság volt a Ducatihoz szerződnie, de akkoriban úgy érezte, a Yamaha inkább már a majdnem 10 évvel fiatalabb Lorenzót favorizálja. Kifejezetten nem kedvelték egymást, aztán mióta Rossi 2013-ban visszakéredzkedett a Yamahához, semmi gond nincs köztük.
Olyan rég versenyzünk már együtt, hogy olyanok vagyunk, mint egy öreg pár
- viccelt Rossi, és a spanyol szerint is már tisztelik egymást, illetve: már egymást tisztelik a legjobban. Csapattársakként jól kijönnek, és mindketten tudják, a Yamaha egyikükkel sem fog kivételezni.
Mindig a legjobb technikát kapják, látszik ez abból is, hogy a gyári Yamaha, így sem Lorenzo, sem Rossi nem adott még fel futamot idén. Mindketten befejezték mind a 18 versenyt, Rossi ráadásul folyamatosan dobogós volt. Egészen elképesztő teljesítmények, és nagyon nehéz elképzelni, hogy ne szakadjanak meg a szezon végéig. Nem csak a dobogó, de a hibátlan célba érkezés is.
Lorenzónak egy olyan szezonja volt, 2010, amikor világbajnok lett, hogy minden GP-t befejezett, két negyedik hely volt a legrosszabb eredménye. Rossi 2008-ban művelt hasonlót, mindig befutott, legrosszabbja egy ötödik és egy 11. hely volt, de így is végig pontokat szerzett.
A 36 éves olasz 2003-ban a teljes dobogós idényt is megcsinálta, két harmadik hely csúszott be. Legalább ennyi kellene tőle most is, és lehet, hogy még az is kevés lesz a világbajnoksághoz.
Pontok: 236/224/159
Győzelmek: 4/5/3
Dobogók: 12/7/6
Pole pozíciók: 1/2/6
Leggyorsabb körök: 4/2/6
Kiesések: 0/0/4