A General Motors által támogatott Cadillac jövőre 11. istállóként csatlakozik a Formula–1-es mezőnyhöz, miután pénteken megkapta ennek jóváhagyását a kereskedelmi jogok birtokosától és a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA).
A Formula–1 és az FIA közös közleményben erősítette meg, hogy a szükséges sport-, technikai és kereskedelmi értékelések elkészültek, így elhárult az utolsó akadály az elől, hogy hozzájáruljanak a Cadillac csatlakozásához. A felek már tavaly novemberben elvi megállapodásra jutottak, így a pénteki döntés csak formalitás volt.
„Fontos és pozitív példája a sportág fejlődésének a General Motors elkötelezettsége, hogy Cadillac néven új csapatot indítson a Formula–1-ben” – jelentette ki Stefano Domenicali, a Formula-1 vezérigazgatója.
Mohammed ben Szulajem, a FIA elnöke azt emelte ki, hogy az új csapatnak köszönhetően a 2026-os idényt nagy izgalom övezi majd, mert a Cadillac friss energiát és izgalmas korszakot nyit a sportágban.
A Cadillac kezdetben Ferrari-motorokat használ majd, ám később – várhatóan 2028-tól – az erőforrásait is saját magának gyártja, a megállapodás szerint.
Az amerikai csapat csatlakozásáról régóta folytak tárgyalások: tavaly januárban a Michael Andretti nevével fémjelzett új istálló csatlakozását elutasították, a korábbi versenyző aztán szeptemberben kiszállt a projektből, ami így végül Cadillac néven „fut”, Andretti ugyanakkor a csapat nagykövete lesz.
Legutóbb 2010-ben bővült a mezőny, amelyet akkor 13 istálló alkotott, 2017-ben azonban hárman kiszálltak, így alakult ki a jelenleg tízcsapatos felállás.
A Haas révén most egy amerikai csapat szerepel a konstruktőrök között. Az F1 irányítói korábban azért nem engedélyezték az újabb bővítést, mert 2026-ban nagy motorreform jön: a motorok fele részben belső égésűek, fele részben pedig elektromosak lesznek, az üzemanyagnak pedig teljes mértékben megújulónak kell lennie.
A mezőny mostani csapatai leginkább azért ellenezték a bővítést, mert így kevesebb pénzhez jutnak, a végső döntés meghozatalába ugyanakkor nem szólhattak bele.