Index Vakbarát Hírportál

Az ideális profilkép titka

2010. február 19., péntek 23:52

A társkeresés művészet ugyan, de lehet tudományos alapon is művelni. Az egyik legnépszerűbb amerikai ismerkedőszájt, az OkCupid 7000 profilképet vizsgált meg, és egyből négy makacs mítoszt is sikerült lerombolnia. Saját gyorsfelmérésünkből kiderül, hogy a magyar társkeresők sok mindenre ösztönösen ráéreznek, de vannak területek, ahol néhány egyszerű szabály alkalmazásával javítható a sikerráta.

A való világban egy szempillantás alatt fel lehet mérni a kiszemelt partner korát, magasságát, súlyát, társadalmi státuszát, jó esetben a hangszínét és a szagát is. Magyarul hogy tetszik-e annyira, hogy érdemes vele próbálkozni. A netes társkereső oldalakon mindezt jól-rosszul megadott alapadatok és bemutatkozó szöveg helyettesíti. És a mindenható profilkép, amelynek létfontosságú szerepe van a sikerben, hiszen el kell mondania mindazt, amit egyébként nem kell elmondani, és előnyösnek kell lennie anélkül, hogy túl nagyot hazudna.

Ehhez képest sehol nem lehet látni annyi félreexponált, rosszul beállított, rossz minőségű, sőt minősíthetetlen fotót, mint a társkereső oldalakon. Fejetlen, lábatlan, kockás hasú férfiak, elnyűtt otthonkában a konyhapultnak támaszkodó nők, a képaláírás szerint erdőben kiránduló, valójában felismerhetetlen alakok, mászóka, lambéria, kerti traktor, és Halászbástya Halászbástya hátán. A jobb társkereső oldalak üzemeltetői kínjukban útmutatókat közölnek, amelyben leírják a jó profilképek titkát: tessék a képen felismerhetőnek lenni, megnyerőnek lenni, mosolyogni, és belenézni a kamerába, mert az már fél siker. Igaz?

Egészen eddig ezt gondolták az OkCupid, az egyik legnépszerűbb amerikai társkereső szájt fenntartói is. Aztán elemeztek hétezer profilképet, rendszerezték az adatokat, statisztikákat készítettek, és arra a számukra is hihetetlen eredményre jutottak, hogy az eddig vallott tételek nagy része olyan mítosz, amelynek az égvilágon semmi alapja nincs.

A flört még a mosolynál is jobb

Az OkCupid azt vizsgálta, hogy melyik típusú profilkép milyen arányban vezet sikerhez. Mivel a szájton általában a férfiak kezdeményeznek, a sikert a nőknél azon mérték, hogy hány új üzenetet kapnak havonta, a férfiaknál pedig azon, hogy milyen arányban kaptak választ első, ismerkedő üzeneteikre. (A felmérésből kizárták a szerintük túl szép és túl ronda nőket és férfiakat, ami a módszer szubjektivitása miatt az eredmény hitelességét kissé megkérdőjelezi.)

Az első lerombolt mítosz a mosoly mítosza. Kiderült, hogy az OkCupidon nem azok a nők a legsikeresebbek, akik mosolyognak a profilképen, hanem akik flörtölő arckifejezést vágnak, miközben egyenesen a kamerába néznek. Az igaz, hogy a kamerába nézős-mosolygós képek sem sokkal kevésbé eredményesek a flörtölőseknél, a szemkontaktus azonban fontos: a legsikertelenebb profilképeknek azok bizonyultak, amelyeken az alany kifelé flörtöl, illetve kifelé mosolyog a kamerából. A flörtölő és kamerába néző nők 9,3-as sikerindexével szemben a kamerából kifelé flörtölő és mosolygó nők havonta csak 7,5 levelet kaptak átlagosan.

De ami bejön a nőknek, az szigorúan tilos a férfiaknak. A nők a jelek szerint sem a mosolyt, sem a szemkontaktust nem díjazzák. A legsikeresebb férfiak, akiknek csaknem minden egyes ismerkedési kísérletük (pontosan 0,9) bejön, egyáltalán nem néznek a kamerába, és nem is mosolyognak. A mosolygós, szemkontaktusos képek ehhez képest alig több mint 0,6 kapcsolatot eredményeznek kísérletenként.

