Index Vakbarát Hírportál

Fizetős lesz hat brit online lap

2009. november 30., hétfő 13:30

A skót Johnston Press nemsokára megcsinálja, amivel Rupert Murdoch sajtómágnás eddig csak fenyegetőzött: igaz, kísérleti jelleggel, de fizetőssé teszi hat online kiadványát. Az olvasóknak három havi elérésért 5 fontot kell fizetniük.

Három hónapra öt font (kb. 1500 forint) előfizetési díjat kér hamarosan az olvasóktól Nagy-Britannia egyik legnagyobb lapkiadója, az edinburgh-i székhelyű Johnston Press. Az új modellt kísérleti jelleggel vezetik be, és a BBC szerint egyelőre csak a 300 kiadvánnyal rendelkező cég hat lapját érinti a változás: ezek a Worksop Guardian, a Ripley & Heanor News, a Witby Gazette, a Northumberland Gazette, a Carrick Gazette és a Southern Reporter.

A Johnston Press az első regionális brit kiadó, amely előfizetési díjat szed az online tartalomért, bár más példák már léteznek a fizetős modellre: a szintén a Johnston által kiadott Scotsman prémium kategóriásnak nevezett cikkeiért most is fizetni kell, az országos lapok közül pedig a Financial Times jó ideje előfizetéses rendszerben teszi hozzáférhetővé a neten cikkeinek és szolgáltatásainak egy részét.

Ahogy a gazdasági válság hatására csökkenni kezdtek a sajtó hirdetési bevételei, több kiadónak is eszébe jutott, hogy fizettetni kellene az olvasókkal. Igaz ugyan, hogy a modell életképességét eddig csak néhány nagy nevű lapnál sikerült úgy-ahogy bizonyítani, de a Financial Times főszerkesztője idén nyáron már azt jósolta, hogy egy éven belül az egész online sajtó fizetős lesz.

Megéri?

Kérdés, hoz-e annyi bevételt a fizetős modell, amennyi kárt okoz egy-egy kiadványnak a látogatók elvesztése. „Ha elkezdjük korlátozni a webszájtjainkhoz való hozzáférést, és ha olyan tartalmat kínálunk, amely széles körben hozzáférhető máshol is, valójában csökkentjük látogatóink számát” – mondta a Worksop Guardian főszerkesztője, Emily Bell a BBC-nek.

A Nottinghamshire megyében található, negyvenezer lakosú Worksop lapja egyébként már most is regisztrációhoz köti egyes cikkek elolvasását, de vannak olyan, a nyomtatott újságban megjelenő anyagok, amelyek fel sem kerülnek a netre. Így például nem lehet megtudni, mi történt a múlt héten a szomszéd falu, az 1760 lakosú Hodthorpe munkásklubjában, ahol a tagok korabeli jelmezekben ünnepelték a klub százéves fennállását.  Akit érdekel a sztori, azt a szájt a csütörtökön megjelenő lap megvásárlására biztatja.

Nem egyértelmű, hogy az online beszedett előfizetési díjakból el lehet-e majd tartani a Worksop Guardiant és a többi, viszonylag kis példányszámú regionális hírszájtot. A jóval nagyobb érdeklődésre és felhasználói bázisra alapozó New York Times példája azt mutatja, hogy nem feltétlenül. A lap eddig többször is váltott az előfizetéses és a hirdetésalapú modell között, és bár most éppen ingyenes, újra fontolgatja, hogy pénzt kér az online cikkekért.

A fizetős modell széles körű bevezetésén nagyot lendíthet Rupert Murdoch, az ausztrál származású médiamogul, aki többször bejelentette, hogy a hirdetési bevételek csökkenése miatt kacérkodik az előfizetéses rendszerrel, sőt nemrég azzal az ötlettel is előállt, hogy megtiltja a Google-nek a keresést saját tulajdonú híroldalain.

Rovatok