Index Vakbarát Hírportál

8,5 millió dollárt vitt el a Google Zümm

2010. szeptember 6., hétfő 16:15

Internetes adatvédelem oktatására és néhány felhasználó kárpótlására összesen 8,5 millió dollárt költ el a Google. Az új közösségi portál indulására készülő cég talán ezzel is azt próbálja bizonygatni, hogy vigyáz a személyes adatokra.

Világszerte botrányt okozott a Google által bevezetett közösségi funkció, a Gmailben elérhető Zümm (Buzz). A keresőcég a csoportos per (class action) elkerülése érdekében beleegyezett, hogy peren kívül 8,5 millió dollárt áldoz az eljárás eddigi költségeinek fedezésére, valamint egy pénzügyi alap létrehozására. A Google-nek a hírnevén esett csorbát gyorsan el kellett tüntetnie, hiszen új közösségi szolgáltatás elindítását tervezi.

A pénteken bejelentett, még bírósági jóváhagyásra váró megállapodás szerint az összeg harminc százalékát kapják az ügyvédek, valamint kártérítésben részesül az a hét személy, akik megindították az eljárást, ők maximum 2500 dollárhoz jutnak. A pénz többi részét a Google egy alapban helyezi el, amely az internetes adatvédelemmel, illetve ennek oktatásával foglalkozó szervezeteket támogatja. Az egyezségben szerepel egy felszólítás is, amely szerint a Google-nak többet kell tennie azért, hogy a felhasználók pontosan megismerjék a Zümmre érvényes adatvédelmi elveket .

A Google cég a felháborodás nyomán a kezdeti állapothoz képest igen gyorsan több változtatást is végrehajtott a szolgáltatáson, így ma már a Zümm nem tárja fel idegenek előtt a felhasználók kapcsolati hálóját. A személyes adatok kezelését, a biztonsági beállításokat is átláthatóbbá tették.

A megegyezés bejelentésével szinte egy időben közölte a vállalat, hogy általános adatvédelmi előírásaikat is átalakították, frissítették, és az új változat október 3-ától lép érvénybe. A változások egyik fontos eleme, hogy a rengeteg, saját adatvédelmi szabályzatot használó szolgáltatás közül 12-nél megszüntették ezt a különállást, ezekre a továbbiakban a fő adatvédelmi elvek vonatkoznak. Ez utóbbit is átírták, világosabbá, egyszerűbbé tették, emellett azokat az eszközöket, melyek a felhasználókat segíthetik adataik védelmében, az átláthatóság és a könnyebb kezelhetőség érdekében egy helyre gyűjtötték össze.

A vállalatnak szüksége van imázsjavításra, mivel egyre harcosabban támadják monopolisztikus törekvései miatt: a Verizonnal együtt közösen benyújtott internetszabályozási javaslatuk után augusztus közepén az animált híreiről ismertté vált tajvani Next Media ábrázolta gonoszként őket (Schminternet), majd a múlt héten egy befolyásos amerikai fogyasztóvédelmi csoport, a Consumer Watchdog indított ellenük kampányt, s ennek keretében az elvetemült adatvadászként megjelenő vezérigazgatóról, Eric Schmidtről készült videót a New York-i Times Square-en kivetítőn játszották fizetett hirdetésként óránként többször is.

Rovatok