Index Vakbarát Hírportál

Van valakinek kis lyukú Opel-töltője?

2011. október 2., vasárnap 12:09

Divatos téma a járművek elektromos meghajtása, de nem lesz egyszerű lecserélni a benzinfaló gépeket. Nem elég összerakni néhány szép autót, először néhány banális problémát kell megoldani. Milyen legyen a töltő? Otthon termelt áramot is felhasználhatunk? Hogyan tankolunk külföldön?

Szép jövő áll előttünk, a városokból eltűnik a szmog és a motorok zaja, villanyautónkat otthon is tölthetjük, csökken a kőolajfüggés. Amikor elképzelem, milyen lesz elektromos autóval közlekedni, minden nagyon egyszerűnek tűnik. Hiszen a lakóövezetekben, az irodaházak mélygarázsaiban, a sztrádák menti benzinkutaknál is van áram. Igazán nem lehet nagy kihívás néhány extra konnektor felszerelése. Csakhogy hiába lesznek töltők, ha országszerte egyszerre áll be a kutakhoz ötvenezer autó. Annyi áram nem lesz, és ami van, nagyon drága lenne.

Microusb is jó lesz?

Egészen apró problémákon is elbukhat a nagy villanyautós projekt. Kellemetlen lenne, ha töltés előtt adapterekkel kellene vacakolni. Szabványosítani kell a töltőfejet, és a gyártóknak abban is meg kell egyezniük, mennyi áramot pumpáljanak át az autókba. Most vannak villanyautók, amelyek egyszerű otthoni aljzatba dughatók, és lassan töltődnek fel, másakat speciális gyorstöltővel kell a hálózatra kötni.

Az európai autógyártókat tömörítő szervezet, az ACEA szeptember végén bejelentette, egységesítik a töltőket, amilyen gyorsan csak lehet. Javaslatuk a lassan és gyorsan töltő, egyenáramú és váltóáramú rendszereket egyaránt lefedi. Emellett azzal is foglalkozni kell, hogy az áramszolgáltatók miként szedjék be a díjakat, és az autók hogyan kommunikáljanak a hálózatokkal. A szabványos rendszer csak 2017-re készül el, tehát pórul járhat, aki most vesz villanyautót. Lehet, hogy később át kell alakítania.

Mustár? Ketchup?

Tegyük fel, hogy megvannak a konnektorok, és ugyanolyan egyszerű a töltés, mint most a tankolás. Mi történik akkor, ha egy vidéki grillpartin lemerül az autónk? Megzsarolhatjuk a házigazdát, hogy ha nem fizeti ki a töltést, hajnalig Zámbó Jimmy-dalokat adunk elő a kert végében. Az autóipar azonban kifinomultabb megoldást talált ki. Olyan intelligens töltőhálózat készül, amely egy azonosító alapján vonja le a tankolás árát, külföldön is működik, és az erőműveket is elláthatja információval a közlekedésben részt vevő járművek energiaállapotáról.

Az egész alapja a számlázási rendszer lesz, derült ki nemrég a Nokia Siemens Networks (NSN) sajtórendezvényén. A hálózati eszközöket gyártó vállalat azt próbálta bizonygatni, hogy a távközlésnek is fontos szerepe lesz a jövő közlekedésében. Az NSN szerint a töltőhálózathoz nagy kapacitású szoftverek kellenek, amilyeneket most a távközlési cégek használnak. Országosan naponta több százezer tranzakciót kell kezelni, mert a felhasználók nemcsak több óra hosszan töltik majd az autóikat, alkalmanként néhányszor tízperces töltéseket is igénybe vehetnek.

Az NSN egy töltőállomás prototípusát is bemutatta, amely a kábel fejébe épített csatlakozók segítségével létesít kapcsolatot az autóval. Így amint rádugjuk az autót a töltőre, a rendszer tudja, kinek kell benyújtani a számlát. A felhasználó csipkártyával is azonosíthatja magát, ami azért jó megoldás, mert a bérautók és a céges autók magáncélú használatát is lehetővé teszi.

Mivel az áram könnyebben elosztható, mint a benzin, valószínűleg mindenhol lesznek töltők, és a haver grillpartiján, a szomszédnál vagy a virágosnál is tudunk villanyautót tölteni.

Külföldön bonyolultabb a helyzet, mert nagyon eltérőek a tarifák. A “nagyon” szón van a hangsúly, egy országhatár két oldalán nemcsak pár százalékos, hanem akár tízszeres különbség is lehet. Kicsit húzós lesz Ukrajnából Németországba menni. A szakértők még csak suttogva beszélnek arról, hogy a benzinárba beépített jövedéki adókról és egyéb járulékokról a kormányok nem akarnak majd lemondani, azok az áram árában is megjelennek. Persze vannak támogatások is, ám a külföldről érkező turistáknak ilyen nem jár, és ez még inkább átláthatatlanná teszi az árakat.

Forró drót

Persze spórolásra is lesz lehetőség. Az áramszolgálatatók szólhatnak az ügyfeleknek, hogy mikor lehet olcsóbb áramot tankolni, és felmerült egy olyan ötlet is, hogy az autók egyfajta tápként működjenek, az akkuban tárolt energiát vissza lehessen tölteni a hálózatba. Ebben az esetben az áramszolgáltató fizetne az ügyfélnek a segítségért.

A magyar áramhálózatot felügyelő Mavir adatai szerint délután hat környékén, amikor az emberek hazaérnek a munkából, bekapcsolják a sütőt, a plazmát meg a mosógépet, hirtelen megugrik a fogyasztás. Ilyenkor nagyon oda kell figyelni, hogy elegendő energia álljon az ügyfelek rendelkezésére. A villanyautók ilyenkor nyújthatnak nagy segítséget. Éjjel 1 és hajnal 6 között, amikor visszaesik a fogyasztás, bőven van idő az akkuk feltöltésére.

Egyeztetni kell az ügyféllel, hogy ne akkor szívják le az energiáját, amikor este vidékre indulnak, és meg kell állapítani egy határt, hogy az akkukat mennyire lehet lemeríteni. Internetes kapcsolattal a szolgáltató könnyen ellenőrizheti, mely autók állnak a rendelkezésére. A távfelügyeleti rendszer elméletileg azt is lehetővé teszi, hogy folyamatosan figyeljék a közlekedő járművek állapotát, és így az erőművek előre felkészülhetnek a Balatonra tartó villanyautósok rohamára.

Rovatok