Kemény csata indult el idén a MotoGP-ben, az olasz vébéje Marc Marquez trükkjein ment el, legalábbis ő így gondolja. Jorge Lorenzo szerint utolsó esélyét bukta a kilencszeres bajnok a tizedik címre, de tényleg így van-e? És milyen lesz jövőre a Marquez-Rossi-küzdelem?
"Fent áll a veszélye, hogy steril versenyt látunk majd az élen, vagyis Lorenzót nem igazán fogják támadni. Rossi gondoskodik majd a látványról, ez biztos, fel kell előznie magát az élbolyba, de az kizárt, hogy Lorenzót elérje" - írtuk az utolsó MotoGP-futam felvezetőjében, szombaton, aztán vasárnap valahogy így is alakult a futam.
Bár az utolsó előtti körben volt egy oda-vissza előzés a két Honda között a második-harmadik helyen, Lorenzo első helye csak abban a pár másodpercben forgott veszélyben, vb-címe pedig még akkor sem. Rossi feljött a negyedik helyig, amint vártuk, de utána Marc Marquez nem tett neki szívességet, és nem előzte meg Jorge Lorenzót, hogy több izgalmat vigyen a vb-katarzisba, ami így végülis elmaradt: a nagy Lorenzo-Rossi-harc úgy dőlt el, hogy nem is találkoztak a pályán, nem csak Valenciában, de valójában az egész szezonban sem.
Rossi Marquezt okolja ezért, vele ütközött Malajziában, és sorolták vissza amiatt az utolsó starthelyre Valenciában. Eddig is úgy gondolhattuk, de most már biztos: ez volt a legrosszabb döntés a versenybíráktól, amit csak tehettek, a világbajnokságot ezzel megölték. Rossi büntetése indokolt volt, ám túl szigorú, mert megfosztották az esélytől, hogy a világbajnokságért küzdhessen. Sokan felháborodtak, köztük Lorenzo és Marquez, hogy más sokkal nagyobb büntetést kapott volna az olasz helyében, azonnal ki kellett volna inteni a versenyből, vagy utána kizárni, és elvenni a harmadik helyért szerzett 16 pontját, ami ugye jóval szigorúbbnak tűnik első blikkre, valójában viszont enyhébb retorzió lett volna az utolsó rajthelynél.
Rossi a pontlevonás után 9 pont hátránnyal ment volna Valenciába, vagyis legalább két hellyel kellett volna Lorenzo előtt végeznie a bajnoksághoz, ami majdnem olyan lehetetlen, mint utolsóról feljönni és a vb-ért harcolni, ám az esélye megmaradt volna, hogy közvetlen vb-ellenfelével és a Hondákkal harcoljon, ne csak nézze őket 10 mp hátrányból.
Így utólag már olyan az egész, mintha a FIM (Nemzetközi Motoros Szövetség) nem csak azt akarta volna elkerülni, hogy Valenciában Rossi és Marquez ne találkozhasson ismét a pályán, hanem egyáltalán minden esélyét elhárítsa annak, hogy ütközéssel vagy eséssel érjen véget a világbajnokság, ami nem vetne jó fényt a MotoGP-re. Kivettek egy tényezőt, Rossit, de ezzel kivették a versenyt is, mert amint láttuk, Valenciában a hondások meg sem próbálták megverni Lorenzót. Pedrosa azért, mert későn ért fel rá, és Marquez visszaverte a támadását, míg Marquez azért, mert nem volt elég gyors - ezt mondja ő -, vagy mert nem is akarta - ezt mondja Rossi.
Nagy kár, mert fenomenális futam alakulhatott volna ki. A koreográfia hasonló lett volna, Lorenzo ellép, Marquez vele, Pedrosa és Rossi kicsit lemaradva mögöttük. A végére Lorenzo hátsó gumija ugyanígy elfogyott volna, Pedrosa mellett Rossi is felkapaszkodhatott volna, aztán következhetett volna az előzgetés, vagy legalább a kísérletek erre. Főleg a Marquez-Rossi-csata lett volna érdekes, aminek meg kellett volna történnie. Persze erre kár is több szót fecsérelni, túl sok már benne a volna.
Sokkal fontosabb kérdés az, hogy mi lesz most Marquez és Rossi között. Pár hónapig semmi, a MotoGP három hónap szünetre vonul, de mivel Rossi 37 évesen újra megpróbálja, a párharc még nem ért véget, sőt, könnyen lehet, hogy csak most kezdődik. Rossi ugyanis egyértelműen Marquezt okolja azért, hogy nem küzdhetett meg rendesen a világbajnokságért, vagyis közvetve azért is, hogy elveszítette a címet. Ha újra összefutnak a pályán, nem lesz kegyelem egyik féltől sem, Marquez felveszi a kesztyűt, ezt tudja jól Rossi is. Sőt, nagyon jól, ugyanis ez a pár mondata szöget üthet mindenkinek a fejébe:
"Nem tudom, mi fog történni. Most vonuljak vissza, mert félek? Egy versenyző, aki úgy dönt, hogy nem nyer, csak hogy egy másikkal kiszúrjon, az mindenre képes."