Önarckép mobillal

Az OkCupid felmérése megcáfolja azt a hiedelmet is, miszerint tilos a mobiltelefonnal, webkamerával készített, rossz minőségű képek használata. Valójában az ilyen fotók feltöltői mindkét nemnél nagyobb sikerre számíthatnak, mint az átlagos profilképekéi. A különbség nem számottevő, de mindenképpen cáfolja azt a vélekedést, hogy a pixeles, sötét fotók nem vezetnek eredményre.

Itt legérdekesebb felfedezés az önarcképüket mobillal, a fej fölül elkészítő nőkre vonatkozik. Az ilyen, „MySpace-fotónak” nevezett képet feltöltő nők több mint 15 új kapcsolatra számíthatnak havonta, míg a következő legsikeresebb környezetben, az ágyban és a kültéren készült portré csak 9-10-et eredményez. Ennek semmi köze ahhoz, hogy az ilyen képeken esetleg látható a nők dekoltázsa is, sőt a saját kézzel készült mobilos fotók a bátor önmellképeknél is népszerűbbek a férfiak körében. A felmérés készítői ezt azzal indokolják, hogy a fotók technikai minőségét valószínűleg kompenzálja az intimitás, a megközelíthetőség és az a közvetlen hangulat, ami az ilyen képekből árad.

További tények: nem meglepő, hogy az ivászat a nőknek szigorúan ellenjavallott a profilképeken, az viszont elgondolkodtató, hogy a háziállattal készült fotó a nőknél legeredménytelenebb az összes közül, mindössze havi 7 kapcsolatot hoz.

Izomból csajozni

Kockás hasas, izomfeszítős fotókat profilképként beállítani egyenlő a bukással, igaz? Nem igaz. Az ellenkezője igaz. A felmérés szerint a nők imádják a profilképen az izmot, olyannyira, hogy ha egy férfi jót akar magának, a második legjobb választás az ing nélküli fotó – ennél már csak az vezet több eredményre, ha valamilyen állattal fényképezkednek. Nem sokkal lemaradva, a harmadik helyen az „érdekes tevékenység” áll, tehát például a fejen állva gitározás, de sem a barátokkal bulizás, sem az ivászat nem tetszik nagyon a nőknek, és meglepő módon az utazási fotók a legnépszerűtlenebbek az összes közül.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a kockás has hatása a korral drámai mértékben csökken. A 19 éves férfiak kockás hasas képei még 1,4-es sikerindexet eredményeznek, ami azt jelenti, hogy az ilyen férfiaknak nemcsak hogy válaszolnak a nők, hanem sokszor maguk írnak rájuk először. 26 éves kor környékén viszont az index már csak 1, a 31 évesek pedig már csak 0,8-as értéket mutatnak, ami nagyon közel van az átlagos 0,6-hoz. A magyarázatot csak találgatni lehet: vagy az a helyzet, hogy a az idősebb férfiaknak már nem annyira kockás a hasuk, mint kéne, vagy az, hogy az idősebb férfiakra hajtó nőket kevésbé érdekli a kockás has.

Hasonló a helyzet a női dekoltázzsal, ami az átlagosnál 49 százalékkal jobb eredményre vezet. A korfaktor viszont itt épp fordítva fejti ki hatását, mint a férfiaknál: egy 19 éves nő az átlaghoz képest 24%-kal sikeresebb, ha látszik a melle  a ruhakivágásban, egy 32 éves nő esélyeit viszont már 79%-kal javítja a dekoltázs.

Arra azonban, hogy az elismerő beszólogatáson túlmutató, tartalmas kapcsolattal kecsegtető párbeszéd alakuljon ki a partnerek között, nagyon nem megfelelő a dekoltázs. A száraz adatok azt mutatják, hogy ha egy nő szeretne hosszabb távon sikereket elérni, a legjobban teszi, ha valami érdekeset csinál a profilképen, esetleg állattal fényképezkedik, vagy utazik. A dekoltázs ebből a szempontból kontraproduktív, bár még egy kicsit mindig jobb, mint a MySpace-es fotó, a haverokkal bulizás vagy az ivás.

