Index Vakbarát Hírportál

Fűrészárut Papucsek Vilmostól

2009. július 2., csütörtök 10:10 | aznap frissítve

Harminchárom magyar színész vállalkozik rá, hogy besétáljon a számítógép képernyőjére, és verset mondjon a megrendelő blogján, vagy virtuális szatócsként serkentse az elektronikus kereskedelmet. Forgács Gábortól egy raklap csempét szívesen, Gellért Évától bármit, bármikor.

Vagy tíz éve nagy divat volt élő emberrel feldobni a webszájtokat, főleg amelyek árultak valamit. Biztosan emlékeznek rá, akkoriban terjedtek el azok a minimum 236 pixel hosszú combú, transzparens nők, akik besétáltak a képernyőre jobbról, valahonnan a Netscape 6.2 gördítősávja alól, búgó hangon bemutatták az aktuális csempeválasztékot, aztán jó esetben eltűntek egy gondosan leprogramozott frame-es szerkezet alatt, rossz esetben meg lefagytak örökre.

A száraz, unalmas és főleg embertelen technika humanizálására tett kísérletek Ananovában, a virtuális bemondónőben csúcsosodtak ki, aki nem élő ember, hanem program volt: géphangon olvasta fel a napi híreket, de mivel pont annyira sikerült emberire, mint egy kenyérpirító, a hírszájt idővel megszabadult tőle. Az élő insite presenterek viszont velünk maradtak, így ha az ember nyakán maradt egy raklap csempe, és a Google Ads-et nem tartja elég látványosnak, csak felkeresi az egyik ügynökséget, kiválasztja a megfelelő virtuális eladót, és volt csempe, nincs csempe.

Az viszont nem ennyire közismert, hogy a magyar színészvilág színe-java is felbérelhető insite presenternek: a Cred's Visual Studiónál például összesen 33 magyar színész vállalkozik arra, hogy a monitoron bóklászva próbálja eladni először magát, aztán, ha magát sikerült, akkor a csempét. „Üdvözlöm, Forgács Gábor vagyok – mondja a virtuális Forgács Gábor, a Vidám Színpad és a Mikroszkóp kabarék feledhetetlen sztárja. – Örülök, hogy kíváncsivá tettem. Ha szeretné videobannerét, reklámfilmjét, bemutatkozó filmjét velem elkészíteni, vagy szeretné, hogy virtuális házigazdája, üzletkötője legyek honlapján, kérem, lépjen kapcsolatba a Cred's Visual Studióval."

„Magyarország legnagyobb videóbanner-színész választékában" Forgácson kívül szerepel többek között Tallós Rita (Stuart Mária); Gerhát Barbara (A windsori víg nők), Heisz Krisztián (Elisabeth, A szépség és a szörnyeteg), és megannyi kollégájuk a Kisváros sorozatban megismert és méltán megszeretett Gellért Évától a Barátok köztben és a Szeress mostban is feltűnt Szokol Péterig. És mivel nagyszerű színészek, rövid bemutatkozó szövegeikben fel is vonultatják a szakma teljes eszköztárát – Forgács például legalább öt különböző vicces hangon mondja el az előre megírt reklámszöveget, Gellért Éva meg csak egy hangon, de úgy, hogy tőle nemcsak egy raklap csempét, hanem bármit, bármikor.

Vághy Péter, a reklámcég kreatív vezetője azt mondta, a szolgáltatás az év elején indult, és nem páratlan Magyarországon sem, viszont folyamatosan bővül. Egyre többen kerülnek be az adatbázisba, főleg szinkronszerepeikről ismert színészek, akik csak akkor kapnak pénzt, ha valaki megrendeli a szolgáltatásaikat, és ők el is vállalják a feladatot. Azt, hogy mennyiért szerepel egy-egy színész, Vághy nem volt hajlandó elárulni, csak annyit mondott, hogy az összeg a színész személyétől és a feladattól is függ: „Más az összeg, ha egy blogon kell egy verset elmondani, és más, ha egy kétéves reklámszerződésről van szó."Vághy szerint több projekt is készülőben van, de a színészek közül egyelőre senki sem szerepel a neten.

Ha valaki megrendel egy színészt, és a feleknek sikerül megegyezniük, a felvételeket az időjárás-jelentésekből is ismert green box technikával készítik el a stúdióban, ezután a virtuális eladó bármely webszájton megjelenhet egy átlátszó rétegen, például transzparens flashben, akár az oldalon látható szöveg vagy ábrák előtt.

„A színésznek az a dolga, hogy amit mondanak neki, megcsinálja. Mondjuk nem mindent, de ez simán belefér" – mondja az egyik a szájton szereplő színész, Vári Attila, akit a Barátok köztből, és hangja révén a National Geographicról, a Discoveryről vagy a Paprika TV-ről lehet ismerős. „Vannak megkeresések, de konkrét reklám még nem készült velem" – mondja Vári. Szerinte a többi a szájton szereplő színésznek sincs baja az ilyesfajta reklámmal, sőt érdekesnek találták, és kifejezetten örültek a lehetőségnek. Hogy mennyi pénzt lehet a webreklámemberkedéssel keresni, Vári sem tudja, de ha egy televíziós sörreklám főszerepéért fizetnek félmillió forintot, annyit ezért is lehet kapni.

Rovatok