Baltavári Tamás történész évekkel ezelőtt modellezni kezdte a magyar történelem nagy csatáit, 2010-ben az 1526-os mohácsi ütközeten dolgozott a csapatával. A 22 perces animáció 2011 novemberében készült el, és a Youtube-ra is felkerült. Baltavári és a Történelmi Animációs Egyesület (TAE) azóta egy sokkal nagyobb projektbe fogott bele. A Magyar Nemzeti Digitális Archívum (MaNDA) támogatásával olyan 3D-s történelmi stratégiai játékon dolgoznak, amellyel újrajátszható és átélhető a magyar történelem 50 legfontosabb csatája, miközben diplomáciai, gazdasági, és kulturális ügyekben is taktikázni kell. A 2012 végére elkészülő játékkal a diákok és az érdeklődők játszva tanulhatnak a történelemből, és ha elég ügyesek, még a mohácsi vereséget is győzelemmé változtathatják.
Az egyelőre Total War Magyar Történelem névre hallgató nagyszabású stratégiai játéksorozat két éve készül, idén december végére fejezik be a készítők, és ingyenesen lehet majd letölteni a MaNDA honlapjáról. Az első részben 1526-ig, a mohácsi ütközetig csatázhatják majd át a történelmet a játékosok. A játék azonban nem csak a harcokról fog szólni: diplomáciai, gazdasági és politikai ügyek között kell lavírozni, és olyan problémákat is meg kell oldani, mint az Aranybulla-mozgalom, a tatárjárás vagy az 1347-es nagy pestisjárvány. A későbbi csatákól ízelítőként a MaNDA honlapján a mohácsi ütközet után most át lehet élni a magyar győzelemmel záródó piski csatát is.
A játék és az abban szereplő full HD minőségű kisfilmek a Total War motorjával készültek. Ez egy világszerte népszerű, valós idejű stratégiai videojáték-széria, amely viszonylag életszerű történelmi környezetben jeleníti meg a csatákat, a játékmenetében pedig a taktikai elemek a leglényegesebbek.
Baltavári Tamás történész korhű öltözetet és hadifelszerelést alkotott a játék magyar gúnyájához, de a harc fizikájába, szabályaiba és a helyszínekbe is belenyúlt. A kutató olyan játékot alkotni, amely érdekesebbé, megfoghatóbbá, átélhetőbbé, sőt esetenként megváltoztathatóvá teszi a történelmet.
A TAE csapata régi térképek és visszaemlékezések, modern mérések, illetve a Google Earth alapján modellezte le a csaták koreográfiáját és az egységek mozgását. Néha a játék motorjába is belenyúltak, hogy a csapatok morálján, állóképességén és néhány fizikai jellemzőn állítsanak. Amikor pedig szükséges volt, a seregek korhű páncélzatát és felszerelését egyszerűen belerajzolták a programba. A már korábban lemodellezett mohácsi vereséghez és az 1809-es győri csatához a Medieval II: Total Wart, az időszámításunk előtt 216-ban a rómaiak és a punok között lezajlott cannae-i ütközethez pedig a Rome: Total Wart használták fel a készítők. A kész játékban összesen ötven csata lesz, amelyek között biztosan szerepel majd a kenyérmezei, az isaszegi, és a nándorfehérvári ütközet is. A készítők elmondták az Indexnek, hogy a végleges verzió mérete körülbelül 4-5 gigabájt lesz.
A hagyományőrzőkből, hadtörténészekből, programozókból, grafikusokból, vágókból és utómunka-szakemberekből álló csapat munkájában Baltavári mellett többek között Partig Kis Romeó-Viktor vágó, Hajnal Ödön grafikus és Magyar Zoltán programozó vett részt. A 7,8 millió forintos projektet rajtuk kívül számos diák is segítette a Károli Gáspár Református Egyetemről és a Vörösmarty Mihály Gimnáziumból.
A 3D-s játéksorozathoz már most ízelítőül szolgál a játék kétdimenziós, flash alapú verziójának első darabja. Ebben bárki újraírhatja a történelmet, és megpróbálhat befűteni a törököknek a mohácsi csatában, bár Lovas Lajos, a MaNDA főigazgatója szerint ez eddig még senkinek sem sikerült. [UPDATE: Egyik olvasónknak, Gecse Norbertnek a cikk megjelenése után sikerült a győzelem, screenshottal igazolta a diadalt.] A flash verzióval böngészőben lehet játszani, és nemsokára további 49 csata lesz elérhető itt. Az ötven csata flash változata egyfajta online adatbázis szerepét is betölti majd, hiszen a játékosok a harc előtt az eredeti csata történelmi leírását és paramétereit is elolvashatják, valamint képet kapnak a hadseregek katonáiról.
A sorozatot a szórakoztató funkciója mellett oktatási segédanyagnak is szánják, úgynevezett edugame-nek, amellyel játszva tanulhatnak a diákok. A MaNDA honlapjára is számos történeti dokumentum, oktatási segédanyag kerül majd fel. Lovas Lajos elmondta, a játéksorozat célja a történelmi és az irodalmi tananyag kiegészítése is, abban viszont még nem biztosak, hogy hogyan fog illeszkedni a nemzeti alaptantervbe (NAT), ám az biztos, hogy nevelő funkciót is szánnak a sorozatnak.
Baltavári alapgondolata is az, hogy a történelmi források szerint vesztes csatákból ki lehet emelni a dicsőséges magyar pillanatokat. „Sokak fejében a mohácsi ütközet vállalhatatlan katasztrófaként él, ahol a magyar hadsereg szereplése borzalmas volt. Ez nem igaz, ahhoz képest, hogy veszítettünk, nagyon jól szerepeltünk ebben az ütközetben, mindent kihoztunk magunkból, csak az ellenfél jobban szervezett és nagyobb volt, ráadásul technikailag is kicsit fejlettebb” – mondta korábban Baltavári az Indexnek. Ehhez tartva magukat az alkotók a mohácsihoz hasonlóan a többi videóban is kihangsúlyozzák majd a diadalmas mozzanatokat.
A sajtótájékoztatón Szőcs Géza, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős államtitkára azt mondta, hogy széria a játékösztönt, a múlt megismerését és a jövőre való felkészülést testesíti meg a fiatalok számára. Szerinte egy vereségből és egy győzelemből ugyanannyit lehet tanulni. „Előre kell nézni, használni a modern eszköztárakat, és a történelemre alakítható valóságként tekinteni. El kell felejtenünk, hogy örök vereségre vagyunk ítélve, így a jövőben is nyerhetünk” – mondta az államtitkár.