Index Vakbarát Hírportál

Mobilon látom a falat, ami nincs is ott

2010. július 18., vasárnap 10:36

Ha látunk egy embert rohangálni egy réten kezében egy telefonnal, nem feltétlenül őrülttel van dolgunk. Lehet, hogy csak egy labirintusban bolyong és kétségbeesetten keresi a kivezető utat. Egyre több olyan mobilos alkalmazás van, mellyel a valóságot virtuálisan bővítjük ki. A leggyakoribb felhasználási módja az augmented realitynek, ha turisták vagyunk egy városban, de a játékok is nagyon izgalmasak lesznek idővel.

Az augmented reality, vagyis kiterjesztett valóság a sima valóság és a virtuális valóság összeolvadásából keletkezik. Ez így bonyolultan hangzik, de képzeljük el, hogy a Parlament előtt állva a mobil kijelzőjén látjuk az épületet, és a kijelzőn emellett kiegészítő információt is láthatunk, például építési idejét vagy hogy miről nevezetes.

Turisták aranybányája

A legtöbb mobilos alkalmazás turistáknak készült, ha idegen városba megyünk és van okostelefonunk, érdemes rákeresni az ilyen programokra. Nem beszélhetünk úgy mobilos augmented realityről, ha nem említenénk meg a Layar nevű alkalmazást. A Layar a mobiltelefonokba épített kamera, műholdas helyzetmeghatározó és iránytű segítségével azonosítani tudja a valós világ valós objektumait. A középületekről megmondja, mi van bennük, az eladó házakról, hogy mennyibe kerülnek, a szállodákról, hogy van-e bennük szabad szoba és az mennyibe kerül. Rétegekkel dolgozik, vagyis a felhasználók által készített különböző rétegeket tudunk bekapcsolni. Érdemes megnézni a Budapest Látványosságok nevű alkalmazást, itt elég körbefordulni és kék körökkel jelzi előttünk melyik híres épület van, milyen irányba és milyen messze. Ha úgy döntünk, hogy megnéznénk például a Közlekedési Múzeumot, akkor meg kell nyomni egy gombot, megmutatja a pontos helyet a térképen és odanavigál a gps segítségével.

Meg tudjuk nézni azt is, hogy a környéken, ki mit twittelt be, milyen fotókat töltött fel. Ennek ugyan nem sok értelme van, hiszen vadidegen emberek twitjei nem érdekelnek. Annál érdekesebb volt a Wikipedia layer, amivel a környéken lévő épületekről, nevezetességekről láthatunk rövid bejegyzést, ha pedig tovább szeretnénk olvasni, akkor egy kattintással az enciklopédia vonatkozó szócikkére ugorhatunk. Ezzel nagyjából a végére is értünk a magyar nyelvű rétegeknek, van még egy benzinkút- és egy ATM-kereső is, de ezek mind egy-egy márkához kötődnek, így nem sokra megyünk vele.

Rengeteg hasonló alkalmazást készítettek külföldön, turistaként remek volt megkeresni a legközelebbi metrómegállót Londonban úgy, hogy körbefordultam a mobilommal és egyből megmondta, hogy merre kell mennem és hány métert. Hasonló közlekedést segítő programok nagyon sok nagyvárosra vannak, de Budapestre még nincs ilyen.

A másik típusú alkalmazásoknál már mi is aktívan részt veszünk a kialakításban. A My augmented reality nevűvel például be tudunk jelölni a térképen helyeket, amikhez megjegyzéseket csatolhatunk: merre volt az a nagyon jó fagyizó, hol kell felszállni a buszra. A működése egyszerű, gps-szel belövi hol vagyunk, ezt megmutatja egy térképen. Amikor vissza szeretnénk találni a fagyizóhoz, elég megkeresni az alkalmazásban és az megmutatja merre kell mennünk, hogy odaérjünk. Egy egész várost fel lehet így címkézni, de leginkább ezt is külföldi utakon használnám, itthon azért ritkábban tévedek el.

A jövő játékai

Persze lehet hasznos alkalmazásokról beszélni, mint amiket az előbb bemutattunk, de valószínűleg igazán akkor lesz népszerű ez a technika, amikor már igazán érdekes játékokat is találunk. Egyelőre még gyerekcipőben mozognak a játékok, csak néhány említésre méltót találtunk. Az egyikkel ezek közül egy labirintusban bolyonghatunk. A játék elindítása után a kijelzőn falakat és utakat látunk, és ha csak a kijelzőt nézzük, valóban olyan, mintha eltévedtünk volna egy labirintusban. Elég nagy terület kell ahhoz, hogy kipróbáljuk, hiszen valóban sétálnunk kell, hogy a gps érzékelje, merre haladunk és a kijelző aztán úgy változtassa meg a látható képet. Egy 50x50 méteres, akadálymentes területen azonban remek szórakozás. Az sem árt ha árnyékos helyen játszunk, hogy lássuk a kijelzőt.

Valóban jó játékok még nem jelentek meg mobilos környezetre, de vannak erre utaló jelek. A világ több millió Farmville-rajongója hamarosan bármikor játszhat 3D-ben is kedvenc játékával (lásd a videót). Ezen kívül szinte semmire sem jó, de látványos alkalmazások már most is vannak, például lézerrel lövöldözhetünk, vagy avataros álarc mögött fényképezhetjük le ismerősünket, de az áttörésre még várni kell.

A japán Tonchidot a Sekai Camera nevű alkalmazásával pont arra készül, hogy új dimenziót adjon a közösségi játékoknak. Maga az alkalmazás hasonló módon működik, mint a My augmented reality nevű, vagyis a különböző helyekhez szöveget, képet vagy akár hangot is tudunk csatolni, melyet aztán vagy csak mi látunk, vagy publikussá teszünk. Ehhez jönnek majd a közeljövőben a különböző játékok, mely kihasználják és összetársítják a virtuális valóságot és a közösségi szájtokat. A jövő tehát még nem jött el, még csak az elején járunk annak, amit a kiterjesztett valósággal még kezdeni lehet.

Rovatok