Prosztatarák-betegség következtében 76 éves korában meghalt Eddie Jordan, a Formula–1-ben 1991 és 2005 között szereplő és a nevét viselő F1-es istálló alapítója és csapatfőnöke.
Az F1 legendája békésen, családja körében hunyt el Fokvárosban, írja a BBC.
Jordan, aki világszerte ismert volt szókimondó stílusáról, független csapattulajdonosként ritka sikereket ért el az autósport királykategóriájában.
Csapata, amely 1991-ben debütált, 15 év alatt négy futamot nyert a Formula–1-ben. 1999-ben az istálló a harmadik lett a konstruktőri bajnokságban, aztán hanyatlásnak indult, és 2005-ben az ír üzletember eladta a Jordant a Midlandnek.
Jordan később televíziós szakértő lett, először a BBC Sport, majd a Channel 4 televíziós csatornánál, és új munkakörében is önmagát adta a csípős megjegyzéseivel.
Az egykori autóversenyző extravagáns életmódot folytatott, a versenypályán kívül előszeretettel ült a dobok mögé az Eddie & The Robbers nevű együttesben, ami pluszlökést jelentett a hírnevének.
Jordan személye azért is jelentős az F1 történetében, mert ő adott először bizonyítási lehetőséget Michael Schumachernek, aki az 1991-es Belga Nagydíjon mutatkozott be a legjobbak között. A német pilóta később hét világbajnoki címet nyert, kettőt a Benettonnal, ötöt a Ferrarival.
Néhány nehéz év után Jordan 1996-ra jelentős szponzori szerződést kötött a Benson & Hedges cigarettamárkával, és ezzel biztosította a szükséges forrásokat ahhoz, hogy a csapata az élmezőny közelébe kerüljön.
A csapat 1998 közepére már kihívást jelentett a topcsapatoknak, az istálló első győzelmét Damon Hill szerezte az 1998-as Belga Nagydíjon, ami a széria történetének egyik legnagyobb rajtbalesetével kezdődött.
A német Heinz-Harald Frentzen, aki 1997-ben Hillt váltotta a Williamsnél, további két futamot nyert a hírhedt sárga versenyautóval, miután 1999-ben átment a Jordanhez, és abban az évben rövid ideig harcban volt az egyéni világbajnoki címért.
A Jordan utolsó győzelmét Giancarlo Fisichella szerezte a 2003-as Brazil Nagydíjon. A győzelmet először a McLaren versenyzőjének, Kimi Raikkönennek ítélték oda a kaotikus futam után, de pár nappal később bebizonyosodott, hogy Fisichella nem sokkal azelőtt kezdte meg az ötvenhatodik kört, hogy a versenyt megállították volna, így a szabály értelmében az ötvennegyedik kör végének állását kell hivatalosnak tekinteni. Így az FIA döntése nyomán az olasz versenyző lett a nagydíj győztese.
A csapatot Jordan 2005-ben eladta az orosz–kanadai üzletembernek, Alex Shnaidernek, így lett belőle Midland Racing. A Midlandből lett a Force India, abból a Racing Point, és most már Aston Martin néven fut az istálló, amelynek Fernando Alonso az egyik versenyzője.
Jordan utolsó nagy F1-es szerepvállalása az volt, amikor közvetítőként szerepet játszott abban, hogy a Red Bulltól távozó tervezőzseni, Adrian Newey az Aston Martint választotta.