Index Vakbarát Hírportál

Elkezdődött a Google trösztellenes vizsgálata

2011. szeptember 22., csütörtök 15:35

A trösztellenes ügyeket vizsgáló szenátusi albizottság előtt Eric Schmidt visszautasította, hogy manipulálnák a keresési eredményeket.

Különösen nagy érdeklődés övezte azt a szenátusi meghallgatást, amelyen Eric Schmidtnek, a Google elnökének kellett válaszolnia a vállalata működését illető kérdésekre. A cég nyomasztó piaci erőfölénye miatt a versenytársak által benyújtott panaszok vezettek el odáig, hogy trösztellenes vizsgálat induljon a cég ellen. Ennek céljai, hogy tisztázza, vajon a Google manipulálja-e a keresési eredményeket, hogy ez által jusson jogosulatlan üzleti előnyökhöz, illetve használja-e a monopolhelyzetével a verseny korlátozására. Hasonló eljárások egyébként Európában és Ázsiában is indultak már a Google ellen, ezekben a cég adatvédelmi elveit, adatkezelését is vizsgálják.

A Google az augusztusi adatok szerint a keresőpiacon 64,8 százalékkal rendelkezik az Egyesült Államokban, és tovább terjeszkedik más területeken is, például a kereső üzletágat erősítheti, hogy a mobilpiaci részvétel mellett többek között az utazási szolgáltatások területén is megjelentek.

A meghallgatásra a Google eredetileg a vállalat vezető jogászát küldte volna, ám a bizottság ragaszkodott ahhoz, hogy Eric Schmidt elnök vagy Larry Page vezérigazgató válaszoljon a kérdésekre. A meghallgatásról beszámoló lapok mind emlékeztettek Microsoft elleni eljárásra, amikor Bill Gates jelent meg a bizottság előtt, erre maga Schmidt is utalt, és kijelentette, tanultak az akkori eseményekből, az ő cégét hasonló módon nem lehet megvádolni.

Egy szenátor egy független piackutató által készített tanulmányra hivatkozva azt kérdezte az elnöktől, hogyan lehetséges az, hogy három népszerű árösszehasonlító oldalról érkező keresési eredmények különböző módon, különböző helyekre kerülve találhatóak a találati listán, míg a Google Shopping találatai mindig a harmadik helyen könnek be.

A szenátor ez alapján annak a gyanújának adott hangot, hogy manipulálják a keresési eredményeket. Schmidt ezt határozottan tagadta, érvelése szerint a Google Shopping más elven működik, mint az említett összehasonlító oldalak, egyszerűen abban segítik a felhasználót, hogy hol kaphatnak meg egy adott terméket. A Google Schmidt szerint a felhasználói elégedettséget, a gyors és hatékony információszerzés biztosítását választotta üzleti modellje alapjául, nem pedig más oldalak elégedettségét akarják elérni.

Az elnök válasza sokakat nem elégített ki. A konkurensek szerint a Google a keresővel igyekszik nyomást gyakorolni a felhasználókra, hogy inkább a Google Placest válasszák. Ebben nem az motiválja őket, hogy nagyobb felhasználói elégedettséget érjenek el, hanem hogy a Google minél több jövedelemhez jusson. Egy másik szenátor szerint több mint gyanús, ha egy lóversenyen mindig a versenyt szervező pályatulajdonos lovai nyernek.

A vizsgálat tovább folytatódik a meghallgatás után.

Rovatok