Rossi tisztában vele, hogy Marquez kemény dió, több annál, olyan ádáz rivális, amilyenbe 20 év MotoGP-karrier alatt nem botlott. Nagyon észnél kell lennie vele, mondjuk ezt úgy, hogy azonnal eszünkbe jut, mennyire veszélyes sportág is a MotoGP: életveszélyes, ha itt elgurul a gyógyszer, abból nagy baj lehet. A Prost-Senna-háború ugrik be a Forma-1-ból, csakhát itt nem biztos, hogy annyi lesz az ütközésből, hogy leveszik a sisakot, és leporolják a kezeslábasukat. Marquez reszkírozni fog, ahogy reszkírozott a malajziai csatájuk köreiben, az öregnek kell majd figyelnie, és tudnia, hogy meddig mehetnek el, illetve meddig érdemes elmenni. A malajziai leterelése sem azért volt, mert, véget akart vetni Marquez versenyének, hanem mert a csatában előtte már mindketten túlmentek a határon - Rossi kétszer esett el majdnem -, és nem akarta a pályán kívül végezni. A többszörös Superbike-bajnok és MotoGP-futamgyőztes Troy Bayliss írta akkor, hogy "ez a harc nem folytatódhatott volna a célig, úgyhogy még jó, hogy olyan lassú tempónál ütköztek". Persze felmerülhet, hogy miért nem hagyta Rossi Marquezt elmenni, minek kellett neki is visszaelőznie, de erre a válasz triviális - mert versenyző.
Ahogy említettük, Rossi Marquezt okolja az elszalasztott világbajnokságért, de ha visszanéz majd a futamokra, különösen a vb hajrájára, akkor talál két pillanatot, ahol ha ügyesebb, ha van Marquez, ha nincs, most ő a világbajnok.
Az egyik az aragoni futam, ahol Lorenzo nyert, Rossi viszont csak harmadik lett, mert nem tudta megverni Pedrosát. Nagy versenyük volt, az utolsó körben Rossi kétszer is előzött, azt mondta, minden dzsókerét kijátszotta, és még egyet az utolsó előtti kanyarban, de a kis spanyol visszaelőzte, és elvett tőle négy pontot.
A másik Ausztrália, ahol Marquez először gátolta Rossit, de ha így volt, ha nem, a ducatis Andrea Iannonét megverhette volna a harmadik helyért. Negyedik lett, mert az utolsó előtti kanyarban az olasz visszaelőzte. Újabb három pont veszett el, összesen ha ezt a hetet hozzáadjuk, Rossinak a valenciai negyedik hely is elég lett volna a bajnoksághoz, a végén öttel veszített.
Vagyis az látszik, hogy mennyire kevésen is múlt ez az egész, még akkor is, ha a teljes évet nézve Lorenzo gyorsabb volt Rossinál. Hét futamot nyert a négy ellenében Lorenzo, és időmérőn csak egyszer tudta megverni Rossi a spanyolt csapattársként, azaz egyforma motoron.
Lorenzo úgy nyilatkozott, Rossi érezte, ez az utolsó esélye arra, hogy megnyerje 10. vb-címét, és többé valószínűleg nem fog ilyen közel kerülni a bajnoksághoz. A kiegyensúlyozottsága megvolt idén, a 18 futamból 15-ször dobogón állt, és mindig célba ért, ötödiknél rosszabb nem lett. Csakhogy a huszonéves szuperkölykök között már ez sem fér bele, úgyhogy
Amikor a visszavonulásról kérdezték vasárnap, úgy felelt, "36 vagy 37, nincs nagy különbség", ami igaz is, csak neki most egyértelműen leszállóágban kellene lennie, és innen előhúznia valami pluszt, extrát. Vagyis karrierje legnehezebb feladata előtt áll, még akkor is, ha az utóbbi három évben folyamatosan fejlődött.
Amikor 2013-ban visszajött a pocsékul sikerült ducatis kisiklásból, abban az évben 1 futamot tudott megnyerni, Lorenzo lelépte, sehol nem volt mellette. Tavaly két futamot húzott be, viszont Lorenzót megelőzte a bajnokságban, ő lett tisztán második Marquez mögött. Idén pariban volt Lorenzóval eredményekben, kicsit lassabb ugyan, ám így is csak hajszálon múlt a cím. Négyszer győzött.
Jövőre iszonyatosan nehéz dolga lesz, kizárt, hogy Marquez még egy szezont így elszúrjon, minden harmadik futamon elessen, és kiírja magát a világbajnokságból hónapokkal a vége előtt. Lorenzo önbizalma az egeket fogja súrolni, jobb lesz, mint valaha. Rossinak bejön még egy bizonytalansági tényező is, a gumi: a Bridgestone 8 év után kivonul a MotoGP-ből, újra a Michelin jön helyette, amit 2008-ban váltott a japán cég. Csakhogy
2006-ban a pocsék gumi miatt bukta el a vb-t Valenciában - nagyon hasonlóan a mostanihoz -, majd 2007-ben végig szenvedett velük Stoner és a Ducati mögött, a vb-n csak harmadik lett. A Yamaha 2008-ban kétféle gumival ment, Rossi azonnal átállt a Bridgestone-ra, míg Lorenzo a Michelinnel indult.
Nem véletlen, hogy Rossi idén mindkét michelines tesztet komolyan vette, és mindkétszer bukott is az új gumival. Nem biztos, hogy ez rosszat jelent, elképzelhető, hogy a határokat feszegette, ezért esett, ám az is, hogy nem fekszik neki az újdonság. Kiderül, de az biztos, hogy kulcskérdés lesz abban, hogy fel tudja-e venni a harcot a három spanyol fiatallal, és komolyan pályázhat-e a tizedikre.