A Formula–1-be roppant nehéz bekerülni, a tehetség mellett pénzre, pénzre, és még több pénzre van szükség ahhoz, hogy valaki kiharcolja magának az indulási lehetőséget az autósport királykategóriájában, ahol aztán már a reklámértéknek, a népszerűségnek és a hagyományoknak köszönhetően sokat is lehet „kivenni”. A leghíresebb szériában elérhető ülésekért éppen ezért ádáz küzdelem zajlik a fiatalok között, több száz zöldfülű pilóta verseng egymással az alsóbb kategóriákban, hogy feljebb jusson a szamárlétrán. Az F1-et már több magyar tehetség célozta meg, jelenleg az első vonalban Molnár Martin és Hideg Ádám küzd azért, hogy felfigyeljen rájuk egy neves istálló. A konkurencia viszont egyre nagyobb, főként úgy, hogy nem csupán a fiúk előtt nyitott a lehetőség, mert a merészet álmodó lányok is próbálnak kitűnni a mezőnyből. Éppen most tűnt fel a horizonton egy brit tinilány, aki határozottan hisz abban, hogy egy nap feltűnik a neve a száguldó cirkusz rajtrácsán.
Miután megszűnt a 2019-ben indult női formulaautós sorozat, a W Series (ami három szezont ért meg, mindannyiszor Jamie Chadwick lett a bajnok, Keszthelyi Vivien az első szezonban egy pontot szerzett), a Formula–1 irányítói úgy döntöttek, új sorozattal támogatják a női versenyzők fejlődését.
Így jött létre az F1 Academy elnevezésű széria, ami kizárólag női pilótáknak szól. A projekt kimondott célja, hogy segítse az indulók fejlődését, és megadja nekik a szükséges tapasztalatot ahhoz, hogy előrébb léphessenek a Formula–4-ból a Formula–3-ba, majd az F1 közvetlen előszobájának tekinthető Formula–2-be.
Itt jön a képbe a mindössze 21 éves Abbi Pulling, aki az F1 Academy 2024-es szezonjában nagyon dominálja a mezőnyt, az eddig megrendezett nyolc versenyből ötöt megnyert, kétszer második, egyszer pedig harmadik volt, tehát mindig dobogóra állhatott.
Az F1-es Alpine istálló akadémiai kötelékébe tartozó Pulling pályafutása legjobb évét éli, utcahosszal vezeti a bajnokságot az F1 Academy idei kiírásában, és a brit Fomrula–4-ben is remekel – ez az a széria, amiben Molnár Martin is versenyez.
Májusban Pulling lett az első nő, aki futamot nyert a 2015 óta létező brit F4-es bajnokságban,
a Rodin Motorsport színeiben versenyző lány a Brands Hatch-i pálya Indy-nyomvonalán vezetve aratott rajt-cél győzelmet a második versenyen. Pulling az időmérőn a 12. helyen végzett, ezért indulhatott az élről a fordított rajtrácsos futamon.
Pulling 122 ponttal az összetett hatodik helyén áll az F4-ben, még úgy is, hogy a legutóbbi hétvégén nem állt rajthoz a Donington Parkban, az F1 Academy mezőnye ugyanis Zandvoortba látogatott, ahol Pulling szintén rajt-cél győzelmet aratott az első versenyen.
Nem Pulling az egyetlen nő, aki rendszeresen versenyez a brit F4 idei szezonjában. Az összetett kilencedik helyén álló Ella Lloyd (aki a pontversenyben éppen Molnár Martint előzte meg a széria nyolcadik fordulójában) és Nina Gademan nevét is érdemes lehet megjegyezni.
A zandvoorti hétvégén összesen nyolc női pilóta versengett az F4-ben, ez is mutatja, hogy az FIA részéről bizony van nyitottság arra, hogy egy vagy akár több női versenyző is eljusson az F1-ig.
Nem akármilyen durranás lenne, ha közülük bárkiből is F1-es versenyző lenne. A Formula–1-ben legutóbb női pilótaként az olasz Lella Lombardi állt rajhoz az 1976-os Osztrák Nagydíjon – egy gyors matekkal kiszámítható, hogy 48 éve nem volt példa hasonlóra az autósport csúcsán.
Pulling nyolcéves korában kezdett el gokartozni, 2017-ben és 2018-ban két országos bajnoki címet szerzett, mielőtt bemutatkozott a W Series-ben, majd az F4-ben.
Mindig is gyors voltam, de eleinte nagy nyomást helyeztem magamra. Én vagyok saját magam legkeményebb kritikusa. Bármilyen hibát követtem el, nem tudtam gyorsan lapozni, és olyan dolgokra koncentráltam, amelyek nem rajtam múltak. A holt szezonban sokat dolgoztam a mentális felkészülésen, hogy pszichésen erősebbé váljak. Így sok terhet levettem a vállamról, és most csak élvezem a versenyzést
– nyilatkozta a csupa mosoly Pulling, amikor arról kérdezték, hogyan sikerült szinten lépnie, és hogyan sikerül mindig pozitívnak lennie.
„Elkaptam a fonalat, ki tudja, mit hoz a jövő. Továbbra is az F1 a végcél, csodálatos lenne ott versenyezni. Még nem mondtam le erről az álmomról. Büszkeséggel tölt el, hogy részese lehetek annak a folyamatnak, amely végül biztosítja, hogy valóban újra nő versenyezzen az F1-ben. Csak idő kérdése, hogy ez megtörténjen. Egyre nagyobb az érdeklődés a női versenyek iránt, hihetetlen figyelem övezi már most az F1 Academyt” – tette hozzá Pulling, aki tudja: szerencsére és még több támogatóra lesz szüksége ahhoz, hogy a világ legjobb pilótáival csatázhasson.
Molnár Martin háromszor állhatott fel az újoncok dobogójára a brit Forma–4-es bajnokság Donington Parkban rendezett versenyhétvégéjén.
A trükkös időmérő edzés után a magyar versenyző a szombat esti második versenyt a 11. helyről kezdte és 10.-ként fejezte be, az újoncok értékelésében pedig 3. lett.
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője vasárnap a fordított rajtrácsos futamon a 15. helyről kezdett, majd a rajt utáni kavarodásból kimaradva feljött a 10. pozícióba. Innen ugyan visszacsúszott a 14. helyre, de összeszedett versenyzéssel, jó köröket futva több alkalommal is szépet előzött, majd a 12. helyen célba érve újabb dobogós helyezéssel gazdagodott az újoncok értékelésében.
A hétvége negyedik versenyén a Virtuosi Racing magyarja szintén a 15. helyről rajtolt, majd ismét sokat csatázva 10.-ként ért célba, de végül egy riválisa büntetése miatt a 9. helyen rangsorolták. Egyúttal ismételten 3. lett az újoncok között, azaz összesen három dobogós helyezéssel zárta a hétvégét.
Martin mostanáig 20 kupával gazdagodott első F4-es szezonjában, a 3 abszolút dobogós helyezése mellé ugyanis hozzátett már 17 újoncdobogót.
A brit F4 mezőnye legközelebb szeptember 21-én és 22-én, Silverstone-ban méri össze tudását. Martin az újoncok pontversenyében 310,5 ponttal a második helyen állva várja a folytatást a 332 ponttal vezető kínai Cuj Jüan-pu (Phinsys by Argenti) mögött.