A Facebook fejlesztői konferenciáján Mark Zuckerberg vezérigazgató előadta, hogy cége miként próbálja átvenni a Google központi szerepét. Lesz közösségi szövegszerkesztő, minden weboldal kommentálható, és persze a Facebook egyre több személyes adatot tárol a júzerekről.
A világ legnagyobb közösségi portálja a szerdán megtartott F8 konferencián leleplezett egy sor új terméket, és mind azt a célt szolgálják, hogy a Facebook átvehesse a Google domináns szerepét. Több milliárd felhasználóval egyelőre a Google áll a web középpontjában, de a keresőóriás algoritmusait könnyen a háttérbe szoríthatják az emberek.
"A legtöbb esetben a webet nem közösségi használatra tervezték, a portálok nem tekintik valós személynek az internetezőt" - mondta Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója a fejlesztők előtt tartott beszédében. Ők viszont olyan webet akarnak építeni, ahol a közösség a meghatározó. Zuckerberg szerint a web fordulóponthoz érkezett, és ma már a barátok mutatják meg egymásnak, hogy mit érdemes böngészni.
Az egyik legjelentősebb újítás az Open Graph protokoll. Egyetlen sornyi html-kód elég ahhoz, hogy bármely weboldalon megjelenhessen a Facebook közismert Tetszik (Like) gombja. Ezzel most a felhasználók egymás facebookos bejegyzéseit lájkolják, de ezentúl bármely weboldalt értékelhetik. Rögtön azt is közzétehetik, hogy mi tetszett nekik az adott weboldalon.
Ezeket az információkat a Facebook tárolja, és a Like gombot használó partnerei is hozzáférhetnek. Zuckerberg szerint az adatok alapján a portálok személyre szabott élményt nyújthatnak a felhasználóknak. Az internetezők tehát olyan weben böngészhetnek, amely jobban megfelel az egyéni ízlésüknek. Persze csak akkor, ha tagjai a Facebooknak, böngészés közben folyamatosan be vannak jelentkezve a portálra, és a kedvenc weboldalaik hajlandók Facebook-logót tenni a tartalmaik mellé.
Elemzők szerint a Facebook gombja sokat érhet a portáloknak, mert egyetlen gombnyomással létrejön a kapcsolat köztük és a felhasználók között. Friss információkat küldhetnek a rajongóknak, és növelhetik a weboldaluk látogatottságát. Zuckerberg kijelentette, hogy a bevezetést után 24 órán belül lesz 1 milliárd lájkolás, mert már van néhány komoly partnerük: a CNN, az IMDb, az ESPN és a Levi's.
A farmergyár weboldalán például a termékekre szavazhatnak a látogatók, ami a Levi's szerint teljesen átalakítja a vásárlás folyamatát. Az emberek egyetlen gombnyomással megüzenhetik az ismerőseiknek hogy milyen farmert szeretnének, és ha közeleg a szülinapjuk, akkor a haverok tudni fogják, hogy milyen ajándékot kell venniük. Csak elég sok terméket kell lájkolni, nehogy mindenki ugyanazt vegye meg.
A Facebook új funkciói úgy is felfoghatók, hogy a weben még jobban a háttérbe szorul a névtelenség, és a Facebook akarja őrizni a személyes adatainkat. Ezért a júzereknek fokozottan oda kell figyelniük a közösségi portál felhasználási feltételeire, mert a jelentéktelennek tűnő lájkolásokból egy idegen is sok mindent megtudhat róluk. Még nem világos, hogy a felhasználók miként szabályozhatják az új adatok felhasználását, nyilvánosságra kerülését.
A Facebook a fenti eszközökkel azt próbálja elérni, hogy ne a weboldalak egymásra mutató linkjei és gépi algoritmusok határozzák meg, mi a fontos a weben, hanem maguk a felhasználók.
Még egy csapás a Google-re, hogy a Facebook szövetkezett a Microsofttal, és bemutattak egy közösségi dokumentumkezelő rendszert. Bár a Docs.com portál egyelőre béta verzióban fut, és csak korlátozott számú júzert képes kiszolgálni, később ez lehet a Google Docs egyik nagy riválisa.
A felhasználók szövegeket, táblázatokat és prezentációkat oszthatnak meg a barátaikkal a Facebookon. A szolgáltatás választható, tehát nem kötelező megosztani a dokumentumokat.
Viszonylag új funkció Facebookon a virtuális fizetőeszköz, a Facebook Credits, ám ehhez még nem férhet hozzá mindegyik fejlesztő. Mark Zuckerberg elmondta, hogy ebből hosszú ideig nem várnak komoly bevételt, sőt, egyelőre erőforrásokat pumpálnak a projektbe. A virtuális pénzzel virtuális tárgyakért lehet fizetni, például fegyverekért vagy más tárgyakért a játékokban. Ezekből az eladásokból a Facebook is részesedést kap.