Index Vakbarát Hírportál

Megduplázta profitját az Apple

2011. április 21., csütörtök 12:02

Történelme legjobb második negyedévét, sőt, kis híjján történelme legjobb negyedévét zárta március végén az Apple. Minden termékkategória hatalmasat nőtt, kivéve az iPod.

Nem sok kellett ahhoz, hogy történelme legjobb negyedévét könyvelje el az Apple, de egy hajszállal lecsúsztak a karácsonyi szezont is magába foglaló időszak eredményeiről: akkor 26,7 milliárd dolláros forgalom mellett 6 milliárdos profit jött össze, most 24,7 milliárdra 5,99 milliárd jutott. A cégek többségénél jelentős visszaesés szokta követni az ünnepi hónapokat, az Apple-nél viszont olyan erős az évek óta tartó növekedés, hogy az majdnem teljesen kiküszöböli a szezonális hatást.

Folyton dupláznak

Jól mutatja a dinamikát, hogy egy éve még 13,5 milliárd volt a bevétel és 3,07 milliárd a profit, amit most sikerült megduplázni. Két éve viszont még csak 1,62 milliárd dollár volt a nyereség, amit akkor fantasztikusnak tartottak az elemzők, erre két év múlva már ennek a négyszeresénél jár a vállalat.

A legnagyobb növekedést az iPhone érte el, amiből 18,65 milliót adtak el, 113 százalékkal többet, mint tavaly. A készülék most a negyedik generációjánál tart, és jellemzően majdnem a teljes életciklusa során hiánycikk az egész világon, ennek köszönhető, hogy például Magyarországra is csak több hónapos késéssel jutott el. A remek negyedéves forgalom alapján egyre biztosabbnak tűnik, hogy nem tévednek azok a pletykák, amik szerint az Apple szakít a nyári premierrel, és idén csak szeptemberben mutatja be a következő iPhone-t.

Macintoshból 3,76 millió fogyott, ami 28 százalékos növekedést jelent, ez egyébként megfelel az elemzői várakozásoknak. A piac körülbelül 27 százalékos erősödésre számított, elsősorban a MacBook Pro márciusi megjelenésének köszönhetően, ami elég nagyot lökött a gépek forgalmán.

Duplán nyertek

Érdemes megjegyezni, hogy a növekedés nagyobb része az Amerikán kívüli piacról jött össze, mert a Gartner szerint odahaza csak 19 százalék körül járt az első negyedév növekedése, igaz, ez is kimagasló eredmény az egész pc-piac 6 százalékos csökkenéséhez képest. A váratlan gyengülést az okozta, hogy a konkurens gyártók forgalmának jelentős része a netbookokból jött össze, ez a kategória viszont a tabletek megjelenésével érdektelenné vált, az eladások tehát drámaian visszaestek. Az Apple-nek viszont nem volt netbookja, így a kaliforniai cég nem érezte meg ezt a hatást, ezért messze a piac fölötti növekedést tudott elkönyvelni az első negyedévben.

Pedig a visszaesést kiváltó iPad nem is ebben a termékkategóriában szerepel az Apple-nél, a nyereség tehát kétszeres. A nyolcvan-kilencven százalékos piaci részesedéssel bíró tabletből 4,69 millió fogyott az aktuális negyedévben, a most lezáruló első teljes évében 19,48 milliót adtak el az iPadből, aminek nem is volt elődje. Épp ezért nem is nagyon lehet mivel összehasonlítani az aktuális negyedévet, mert az előzővel biztosan nem érdemes: a karácsonyi szezonban 7,33 millió iPad fogyott, de az ünnepek alatt mindig sokkal nagyobb számban fogynak a kütyük, az iPodok is évek óta ebben az időszakban a legnépszerűbbek. A mostani negyedévre ráadásul az is rányomta a bélyegét, hogy már mindenki tudta, hogy közeledik az iPad 2 premierje, így fokozatosan csökkentek az eladások, miközben az új tablet eredményei még pont nem jelennek meg ezekben a statisztikákban. Az iPadek forgalma egyébként így alakult az elmúlt évben:

 

A grafikon kísérteties hasonlóságot mutat az iPod 2006-os grafikonjával, igaz, a zenelejátszó minden évben ugyanezeket az arányokat produkálta, tehát bármelyik évet beszúrhattuk volna 2006 óta:

 

A iPod egyébként nem szerepeltek valami jól a most lezárt negyedévben, ez az egyetlen olyan termékkategória, amelyikben gyengült az Apple: 9 millió iPodot adtak el, ami 17 százalékos visszaesést jelent a tavalyi eredményhez képest. Az iPodok piaca egyébként akkor kezdett el stagnálni, amikor megjelent az iPhone, az iPad piacra kerülésével meg elkezdődött a gyengülés korszaka.

Rovatok