Index Vakbarát Hírportál

Válság előtti szinten az online vásárlások

2010. november 29., hétfő 14:05

Az amerikai Fekete Péntek jót tett a az online kereskedelemnek, a boltok óriási akciókkal készültek és meg is lett az eredménye. Az eddigi eredmények és az előzetes számítások szerint arra tippelnek a gazdasági kutatóintézetek, hogy a november-decemberi időszakban 11 százalékkal nő az online kereskedelem. Az eddigi előrejelzések 9 százalékos növekedést jósoltak.

Az online kereskedelemnél a péntek csak az előszele volt az akcióknak, az amerikai boltokban a Cyber Mondayre is számítanak. Fekete Péntek utáni első hétfőn most először érheti el a forgalom az egymilliárd dollárt. Cyber Hétfőn tízből kilenc online kereskedő ad valamilyen kedvezményt.

Az idei karácsonyi szezont az is pörgeti, hogy a fogyasztók a válság kirobbanása óta most először hajlandóak tényleg költekezni – a jelek azt mutatják, hogy Amerikában magához tér a gazdaság, a munkanélküliség is csökken. Az internetes vásárlások 2007 karácsonyán 19 százalékkal, 29,2 milliárd dollárra nőttek. Ez a következő évben több mint ötödével csökken, majd 2009-ben négy százalékos növekedéssel is csak 29,1 milliárd dollár volt.

Az online kereskedők pedig abból húznak hasznot, hogy a vásárlók egyre kényelmesebben próbálják megvásárolni az ajándékokat. Sokan már nem akarnak tülekedni a boltokban, főleg nem Fekete Pénteken, amikor erőszaktól sem mentes tülekedések árán juthatnak az akciós termékekhez. Az idén is őrizetbe vettek több vásárlót az üzletekben erőszak miatt.

Az online vásárlások aránya a teljes kereskedelmi forgalom 7 százaléka lesz, ez enyhe növekedés a tavalyi 6 százalékhoz képest. Az idei karácsonyi szezon nagyon pozitívan nyitott, az erős kezdés bizakodásra ad okot. Fekete Pénteken 648 millió dollárt költöttek az amerikaiak online boltokban, kilenc százalékkal többet, mint tavaly.

A karácsonyi időszakban egy nap forgalma ugyanannyi, mint a szezonon kívüli egy hét forgalma. A kereskedők novemberben és decemberben érik el éves nyereségük 20 százalékát.

A Wall Street Journal elemzése szerint az idén az okostelefonok lesznek a karácsonyi slágertermékek. Az okostelefonok miatt jelentősen csökkenhet a hordozható konzolok, GSP-ek piaca. Ugyanakkor a konzoloknak is nagy sikert jósolnak a szezonban, a Sony és a Microsoft legújabb fejlesztései népszerűek a felhasználók körében. A harmadik kategória a televíziók világa, itt két irányba tolódhat el a kereslet, egyrészt az Amerikában bemutatkozott Google TV-nek lehet nagyobb szerepe, másrészt az idei az első karácsony, amikor megjelennek a boltok polcain a 3D tévék.

Rovatok