Index Vakbarát Hírportál

Útközben töltődhetne az elektromos autó

2011. november 29., kedd 12:59

Az elektromos autók környezetbarátok ugyan, de nehezen veszik fel a versenyt a hagyományos kocsikkal, ha az akkumulátor kapacitásáról van szó. Ez a hátrány azonban megszűnhet egy fejlesztés alatt álló rendszerrel, amely drót nélkül töltené az autókat, méghozzá menet közben.

Shanhui Fan, a Stanford professzora szerint a mágneses tekercsek jelentenék a megoldást elektromos autók töltésével és hatótávolságával kapcsolatos problémákra. A tekercseket az autókba és az utakba építenék be, így azok egymással rezonálva energiát tudnának átadni – írja a New Scientist.

2007-ben az MIT (Massachusetts Institute of Technology) kutatói mutatták be, hogy mágneses rezonanciával lehetséges a drót nélküli energiaátvitel. Akkor egy 60 wattos égő üzemeléséhez elegendő energiát tudtak átadni mágneses indukcióval két összhangban rezonáló tárgy között. (A mágneses indukció a mágneses mező változásával keletkező elektromos áram – az elektromos generátorok, transzformátorok és motorok működésének ez az alapja.) Eddig kevés olyan eszköz volt, amelyet kizárólag indukcióval töltöttek – ilyen például az elektromos fogkefe és a töltője –, aminek az volt az oka, hogy nagyobb távolságokra túl nagy volt az energiaveszteség.

A nagyobb távolságokra is hatásos indukciót Marin Soljaĉić, az MIT fizikusa fejlesztette ki, aki a lézeres ismeretei alapján már tudta, hogy az azonos frekvencián rezonáló tárgyak nagyon gyorsan tudnak energiát átadni. A technológia titka egy tekercs, amely rezgő töltések formájában tárolja is az energiát. A tárolótekercs egy erős elektromágneses mezőt gerjeszt, de amíg az elektromos mező legnagyobb részét a belsejében tartja, a mágneses mező kívül marad rezegve, és egy azonos frekvencián rezgő vevőhöz közvetíti az áramot. Azért fontos, hogy a mágneses mező legyen a külső, mert ez nem jelent veszélyt a legtöbb testre, például a biológiai szövetekre sem.

Shanhui Fan a stanfordi Klíma és Energia Projekt konferencián beszélt arról, hogy a számításai szerint az autók mozgásának és fémvázának köszönhetően egy rezonáló tekercs körülbelül 10 kilowatt teljesítményt adna le 7 mikroszekundum alatt, 97 százalékos hatékonysággal – ez pedig elegendő ahhoz, hogy a járművek autópályán is közlekedhessenek.

A fejlesztés alatt álló rendszer biztonságos is lenne, mert az elektromosság kizárólag az összehangolt frekvenciájú tekercsek – tehát az út és az autó – között áramolna. A terv megvalósulása esetén a jövőben a sofőröknek nem kellene attól tartaniuk, hogy az elektromos autójuk lemerülhet útközben, emellett az akkumulátorok mérete is kisebb lenne, ami csökkentené a járművek árát.

Rovatok