Nem minden az arc

A legelterjedtebb hiedelem, amit a felmérés megcáfol, az, hogy a profilképen mindenképpen látszódnia kell az arcnak. Az OkCupid munkatársai legnagyobb elképedésükre azt tapasztalták, hogy a siker szempontjából elhanyagolható különbség van azok között, akik normális portrét tesznek ki magukról, illetve azok között, akik arcuk helyett egy távoli, kivehetetlen képet, vagy egyszerűen valamelyik testrészüket fotózzák le az arcuk helyett. (A nőknél 8,69 arccal, 8,66 arc nélkül, a férfiaknál ugyanez 5,91 és 5,92). Ennek az lehet az oka, hogy az arc nélküli fotók felkeltik a társkeresők kíváncsiságát, és sokat elárulnak a fotón szereplők személyiségéről.

A felmérés adataiból már nem nehéz meghatározni, milyen legyen a társkeresőre feltöltött profilkép.

Az ideális profilkép

Nők:

Férfiak:

Hogyan érvényesül vajon mindez a magyar társkereső oldalakon? A tudományosságnak és a reprezentativitásnak még a látszatát is elkerülve megnéztünk két népszerű szájtot, kiválasztottuk a 18-32 éveseket, és az egyiken elemeztük az első száz nő, a másikon az első száz férfi profilképét (csak a kezdőképet, mert sokakról több is van).

Van még mit javítani rajtuk. A magyar társkeresők jelentős része meghatározhatatlan környezetben, gyaníthatóan lakásban fényképezkedik, és állat vagy érdekes tevékenység csak elvétve látható a képeken. A nőknél nagyon fontos szemkontaktust néhányan napszemüveggel kerülik el (igaz, a 100-ból csak 6 ilyet találtunk), és nagyjából hasonló a fürdőruhások aránya is – a bikinit az OkCupid nem vizsgálta, így hatása egyelőre ismeretlen.

Vannak teljesen érthetetlen próbálkozások is, mint az a kép, amelyen két nő látható, a képaláírás pedig úgy szól, hogy „Erzsivel”, de hogy melyik az Erzsi, és melyik nem az Erzsi, egyáltalán nem derül ki. Valószínűleg magyar sajátosság a gyerekekkel való fényképezkedés (hogy saját vagy másé, az nem mindig derül ki), és mindehhez nagyon sokszor elképesztően lehangoló környezet társul: talán még a valóságban sem lehet annyi borzasztó lambériát, kontakthibás villanykapcsolót, makramét, zizegős függönyt, kornyadozó fikuszt látni, mint a magyar társkeresők profilképein.

Meglepetésre viszonylag kevés az autóval fényképezkedők száma, nemcsak a nők, de a férfiak között is, ilyenből a 200 között csak 3-at találtunk, viszont ugyanilyen kevés a férfiak között az izmaival büszkélkedő társkereső.

A nők közül 71-en mosolyognak a profilképen, szemkontaktust 59-en teremtenek a kamerával, és 90-nek látszik az arca. MySpace-es, fentről saját géppel fényképezett fotót összesen 7-en töltöttek fel, ágyban senki nem volt látható, házon kívül, kültéren 26-an voltak, utazni 10-en utaztak, érdekes dolgot összesen egyvalaki csinált – amikor a 15 fokos Velencei tóban fürdött –, állatokkal 3-an fényképezkedtek, a dekoltázsfegyvert viszont 22-en vetették be a 100-ból.

A férfiak valahogy maguktól ráérezhettek a mosoly feleslegességére, mindössze 37-en mosolyognak a 100-ból, viszont 68-an belenéznek a kamerába, amit az OkCupid szerint nem szabadna. Önarcképből 19-et találtunk, izomból 6-ot, ágyban szerencsére senki nem fetrengett, kültéri kalandokba viszont 27-en bocsátkoztak. Érdekes dologgal 11-en foglalkoztak, alkoholt 2 ivott, állattal viszont senki nem fényképezkedett. Talán majd mostantól.

Rovatok