Index Vakbarát Hírportál

Szódagép és led-tévé a karácsonyi sláger

2010. december 23., csütörtök 17:52

A főbb slágertermékek idén: LCD TV, notebook, fényképezőgép, digitális képkeret, okostelefon, mosogatógép, háztartási és konyhai kisgépek, CD-DVD-szoftver, játékkonzol. Már drágább termékeket is mernek online vásárolni az emberek.

Szeretjük a karácsonyt, de a kötelező ünnepi bevásárlásokat már sokkal kevésbé - derül ki az Árukereső.hu, közel 1200 fő részvételével végzett felméréséből. Az internetes bevásárlás a válaszadók 64 százaléka szerint alkalmas a karácsonyi stressz csökkentésére.

A stressz okait vizsgálva kiderül, hogy tíz emberből nyolc körülményesnek, fárasztónak tartja az ajándékvásárlást. Ez nem meglepő annak fényében, hogy mennyi időt töltünk beszerzésükkel: a megkérdezettek közel fele több mint háromszor indul neki a bevásárló túrának, negyedük pedig alkalmanként több mint három órát tölt az ilyenkor jellemzően zsúfolt boltokban. A férfiak hatékonyabbak, mint a nők: nekik kevesebb alkalom is elég arra, hogy beszerezzék a kiszemelt tárgyakat, és egy-egy alkalommal rövidebb idő alatt bonyolítják le az ünnepi vásárlást.

A webes vásárlás legnagyobb előnyeként a tömeg elkerülését jelölték meg a válaszadók. Az adatokból az is kitűnik, hogy a férfiak alapvetően nyitottabbak a világhálón történő vásárlásokra (73 százalék), mint a nők (65 százalék). Az online vásárlások növekedését tapasztalják az Extreme Digitalnál is, a tavalyihoz képest 25 százalékkal nőtt weboldalukon a vásárlások száma.

Az Extreme Digital tapasztalata szerint az elektronikus kereskedelem szerepe egyre meghatározóbbá válik itthon is, a korábbi évekhez képest a bizalom erőteljes erősödése tapasztalható mind a vásárlók, mind a gyártók részéről. A vásárlók már a drágább termékeket is szívesen vásárolják az internetről és idén már egyre gyakoribb a főtermékhez kapcsolódó kiegészítő termékek online vásárlása is. Egyre nagyobb az arányuk a fehéráru termékeknek, valamint a tablet pc és okostelefon iránt szintén nagy az érdeklődés. A netbookok iránti bizalmatlanság már elmúlt, meghatározó szerepet hasított ki magának a hordozható számítógépek piacán.

Az előző évekhez viszonyítva egyre korábban kezdjük a karácsonyi ajándékok beszerzését, tízből öten már novemberben elindultak az ajándékbeszerző körútra – ez az LG karácsonyi nem reprezentatív kutatásából derül ki. Idén már csak öt százalék az, aki közvetlen az ünnep előtt megy vásárolni, ők a 20-39 éves férfi korosztály. Az emberek idén többet fordítanak karácsonyi ajándékra, mint az előző évben, mindezt ráadásul saját erőforrásból. A válaszadók átlagban öt-hat főt terveznek megajándékozni – 2008-ban ez a szám hét-nyolc, 2009-ben hat volt.

Karácsonyi nagy beruházások

Bár a foci vb-t megelőző időszakban a tévékészülékek eladása nagy felfutást mutatott, most karácsony előtt is népszerűek. Elsősorban a full hd lcd-tévék iránt nagy a kereslet, de többen vásárolnak már led-tévékészüléket is; ezek közül elsősorban azok a legkeresettebbek, amelyek 150 ezer forint alatti áron vásárolhatók meg – mondták az Auchannál. A Media Marktban hasonló a helyzet, az lcd-tévé az egyik húzótermék az idén is. Azt tapasztalják, hogy évről-évre az egyre nagyobb képátlójú és egyre jobb felbontású tévék iránt növekszik a kereslet. Idén a led-technológiás lcd- és a 3D készülékek előretörését tapasztalják. A Media Marktban az lcd forgalmi érték fele led-technológiás készülék lesz, tavaly ez tíz százalék volt. A piac fele továbbra is a 32 hüvelykes méret (82 cm képátlójú), de erőteljesen növekszik a 40 colos és a feletti kategóriák forgalma. Az előrejelzések szerint a 40 hüvelyk feletti kategóriák százalékosan kétszámjegyű növekedést mutatnak majd tavalyhoz képest.

Az Extreme Digital szerint az Európában a piacot most uraló 3Dtelevíziók iránt azonban itthon még nem nagy az érdeklődés magas ára miatt, ugyanígy nem választják sokan az Amerikában és Angliában oly népszerű ebookot, melyet a magyar nyelvű tartalmak hiánya magyarázhat. A külföldön már csalódásnak számító ajándékok közé sorolt digitális képkereteket és háztartási kisgépeket azonban még sokan választják itthon.

A nagy háztartási gépek közül ebben az időszakban sok mosó- és mosógatógép, hűtőszekrény talál gazdára, de keresettek a háztartási kisgépek is (az elmúlt időszakban a szépség-egészség témakörébe tartozó kisgépek veszítettek népszerűségükből). Nagy sláger az otthoni szódakészítő gép, több üzletben azonnal elkapkodják az érkező termékeket.

Bizonyos területeken megfigyelhető, hogy a válság letisztította a márkapreferenciákat, a komoly, jó nevű márkák előnyt élveznek a kevésbé ismertekkel szemben. Az emberek jobban meggondolják, hogy amire kiadják a pénzüket, az milyen minőségű. Nagyobb súllyal esnek latba a termékek választásánál az energiatakarékossági szempontok is.

Unalmas klasszikusok

Örök ajándékötlet a mobiltelefon: az idei év nagy slágere az érintőképernyős változat (Samsung, Nokia, LG), különösen, ha 30-40 ezer forintért meg lehet vásárolni. Sláger lehet még a kifejezetten időseknek készített mobiltelefon, nagyobb gombokkal. Népszerű ajándék a fényképezőgép, itt a népszerűek a tükörreflexesek, illetve a nem tükörreflexes, de cserélhető objektíves digitális gépek, mint a Sony Nex 3 és 5. A notebookok és netbookok, tábla pc-k, digitális fényképezőgépek, mp3- és mp4-lejátszók, mobiltelefonok, játékkonzolok, cd-k és dvd-k idén is népszerűek.

Évről-évre egyre népszerűbb ajándék a könyv. A kisebb ajándékok között nagyon népszerűek az illatszer ajándékcsomagok, ezek közül is elsősorban a közép- illetve alsóbb árkategóriába tartozó összeállítások, illetve a férfiaknak szóló ajándékok között előkelő helyen szerepelnek a borotválkozási termékek közül a nagyobb értékű borotvakészülékek.

Minden évben nagy mennyiségben fogynak pataki-tálak, fondu-szettek, karácsonyi étkészletek, tálak, porcelán kiegészítők és a karácsonyi szalvéták, gyertyák, dekorációk.

Rovatok