Pár hete terjed a pletyka a magyar használttelefon-piacon, hogy a premierkor, vagy azután pár hónappal vásárolt iPhone 3G készülékekben tömegesen megy tönkre a wifikapcsolatért felelős csip, a másfél-két éves telefonok futószalagon érkeznek a szervizekbe ugyanazzal a hibával.
Miután 8-10 telefonszervizben érdeklődtünk, egészen furcsa kép alakult ki az iPhone-ok misztikus hibájáról. A hivatalos márkaszervizek szerint nem létezik a jelenség, hetente ha egy készülék beérkezik hozzájuk ilyen hibával. A független szervizekben azonban egyöntetűen az a tapasztalat, hogy rengeteg ilyen eset van mostanában, bár azt, hogy a forgalomban levő telefonok mekkora hányadát érintheti a probléma, sehol nem merték megtippelni.
Mintha a két éve, a premierkor Magyarországra érkezett első szállítmányokban levő wificsipek mostanában érnék el az élettartamuk végét – jellemezte a helyzetet egy szervizes.
A jelenség valamikor nyár elején kezdődött, és azóta egyre több a tönkrement wificsip; javítani nemigen lehet, csak cserélni, rossz esetben az alaplappal együtt. Az elromlott telefonok jellemzően másfél-két éves iPhone 3G-k, a 3GS modelleknél szinte egyáltalán nem fordul elő a hiba (ennek lehet az az oka, hogy a 3GS 2009-ben, egy évvel a 3G után jelent meg, tehát nincsenek még ilyen öreg készülékek). A használt iPhone 3G-k piacán érezni is, hogy pár hete óvatosabban és olcsóbban vásárolnak csak ilyen típusú és korú készülékeket a gsm-boltok.
A tönkrement telefonok között egyaránt vannak hálózatfüggetlenített, szoftveresen feltört, és ilyen szempontból érintetlen darabok a szervizesek egybehangzó véleménye szerint, akik azt mondják, az elromlott wificsip jelenleg messze a leggyakoribb hiba az iPhone-oknál. A dolog annál is rejtélyesebb, mert az Apple hivatalos support fórumain, meg úgy általában külföldi fórumokon alig lehet ilyen hibajelentésekre bukkanni (viszont egy éve visszatérő, tömeges szoftveres probléma, hogy a 3.0-s operációsrendszer-frissítés után nem tud wifire csatlakozni a telefon). Ez is arra utal, hogy a hiba a 2008-ban Magyarországra érkezett széria sajátja lehet. Az Apple-nél a kérdésünk nyomán még zajlik a nyomozás a rejtélyes, és a jelek szerint hungarikumnak számító jelenség után - míg a végére nem járnak, a tanácsuk az, hogy az akkreditált, hivatalos szervizeket érdemes felkeresni a problémával.
A miértre két életképesnek hangzó teóriát (és több, igen szórakoztató összeesküvés-elméletet) hallottunk. Az egyik szerint a csip csatlakozásánál szériahibás a forrasztás, és idővel, a melegedés okozta hőtágulás miatt kontakthibás lesz a wificsip érintkezése (erre utal, hogy a hiba sok esetben eleinte úgy jelentkezik, hogy hidegben nincs wifi, melegben van). A másik teória szerint az iOS 3.1.2-es verziójában volt egy szoftverhiba, ami túlhajtotta a wifimodult, ami ettől rendszeresen túlmelegedett, az pedig hosszú távon hajlamos tönkretenni a csipeket.
Az alternatív elméletek általában arra futnak ki, hogy az Apple direkt teszi tönkre a lejárt garanciájú régi telefonjait (akár úgy, hogy szándékosan rövid élettartamú alkatrészeket használ, akár szoftveres úton), hogy ezzel ösztökélje az új generációs készülékekre való áttérést, és biztosítsa azok eladását.
Amerikában a napokban egy per is indult hasonló témában: a kaliforniai bíróságon azt próbálják a cégre rábizonyítani, hogy a 4.0-s operációsrendszer-frissítés azért lassította a használhatatlanság közelébe a régi iPhone-modelleket pont az iPhone 4 megjelenése előtt, hogy ezzel kényszerítse ki az iPhone 4-re váltást a felhasználóktól. Maga a lassulás egyébként sokezerszeresen bizonyított, dokumentált tény, a kérdés az, hogy volt-e emögött szándékosság az Apple részéről.
A logikai ellentmondást a gondolatmenetben (nem éri meg a telefonomat szándékosan tönkretenni, hiszen az elromlott készülék csökkenti a bizalmat a gyártó felé, így ha új készülék vásárlására is ösztönöz, az egyáltalán nem biztos, hogy az új termék ugyanannak a gyártónak a modellje lesz, sőt) mindenesetre elég nehéz lesz meggyőzően feloldani a vád bizonyításához.