Index Vakbarát Hírportál

Micheliszek százait nevelheti ki az olimpiai motorsport

2018. október 14., vasárnap 13:03

2022-ben akár már az ifjúsági olimpia rendes programjában is ott lehet az idén Buenos Airesben bemutatkozó elektromos gokart, ahonnan már az olimpiai szereplés sincs messze. Hat éve még nagyon ágált a MOB a motorsportok olimpiai integrálása ellen, de lassan be kell látniuk: a világ legnagyobb és leggyorsabban növekvő piacát be kell kebelezniük.

Az olimpia a sportolók, nem a sporteszközök egymás elleni küzdelméről szól

– mondta a 2012-es londoni olimpián a Nemzetközi Olimpiai Bizottság korábbi elnöke, Jacques Rogge arra utalva a motorsport fellegvárának számító országban, hogy nincs helye technikai sportágaknak az olimpiai programban. Rogge kitért a Forma-1-re is, amit nagyszerű sportnak nevezett, amit ő és a NOB is nagyon tisztel, ám a tiszteleten és azon túl, hogy tanuljanak egymástól, nem látta a szorosabb közös jövő lehetőségét.

A kijelentés ellenére 2012 elég fontos előrelépés volt a NOB és a motorsportok kapcsolatában, hiszen ez volt az az év, amikor a NOB hivatalosan is elismerte a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA). Ettől ugyanakkor még nem lettek NOB-tagok, de fontos előrelépés volt a Jean Todt által vezetett szervezetnek.

Ekkor már öt éve nem szerepelt egyébként az a kitétel az olimpiai chartában, ami kizárta a sportágak közül azt, ami mechanikus erőforrást vesz igénybe, vagyis bármiféle motor szerephez jut benne.

Nagyon tiltakoznak, pedig

A tiltás ellenére előszeretettel mutogatnak az 1900-as és az 1908-as olimpiákra, mint amelyeken szerepelt motorsport a sportágak között, de az utókor nem ismeri el hivatalos olimpiai versenyként az amúgy is rendkívül kaotikus 1900-as párizsi olimpia alatt tartott autó- és motorversenyeket. Míg az 1908-as londoni olimpia tervezett programjában volt egy weybridge-i autóverseny, de aztán nem tartották meg.

Volt viszont motorcsónakverseny, méghozzá három kategóriában is, és ezeket hivatalosan is elismerik olimpiai versenyként – két aranyat a házigazda britek, egyet a franciák nyertek meg.

Két németországi olimpia alatt – vagyis inkább előtt – olimpiai ralit is rendeztek. 1936-ban egy 2000 mérföldes versenyt tartottak, a berlini befutóhoz a brit Betty Haig ért oda elsőként, míg 1972-ben egy hatnapos verseny végén értek el a vitorlásversenyek kieli helyszínétől a müncheni olimpiai stadionig – a győztes francia kocsi mitfárere nem más volt, mint a mostani FIA-elnök Jean Todt.

Hat év üresjárat

Ahhoz, hogy a NOB és az FIA közeledni tudjon egymáshoz, több feltételnek is teljesülnie kellett. Nevezetesen az FIA-nak alá kellett írnia az olimpiai chartát, doppingellenes szabályokat kellett lefektetni, illetve azokat összhangba hozni a nemzetközi normákkal, és létre kellett hozniuk a versenyzői bizottságot.

Ezeket a lépéseket minden sportszervezetnek meg kell tennie, nincs ebben semmi különös. Ahogy abban sem, hogy a NOB idővel belátta, nem a technikai jelenléttől lesz valami nem méltó az olimpiai szereplésre. Ott van a kerékpár, a vitorlázás is a sportágak között, és míg utóbbinál teljesen egyforma eszközöket használnak, a kerékpár versenyzőnként eltér. De tt van például az öttusa is, ahol sorsolják a lovakat, ami sokkal jobban befolyásolhatja a teljesítményt, mint két (vagy 30) azonos versenygép.

Nyilván az sem volt mindegy, hogy milyen kategória jelentheti a belépőt az olimpiai kapun. Az F1-nek nincs szüksége az olimpiai jelenlétre, a motorsportnak viszont igen, és az FIA-n belül kismillió lehetőség adott.

