Index Vakbarát Hírportál

Magyar fejlesztés lehet az autók iPhone-ja

2012. január 18., szerda 20:14

Elkészült az NNG modern navigációs platformja, ami az iPhone sikerét próbálja átültetni az autóiparba. A magyar cég szoftverére más fejlesztők is építhetnek programokat, éppen úgy, ahogyan az iPhone is kiegészíthető extra szoftverekkel. Az NNG esetében azonban másféle szoftveres kínálat alakulhat ki. A navigációs platformra ráépülhetnek a közösségi hálózatok, a Facebook vagy a FourSquare, hogy az autó segítségével is frissíteni tudjuk a státuszunkat. De akár a fékrendszer szoftvere is kapcsolatba léphet az NNG platformjával, például azért, hogy egy váratlan satufékezés estén figyelmeztetést küldjön a közelben tartózkodó autósoknak: Valami szokatlan történt, legyenek óvatosak!

Az NNG és a Budapesti Műszaki Egyetem másfél éve elindított, 750 millió forintos fejlesztési projektje az Új Széchenyi Terv keretében 300 millió forintos támogatást kapott. A végeredmény egy prototípus lett, amivel az NNG elkezdhet házalni a gyártóknál és az autóipari beszállítóknál, hogy kezdjenek alkalmazásokat fejleszteni a platformra. Szombathelyi Péter, a vállalat operatív igazgatója elmondta, hogy tudomása szerint egyedülálló ez a nyílt rendszer, ami lehetővé teszi a beszállítóknak, hogy titokban tarthassák a saját fejlesztéseiket (a féket szabályozó speciális szoftvereket, vagy a beépített radarok térelemző algoritmusát), ugyanakkor kapcsolódni tudjanak egy mindent összefogó platformhoz.

Arra azonban még éveket kell várni, hogy kézbe foghassuk az NNG platformjára épülő termékeket. Medvig Attila, a szoftverfejlesztő cég vezető tanácsadója elmondta, hogy az autóipar nagyon lassan vezeti be az újításokat, a technológiák egy-másfél év alatt épülnek be az autókba. Az NNG például már eladott 4,6 millió licencet a szoftvereiből, amelyek a következő 3-4 évben lesznek beépítve 13 autóipari beszállító termékeibe, és a szoftverek húsz autómárkában jelennek meg. Azt nem árulták el, hogy milyen autókban lesznek NNG-szoftverek, mert a gyártókkal kötött szerződések nem engedik, hogy a termékekről fecsegjenek.

Az aktuális helyzet

Az elektronikus eszközök legnagyobb éves vásárán az autógyártók és beszállítóik is megjelentek, de az NNG-nek az idén már nem volt saját standja a CES-en. A vállalat pár éve úgy döntött, hogy a háttérbe vonul, és a technológiáját eladja az ismert márkáknak. A Pioneer standján például látható volt az NNG szoftvere, az AppRadio 2 kijelzőjén. Ezen az eszközön még nem a most bemutatott új platform fut, hanem a technológia aktuális helyzetét mutatja be. Az AppRadio 2 csupán annyit tud, hogy az héthüvelykes érintőkijelzőn is elérhetővé teszi azokat az alkalmazásokat, amik a vezetékkel rákötött mobil eszközökön futnak. Az AppRadio 2 segítségével az iPhone 4/4S és bizonyos androidos készülékek kezelhetők. A Pioneer egy másik mobilos eszközt is bemutatott, az autó plafonjára szerelhető kijelzőt, ami egy átlátszó plexi lapra vetíti rá az okostelefonon futó navigációs szoftver térképét.

A CES-en természetesen a rivális navigációs gyártók is megjelentek, a Garmin például a 2012-es Dodge Charger utcai sportautó Uconnect Touch 8.4 nevű multimédiás központjában kapott (mellék)szerepet.Ezt a rendszert a Dr. Dre nevével fémjelzett Beats Audio hangrendszer adja el, ami tucatnyi hangszóróból tolja a mély basszusokat a felhasználó füleibe. A 8,4 hüvelykes érintőkijelzővel ellátott hangrendszert telepakolták extra szolgáltatásokkal: a rákötött hordozható eszközökön lévő zenékhez megkeresi az albumborító képét, be van kötve a SiriusXM műholdas rádiószolgáltatás, és a felhasználó a benzinárakról, a moziműsorról és a sportesemények állásáról is aktuális információkat kap.

Az elektromos autókkal előrukkoló Ford pedig a MapQuest térképszolgáltatásával szerelte fel az autóit. Állításuk szerint ez az egyetlen olyan térkép, amivel megkereshetők az elektronikus töltőállomások. A 2012 első félévében megjelenő Ford Focus Electric fedélzeti rendszerében a szokásos multimédiás extrák mellett lesz egy különleges játék is, a felhasználók abban versenyezhetnek egymással, hogy ki tud minél messzebre eljutni egy töltéssel, és jutalompontokat gyűjthetnek azzal, hogy mennyi szén-dioxid-kibocsátástól kímélték meg a klímát azzal, hogy nem benzint égetnek az autójukkal. A sikereket a sofőrök természetesen a Facebookon is megoszthatják az ismerőseikkel.

Rovatok