Index Vakbarát Hírportál

Vészhelyzetben ment a robotsofőr

2012. július 16., hétfő 13:08

A magát vezető autó népszerű kutatási terület mostanában. Sterling Anderson és Karl Iagnemma, az MIT kutatói viszont nem szeretnék teljesen átengedni a kormányt a gépeknek: olyan robot segédvezetőt fejlesztenek, amely együttműködik az emberi sofőrrel.

A robot csak akkor veszi át az irányítást, ha azt érzékeli, hogy az autó ütközne valamivel, a többi esetben viszont hagyja az embert vezetni. Sterling szerint a legfontosabb előnye egy ilyen részben önálló megoldásnak, hogy valamivel előbb jelenhet meg a piacon, mint a teljesen magukat vezető autók. Egy ilyen, részben önálló rendszer jelentős biztonsági elem lehet, és jóval kevesebb radikális jogi változtatást igényel, mint a teljesen önálló autók.

A megoldás egy beépített kamerát, egy lézert és néhány érzékelőt használ a kocsi környezetének megfigyelésére és a veszélyek azonosítására. A csapat kidolgozott egy algoritmust, amely elemzi a beérkező adatokat, és azonosítja a biztonságos zónákat, a robot pedig ezen belül tartja a járművet, ha az ember rosszul döntene.

Szeptember óta dolgoznak a fejlesztésen, ezalatt 1200 tesztet végeztek, és a rendszer a legtöbb esetben sikeresen elhárította az ütközéseket.A kísérletekben egy nagyon érdekes emberi vonatkozást is azonosítottak: azok, akik megbíztak a rendszerben, jobban teljesítettek azoknál, akik nem. Például, amikor arra kérték a kísérleti alanyokat, hogy tartsák egyenesen a kormányt, azok a vezetők, akik megbíztak a rendszerben, sokkal gyorsabban és magabiztosabban áthajtottak a pályán, mint akik óvatoskodtak.

A kutatók azt remélik, hogy az egész rendszert okostelefon méretűre tudják kicsinyíteni: a vezető kirakja majd az eszközt a műszerfalra, az pedig a kamerával, a gyorsulásmérővel és a giroszkóppal segíti a vezetést.

Rovatok