Index Vakbarát Hírportál

A nyugati mobilozók egy-két évvel előttünk járnak

2009. június 12., péntek 10:20 | aznap frissítve

Sok százezer magyar internetezik a mobiljáról, de vajon miben különbözik a júzereink a külföldiektől? Wágner Tibort, a Sony Ericsson munkatársát kérdeztük meg erről, aki a közép-európai régió volt vezetőjeként a hazai viszonyokat is megismerte, most pedig a gyártó londoni központjában a 3G-ben erős Hutchison Whampoa mobilszolgáltatóval való globális kapcsolattartásért felel.

A magyar mobilozók miben különböznek a 3G-ben erős Hutchison felhasználóitól?

Teljesen más Nyugat-Európában a felhasználói kultúra, sokkal többen és többet használják üzleti kommunikációra és üzleti alkalmazásokkal a készülékeket. Ugyanez a helyzet a zenei és egyéb tartalmak megvásárlásával és letöltésével, ez a legtöbb piacon teljesen hétköznapi tevékenység. Az is igaz, hogy a szolgáltatók átláthatóbb, és viszonylag olcsó díjszabással támogatják ezeket a szolgáltatásokat.

Mennyien használják az olyan 3G-s multimédiás funkciókat, mint a képek közvetlen feltöltése a blogokra vagy a képmegosztó weboldalakra?

 A kommunikációnak ezek az új módozatai az utóbbi két évben indultak robbanásszerű fejlődésnek. Az új generáció, a tizenéves felhasználók korábban nem látott intenzitással veszik igénybe az új kommunikációs lehetőségeket, a Windows Live Messengert, emailt, Skype-hivást, a Facebook- és Twitter-üzeneteket. Az is megfigyelhető, hogy az egyik felfuttatja a többi forgalmát is, például a Messenger intenzív használata telefonhívásokat és sms-forgalmat is generál.

Miként lehet a gsm-ről átvinni a felhasználókat a 3G-re?

Ott futnak fel az új szolgáltatások, ahol nem a letöltött adatmennyiség alapján számláznak, hanem fix havidíjért lehet meghatározott mennyiségű vagy korlátlan adatkommunikációt vásárolni. Úgy látom, a magyar szolgáltatók is elindultak ezen az úton, jó kampányokkal és tarifákkal egy-két éven belül teljesen más lehet a magyar fogyasztók kommunikációs profilja is. Az is fontos, hogy ezek az új kommunikációs lehetőségek egyszerűen elérhetők legyenek a készülékeken.

Iparági elemzők szerint a Sony Ericsonnak bejött a zenehallgatás és a képalkotás kihangsúlyozása (Walkman, Cyber-shot), de ezek a funkciók ma már olyan széles körben elérhetők, hogy valami mással kell megkülönböztetnie magát. Mi lehet az, ami az élmezőnyben tartja a Sony Ericssont?

Ebben a két dologban úttörők voltunk, és a két márkanév sokat segített az egész iparágnak, hogy a felhasználók könnyen és gyorsan megértsék: a telefon, amely állandóan a kezük ügyében van, jó arra, hogy fényképezzenek és zenét hallgassanak, és ehhez kötődő szolgáltatásokat vegyenek igénybe. Kezd felnőni az a generáció, amely ezeket a dolgokat adottságként kezeli: zenéket, képeket, videókat oszt meg, tölt le, kommentálja a bejegyzéseket, idejének nagy részében online kapcsolatban van barátaival vagy egy nagyobb közösséggel. Szinte nem is lehet megmondani kommunikáció-e ez vagy inkább szórakozás. Ha ezt felhasználói igényként fogjuk fel, már definiáltunk is egy új területet, a kommunikációs szórakozást. Ebben kell újra úttörő szerepet vállalnunk.

Fontos, hogy a készülékek 3G-s multimédiás szolgáltatásai lokalizáltak legyenek?

Nincs erre aranyszabály. Olaszországban, Dániában, Svédországban a Facebook hihetetlenül népszerű, érdemes erre építeni. Más piacokon helyi szájtok vezetnek a közösségi médiában. Sikeres terméket a fogyasztókra építve lehet létrehozni, alkalmazkodva a helyi adottságokhoz és igényekhez.

Rovatok