Index Vakbarát Hírportál

Hivatalosan is itt a magyar eBay

2010. november 11., csütörtök 12:18

Hivatalosan is bejelentették, hogy elindul az eBay magyar oldala. A hivatalos londoni bejelentéskor kiderült, hogy összesen három országban vezetik be a lokalizált verziót, Portugáliában, Finnországban és Magyarországon.

Az eBay Nemzetközi Piactér (eIM) magyar verziójának elindítása előtt a szolgáltatást hat másik országban vezették be az év első felében. A márciusi piacra lépés óta Csehországban, Dániában, Görögországban, Oroszországban és Svédországban 40 százalékkal nőtt a vásárlások, és 50 százalékkal a regisztrált új felhasználók száma. Az oldal látogatottsága ezekben az országokban 150 százalékkal lett magasabb, és egymillió fölé nőtt a fenti országokból kezdeményezett letöltések száma az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva.

Nincs licit

A magyar oldal elindulását követően – még a hivatalos bejelentést megelőzően – elképesztő érdeklődést tapasztaltak, a felhasználók száma 97 százalékkal megnőtt, az oldal látogatóinak száma megötszöröződött, a magyar vásárlók által bonyolított vásárlások száma pedig 11 százalékkal lett magasabb az első héten a múlt év hasonló időszakához képest. De nincsenek konkrét elérendő számok a közeljövőre vonatkozóan, nagyjából hasonló növekedésre számítanak a hivatalos indulás után is, mint a többi országnál – nyilatkozta Alina Prawdzik, az eBay európai bővítési stratégiájáért felelős vezetője.

Az eIM honlapja magyarul is elérhető, és magyar nyelvű ügyfélszolgálat is van. Kicsit más, mint a nemzetközi eBay, mert itt nem lehet licitálni, csak fix áras termékeket lehet megvásárolni. Csak olyan termékeket jelenítenek meg, melyek kaphatók az adott országban, az árak és a szállítási költség pedig a helyi fizetőeszközben vannak megadva. Csak a PayPalen keresztül lehet fizetni ezeken az oldalakon. További megszorítás, hogy ezen keresztül nem lehet eladni termékeket.

Az aukciók hiányát Alina Prawdzik azzal magyarázta, hogy így könnyebb a vásárlóknak. Amikor tavaly elindították néhány országban a helyi eBay oldalakat, a vásárlók össze voltak zavarodva a licitálás miatt, nem értették a folyamatot. Ezért úgy döntöttek, hogy csak fix áras termékeket lehet vásárolni. Azon felvetésünkre, hogy Magyarországon már évek óta sikeresen működnek aukciós szájtok, mint a Vatera és a TeszVesz, azt válaszolta, hogy egységes szolgáltatást szerettek volna bevezetni. Tudják, hogy a magyar vásárlók az európai átlagnál sokkal inkább tisztába vannak a licitálás folyamatával, de nem akartak változtatni a szolgáltatáson.

Attól sem félnek, hogy egy viszonylag telített piacra lépnek be. Legfőbb előnyként Alina Prawdzik azt jelölte meg, hogy nem csak Magyarországon megtalálható termékeket tudnak megvásárolni a felhasználók, vagyis sokkal nagyobb a választék az eBayen. Emiatt akár kedvezőbb árakat is találhatnak.

Cipőt az olaszoktól, kütyüt Amerikából

Az eBay tizenegy országot, köztük Magyarországot is érintő nemzetközi felmérése szerint a megkérdezett magyarok több mint háromnegyede a világ bármely pontjára képes lenne elutazni – persze csak virtuálisan – egy jó üzlet reményében. A kutatás szerint a magyar vásárlók 77 százaléka sokkal szívesebben barangol az interneten egy-egy jó fogás reményében a legkedvezőbb árat keresve, mint hogy a belvárosban üzletről üzletre járkálva keresgélje a terméket.

Amúgy az eBayen történő vásárlásnál is hasonlóan gondolkodnak az emberek, mint a hagyományos vásárlásoknál. A megkérdezettek cipőt leginkább Olaszországban vásárolnának (átlagosan az európaiak 50,6 százaléka), Franciaországot és Olaszországot részesítik előnyben az európaiak kalap és kiegészítők vásárlásakor (35,2 százalék ill. 34,6 százalék, európai átlagban). Az Amerikai Egyesült Államok a legnépszerűbb célpont műszaki cikkek és felszerelések vásárlásakor (az európai válaszadók 39,4 százaléka ezt preferálja). Franciaország és Olaszország vezeti a listát a designer ruhák vevői körében, az európaiak 43,2 százaléka ill. 39,4 százaléka ezeket az országokat részesíti előnyben, ha adott a választás lehetősége.

A megkérdezettek szerint Németországból és az Amerikai Egyesült Államokból vásárolt műszaki cikkek, felszerelések a legjobb minőségűek (az európai vásárlók 25,8 százaléka ill. 22 százaléka szerint). Az európai vásárlók 85,8 százaléka abban az esetben fontolná meg egy tengerentúli vásárlás lehetőségét, ha a vásárolni kívánt termék ára legalább 20 százalékkal alacsonyabb lenne, mint a hazai piaci ár.

A válaszadások során az internetes vásárlás legnagyobb akadályaként három fő tényezőt neveztek meg a megkérdezettek. 46 százalékuk a fizetési biztonsággal kapcsolatos félelmeinek adott hangot, 25 százalékuk a szállítással kapcsolatos aggodalmakat emelte ki, míg a válaszadók 18 százaléka a külföldi honlapok megfelelő ismertségének hiányát jelölte meg válaszában.

Rovatok