Index Vakbarát Hírportál

Lufi a Facebook új bevásárlása?

2012. április 16., hétfő 14:59

Az utóbbi időben minden nagyobb IT-üzletet lufinak neveznek a félősebb elemzők, és olyan tanulmányok is születnek, amelyek cáfolják ezeket a jóslatokat. A lufit kiáltók ijedőssége egyrészről érthető, hiszen senki nem szeretné újra átélni a 2000-es évek dotkom-lufiként ismert válságát az IT-szektorban. Másrészről egy-egy nagyobb összeg még nem jelenti a lufi felfújását, hiszen – éppen a 2000-es évekből tanulva – ma sokkal óvatosabbak a befektetők és sokkal szigorúbb a szabályozás.

Több érdeklődő

A Facebook egymilliárd dollárért vásárolta fel az alig két éves Instagramot. Lépését azzal magyarázzák, hogy a vállalkozás már kezdett potenciális ellenféllé válni, a fotómegosztó alkalmazást iOS-re és Andoridra negyvenmillióan töltötték le. Ráadásul az androidos verzió megjelenése utáni egy héten több mint ötmilliószor töltötték le az appot, és az iTunes-on is a legnépszerűbb ingyenes alkalmazás lett.

Nem csak a Facebook érdeklődött, a Twitter is meg akarta volna vásárolni a céget: néhány hónappal ezelőtt kezdtek el tárgyalni az Instagram alapítóival, de nem jutottak közös nevezőre.

Bevétel nélküli cég tucatnyi alkalmazottal

Az Instagramnak nincs bevétele, ráadásul tucatnyi alkalmazottja van – ez az egyik fő oka annak, hogy sokan lufiról beszélnek. Ha a számokat nézzük, akkor alkalmazottanként 77 milliót fizetett a Facebook. Az alkalmazást 551 napja lehet letölteni, ez a vételárat leosztvanaponta 1814882 dollárt jelent, percenként 1260 dollárt.

Érdekes momentum, hogy egy héttel a felvásárlás bejelentése előtt az Instagram eladta a cég 10 százalékát 50 millió dollárért egy kockázati befektetőnek, vagyis ezzel 500 millió dollárra becsülték a cég értékét. Sokan nem mulasztották el felemlegetni a Kodakot, a fotózás egyik óriását, amely csődbe ment, miközben egy fotóalkalmazás egymilliárd dollárt ér. A felvásárlás egyesek szemében azt is jelenti, hogy a nagy játékosok kezdik elveszíteni az újítás lehetőségét, inkább felvásárolnak jó ötleteket.

Hasonló kérdések azonban felmerültek 2006-ban is, amikor a Google felvásárolta a YouTube-ot 1,6 milliárd dollárért – emlékeztet a Guardian. Akkor a YouTube-nak sem volt értékelhető bevétele és elég kevés volt az alkalmazottja. Most pedig az évtized egyik legjobb befektetésének tűnik.

Ennek ellenére most erősebbek a félelmek. Ray Valdes, a Gartner piackutató cég alelnöke azt mondja, hogy az egymilliárdos összeg az, amit ezt a félelmet táplálja. Pedig a Facebooknak jó oka volt a felvásárlásra: átlátható cég, nagyszerű szolgáltatás, értéke van a nevének, nagyon jó fejlesztők dolgoznak ott, ráadásul nagyon gyorsan nőtt, ideje volt leállítani a potenciális riválist.

A harmadik lufi?

Ha tényleg lufiról van szó, akkor ez már a harmadik az IT-szektorban. Az első a 2000-es évek elején volt, amikor dollármilliárdok és cégek tűntek el a semmibe szinte egyik pillanatról a másikra.

A második 2008-ban tetőzött, februárban a Microsoft 44,5 milliárd dollárt ajánlott a Yahooért, amely már akkor gyengélkedett az új IT-cégek mellett. Az üzlet nem jött létre, a szektort a 2008-as hitelválság rázta meg. A Yahoo ma 18 milliárd dollárt ér, a 2008-as cégvezetéstől pedig megszabadultak.

A szektor most megint kezd felpörögni, egyre nagyobb összegek röpködnek a levegőben. Van még egy tényező, ami a másik két lufinál nem játszott még, ez az okostelefonok térnyerése. Az eddigi sikeres IT-cégek mind az interneten lettek népszerűek, ha azonban felmegyünk az Instagram honlapjára, semmit érdekeset nem találunk.

Az Instagram felhasználóinak van okostelefonja, fotóikat tucatnyi közösségi oldalra is meg tudják osztani. És itt elérkeztünk a másik fontos különbséghez: ez a közösségi elem jelentőségének növekedése. A felhasználók többsége mobilján tartja a kapcsolatot ismerőseivel, megosztják képeiket, gondolataikat, tartózkodási helyüket.

Olcsó júzerek

A Facebooknak most nagyon jól megy, uralja a közösségi hálók világát, készül a tőzsdére, százmilliárdra becsülik értékét. De Mark Zuckerberg is tisztában van azzal, hogy mennyire kevésen múlik a siker. A Facebook pedig alapvetően desktop-cég, nyitnia kell a mobil felé. Ha pedig így nézzük, akkor az egymilliárd dollár már nem is olyan sok, amikor a Facebook jövőjéről van szó.

Az összegek magasak, erről kár is vitatkozni. A Wired szedte össze, az elmúlt években, mennyiért adtak-vettek cégeket. A Zynga március végén vette meg az OMGPop-ot 210 millió dollárért, a Facebook hárommillióért a Gowallát tavaly májusban. Az AOL 315 milliót adott a Huffington Postért tavaly júniusban.

Még egy érv a lufi ellen szól. A felhasználónként fizetett 28 dollár (ez az Instagram felvásárláskori felhasználóinak a számából és az egymilliárd dollárból jön ki) nem is olyan magas. Sőt, a lista alján helyezkedik el. Amikor a Google felvásárolta az Aardvarkot, 555 dollárt fizetett felhasználónként (2010-ben vette meg 50 millió dollárért).

Rovatok