A 2017-es budapesti vizes világbajnoksághoz kapcsolódó beruházások részeként egy gyalogos-kerékpáros híd épül a Rákospatakon.
A fejlesztés természetesen nem csak a világbajnokság idején könnyíti majd meg a Duna Arénához való eljutást Észak-Pest irányából, így rámondható, hogy a rendezvénytől függetlenül szükség volt rá. Bár amikor a Dagály még Budapest egyik legszerethetőbb strandja volt, valamiért nem merült fel, hogy megépítsék.
Amit viszont szinte biztos, hogy kizárólag a világbajnokságnak köszönhetünk, az a beruházás ára. Pontosabban az, hogy a tervezettnél mintegy 110 millió forinttal többe kerül.
A közbeszerzési értesítőben pénteken jelent meg az eljárás eredménye, amiből kiderült, hogy a nyertes ajánlatot benyújtó konzorcium az eredetileg becsült 198 millió forint helyett 308 millióért vállalta a kivitelezést.
Mivel a vizes világbajnokság közbeszerzéseit az úgynevezett "FINA-törvény" miatt kivételes sürgősséggel lehet lebonyolítani, így a kiírónak nem kell nyilvánosan meghirdetnie a pályázatot, hanem maga hív meg cégeket, majd a beküldött, maximum 5 darab ajánlatból kiválasztja a legjobbat.
A Rákospatak feletti híd építésére mindössze két ajánlatot sikerült ezen módon begyűjteni, a győztes ZIB-Rolti konzorcium mellett még a NOBIRIS Hungária Kft. jelentkezett, egy 30 millióval drágább ajánlattal.
Normál esetben ilyenkor új eljárást kezdeményeznének, csakhogy a világbajnokságig mindössze négy hónap van hátra. Így a tendert kiíró BKK kénytelen volt rábólintani a ZIB-Rolti 308 867 685 forintos ajánlatára, noha az 50 százalékkal magasabb volt a vártnál. Tegyük hozzá, hogy a 198 milliós becsült ár nem hasraütés-szerűen született. A meghívásos eljárásnál a kiíró az úgynevezett "mérnökár" alapján köteles megadni a szerződés várt értékét, számításokkal és szakvéleményekkel alátámasztva. Tehát valaki kiszámolta, hogy 198 millió, valaki pedig elfogadta és aláírta.
A rendelkezésre álló információk alapján lehetetlenség eldönteni, hogy a becsült ár volt túl alacsony, vagy a 308 milliós árnál szaladt meg a ceruza nagyvonalúan. A híd egyébként 26,7 méter hosszú és 6,3 méter széles lesz, emellett a szerződés részeként megépül még az odavezető 300 méternyi járda és bicikliút is.