Index Vakbarát Hírportál

Egyre láthatatlanabb a láthatatlan tank

2011. szeptember 7., szerda 11:23

A brit haditechnikai óriáscég, a BAE Systems idén januárban mutatta be új álcázó technológiáját, illetve az azt használó láthatatlan tankot. A megoldásnak most elkészült a következő generációja, ami már az infrakamerák, éjjellátó szemüvegek, és hasonló, hőmérsékleti térképek alapján működő berendezések elől is elrejti az álcázott járművet.

A láthatatlanná tevő technológia első verziója az ekönyv-olvasókból ismert elektronikus tintához hasonló módszerrel működött: egy kamera figyelte, mi van a tank mögött, és a járművet beborító e-ink kijelzőkre a vezérlő számítógép pontosan azt a képet vetítette, amit a szemlélő akkor látna, ha a tank nem lenne az útjában.

Az infrás megoldás alapötlete ugyanez, csak a megvalósítása volt jóval nehezebb. A tank páncélzatát speciális, hőmérsékletét extrém gyorsan változtatni képes anyagból készült, hatszögletű panelekkel fedik le. Egy tank álcázásához nagyjából ezer, egyenként 14 cm átmérőjű ilyen panelre van szükség. A tank környezetének hőmérsékletét hőkamerák figyelik, és a rendszer ezek adatai alapján állítja be a panelek hőmérsékletét, így az infravörös tartományban a jármű megkülönböztethetetlen lesz a környezetétől.

A BAE sajtóközleménye nem tér ki arra, hogy a pixeleknek nevezett panelek pontosan milyen anyagból vannak, és a fűtésüket, illetve hűtésüket hogyan oldják meg, de azt mondják, annyira gyorsan tudják a hőmérsékletet változtatni, hogy a tank akár mozgás közben is láthatatlan marad az infravörösben szemlélődők előtt. További fontos áttörés, hogy a korábbi hasonló technológiákhoz képest az ADAPTIV kódnevű rendszer sokkal kevesebb energiaforrást igényel, és vezérlőrendszere fizikailag kisebb, vagyis nem foglal el sok helyet a tankban.

A mérnökök a teljes láthatatlanság helyett egyébként inkább az álcázást ajánlják, ehhez tucatnyi tereptárgy előre bekészített hőképe áll rendelkezésre az ADAPTIV memóriájában, amelyeket bevetve a tank úgy nézhet ki, mint egy nagyobb szikla, egy autó, vagy akár egy tehén. Az első tesztek szerint a technológia 3-400 méteres távolságból működik a legjobban, sötétben, amikor a megfigyelő teljes mértékben az éjjellátó berendezésének hőtérképére hagyatkozik.

Az álcázó paneleket más méretben is le lehet gyártani, ezzel finomítani az álcázást, vagy éppen, ha nincsen szükség a kisebb panelek adta jobb felbontásra, olcsóbbá tenni az egészet – egy hadihajót például jóval nagyobb távolságokból kell csak eltüntetni az infrakamerák elől, így annál elég nagyobb panelekkel dolgozni. A BAE becslése szerint két év múlva indulhat az ADAPTIV tömeggyártása, addig még tesztelik és finomítják a technológiát.

Rovatok