Több mint tíz év kellett ahhoz, hogy a mobilcégek lemásolják az internetes csevegés alapfunkcióit, de simán bejöhet, hogy az utolsókból ők lesznek az elsők. Négymilliárd mobilozót tudnak megszólítani.
Bajban van a mobilipar, mert nagyon lemaradt a webes cégek mögött. Mobilon csupán három olyan kommunikációs csatorna van, amely a világ bármely két előfizetőjét összeköti: a telefonhívás, az sms/mms és az email. Ezek a funkciók mindegyik mai készülékben benne vannak és mindegyik mobilszolgáltatónál elérhetők.
A weben azonban bármely két internetező meg tud osztani egymással filmeket vagy képeket, neten telefonálhatnak, emailezhetnek és cseveghetnek is. Látják egymás státuszát, azaz hogy a másik fél is a gép előtt ül-e, vagy pont elment pisilni.
Ráadásul a webes cégek elkezdték lenyúlni a jövő egyik nagy üzletét, az online közösségekre épülő reklámbizniszt. Több mint 400 millió ember cseveg a Google, a Yahoo és a Microsoft hálózatán, 250 millióan vannak a Facebookon, százmilliók töltik fel a webre fotóikat. És mindegyik országban vannak helyi szolgáltatók is.
Ezt a hiányt pótolja a Rich Communications Suite (RCS) névre keresztelt technológia, körülbelül 10 éves fáziskéséssel. A mobilipar a lemaradását könnyen előnyre válthatja, mert a kezében van a legerősebb fegyver, az emberek telefonkönyve.
A weben hátrány, hogy egyre több portálon kell regisztrálni, ha kapcsolatban akarunk maradni az ismerőseinkkel. Vannak szoftverek, amikkel egyszerre több csevegőhálózat és közösségi portál elérhető, de ezeknek a funkciója korlátozott, és a kliensnek több szerverrel kell kommunikálnia.
Az RCS esetében semmit nem kell telepíteni a készülékre, és minden szolgáltatás egy helyen, a telefonkönyvben elérhető. Mivel a mobilszolgáltatók adják a műszaki hátteret, az összes előfizetőjük automatikusan a közösség tagjává válik, nem kell regisztrációval, névvel és jelszóval vacakolni. Csupán RCS-kompatibilis készlék kell, amik a következő hónapokban jelennek meg.
"Az sms részben azért lett sikeres, mert bárkinek üzenhettünk, aki benne volt a telefonkönyvünkben . Az RCS a szolgáltatók közti együttműködés biztosításával próbál globálisan elterjedtté válni" - mondta el az Indexnek Daniel Lowther, a RCS kifejlesztését támogató GSM Szövetség sajtósa.
Dél-Koreában június végén indult el az RCS, amit mindegyik helyi mobilszolgáltató támogat. A Samsung és a KTF biztosít készülékeket, a többi gyártó a következő hónapokban mutat be RCS-kompatibilis mobilokat.
A szolgáltatók azonban mobil nélkül is tudnak közösséget építeni. A KT nevű mobilcég például számítógépes RCS-klienst készített és ügyfelei egy ismert online emailszolgáltatást is elérnek, míg az SK Telecom mobilozói az ország legnépszerűbb csevegőhálózatára csatlakozhatnak.
Felmerülhet, hogy a web és a mobil összekötésével csökken a mobilcégek előnye, de figyelembe kell venni, hogy a mobilcégek összesen körülbelül 4 milliárd júzert érhetnek el, ennyi embernek van telefonja. Az internetezők száma épp csak meghaladja az egymilliárdot. A mobilok ráadásul gyorsan cserélődnek, évente egymilliárd készüléket adnak el, tehát az RCS viszonylag gyorsan eljuthat nagy tömegekhez. Feltéve, hogy a gyártók pontosan eltalálják a célcsoportot.
A célcsoport belövése nem nagy kihívás, a legnagyobb tömeget, az átlagos felhasználókat kell eltalálni. Az új technológiákra nyitott első felhasználókról már lecsúsztak, ők jól elvannak a webes megoldásokkal, és nekik nem okoz gondot, ha szoftvert kell telepíteni a mobilra. Az RCS inkább a kevésbé fogékony júzereknek, valamint az idősebb generációnak lehet hasznos, akik csak azért jelentkeztek fel az iWiwre, mert egy haver vagy unoka miatt muszáj volt.
Már most látszik, hogy min csúszhatnak el a mobilszolgáltatók. A díjnak passzolnia kell az átlag előfizető pénztárcájához és elfogadható roamingtarifa kell. Még az is kérdéses, hogy mi lesz a feltöltőkártyás ügyfelekkel, ha elfogy a pénz a kártyáról. Eltűnnek a címlistáról, vagy nem tudnak majd képeket fogadni?
Ha a szolgáltatók sokáig tökölnek az RCS bevezetésével, akkor a web mégis csak beelőzi őket. A mobilgyártók is támogatják a webes cégeket, hiszen az Apple után a Nokia, az RIM, a Microsoft, az LG, a Sony Ericsson és a Samsung, vagyis mindenki online szoftverboltot nyit. A céljuk pedig az, hogy a lehető legtöbb készüléken elérhetők legyenek a szoftverek, mert részesedért kapnak a bevételből. Így lassan bárki letöltheti majd a legjobb klienseket a csevegéshez vagy a Facebookhoz.
Kérdéses, hogy vajon a felhasználók fejlődnek-e gyorsabban, és még az RCS bevezetése előtt rátalálnak a szoftverekre, vagy a mobilszolgáltatók kapcsolnak előbb.