Valami olyan kellett, ami anyagilag sem megterhelő, nem milliárdokból kell hozzá pályát építeni, és az sem árt, hogy nem túl környezet- és zajszennyező. Ezért esett az ifjúsági olimpia kapcsán a választás a 2018 júniusában bejelentett elektromos gokartra. És az sem véletlen, hogy pont Buenos Airesben mutatkozik be ez a verseny, ott ugyanis a 14-18 éves korosztály, vagyis az ifjúsági olimpián versenyzők között a legtöbb halálesetet a közúti baleset okozza, globálisan pedig ez a legnagyobb halálozási ok a 15-29 éves korosztályban.

Az elektromos gokart bemutatása remek alkalom tehát az FIA-nak a világszerte erősen tolt utcai biztonságkampány népszerűsítésére.

Persze egyszerű biztonsági kampánynál azért többről van szó.

A NOB-nál jól látszik az elmúlt évek, évtizedek alapján, hogy a program módosításával igyekeznek megtartani a fiatal nézőket. Ezért kerültek be a téli versenyek közé az X Games legnépszerűbb eseményei, és ezért van már ott a nyári programban a BMX és érkezik 2020-ban a gördeszka, a 3x3-as kosárlabda és a sportmászás például.

A gördeszka és a sportmászás a 2014-es nankingi ifjúsági olimpián még csak bemutató sportágként volt jelen, a 2018-as Buenos Aires-i játékokon a sportmászás már a rendes verseny része, négy év múlva pedig mindkettő ott lesz a felnőtt olimpián. Ez alapján a gokartnak – megfelelő siker esetén – reális esélye van a 2024-es párizsi, vagy a 2028-as Los Angeles-i programba kerülésre.

Egy stadion mindenhol van

Azt hiszem, ez a legizgalmasabb dolog, ami a motorsporttal történt az elmúlt 15-20 évben. Fantasztikus

– lelkendezett az FIA elnökhelyettese, Graham Stoker még a nyáron, amikor kiderült, hogy az elektromos gokart ott lesz a Buenos Aires-i ifiolimpián. Az FIA-nál abban bíznak, hogy 2022-ben, Dél-Afrikában már a főprogram részeként lehetnek ott, ahova a nemzeti bajnokságokból juthatnának ki a versenyzők a selejtezőre, ráadásul az ifi síugrás mintájára vegyesen osztanák a kvótát a fiúk és lányok között, árulta el a szervezet általános titkára, Peter Bayer.

A helyszínt nem is lenne nehéz megoldani, vagy városi, utcai pályát kellene kialakítani, vagy egy viszonylag könnyen lefektethető ideiglenes helyszínt, azaz versenypályát egy stadionban, a Race of Champions mintájára.

Sokmilliós bázis

A merítési bázis viszont sokkal-sokkal nagyobb lehet, mint a Bayer által említett síugrásban, az esport és a motorsport közötti átjárás ugyanis – a többi sportághoz mérve – elég sima és gyakori is. Otthon könnyű olyan kormánnyal versenyezni, amit a versenyzők is használnak, és egy élethű szimulátorszett is beszerezhető egy versenygép árának töredékéből a profibb játékosok számára.

De nem nagyon kell megerőltetni magunkat ahhoz, hogy erős kapcsolódási pontot találjunk a szimulátorozás és a valódi versenyzés között, elég csak a túraautó-világkupában induló, 2017-es túraautó-világbajnoki ezüstérmes Michelisz Norbertre gondolni.

A gokart (még nem elektromos formában) egyébként kezd egyre nagyobb jelentőséget nyerni nemzetközi szinten, és már nem csak nevelősorozatként tekintenek rá. A legutóbbi, szeptember végi gokart-vb-n a korábbi F1-világbajnok Nico Rosberg csapatának pilótája, Lorenzo Travisanutto nyert, a magyar Kovács Zsombor pedig Ralf Schumacher csapatában indulva lett 20.

Az átjárás működik sport és esport között magasabb kategóriában is, a Red Bull a vezető szimulátorpilótáját, Jake Dennist ültette be a nyári F1-teszten a kocsijába a Hungaroringen, aki a harmadik legjobb időt érte el a Mercedes-tehetség George Russell és a korábbi világbajnok Kimi Räikkönen mögött.

Ha a végkifejlet az olimpiai szereplés lenne, nem nehéz elképzelni, hogy esport-versenyzők tízezrei erősítenének rá az otthoni gyakorlásra, és hogy online versenyeken gyűjtsék a legjobb pilótapalántákat, mielőtt rendes gépbe ültetnék őket, hogy aztán gokartba ülve próbáljanak megküzdeni a motorsport – akár első – olimpiai aranyáért.

Ezért is olyan fontos, hogy Buenos Airesben pár körre bemutatkozhat az elektromos gokart.

Felhasznált források:

Rovatok