Index Vakbarát Hírportál

Hatmilliárdot bukik Amerika a fantáziafocin

2012. szeptember 10., hétfő 10:45

Egyetlen szezon, vagyis 15 hét alatt bő hatmilliárd dollárt bukik az amerikai gazdaság a fantasy football nevű online társasjátékon – mutatta ki egy elemzőcég tanulmánya. A szerdai NFL-szezonnyitóval elindult az idei őszi fantáziafoci-szezon is, és Amerikában a becslések szerint közel 25 millió ember játszik vele. Abból a feltételezésből kiindulva, hogy a csapatösszeállításokkal heti egy órát tölt munkaidőben az átlagos játékos, az amerikai átlagfizetésnek megfelelő 19,3 dolláros órabér mellett, a kiesett munka értéke heti 430 millió dollár. A teljes, csaknem négy hónapos szezon végére 6,46 milliárd dolláros kiesés halmozódik fel.

A fantáziafocit a neten játsszák kisebb-nagyobb társaságok. A szezon elején a valós amerikaifoci-csapatokban játszó sportolókból kell egy keretet összeállítania mindenkinek, ez általában az amerikai sportágakban népszerű draft (minden résztvevő sorban, egyenként választ) rendszerében megy. A keretből aztán minden való életbeli NFL-forduló előtt össze kell állítani egy fiktív csapatot, úgy hogy minden poszt be legyen töltve a pályán. A csapatba bekerült játékosok aztán a virtuális edzőnek a valódi meccseken nyújtott teljesítményük alapján hoznak pontokat, bonyolult pontrendszer alapján, ami megmondja, mennyit ér egy touchdown, egy jó passz vagy futás. Mivel az amerikaifoci-meccsekről részletes statisztikák készülnek, a pontok nyomon követése nem nehéz, tucatnyi mobilos és számítógépes alkalmazás létezik erre.

Becslések szerint közel 25 millió amerikai játszik fantáziafocit a sok ezernyi liga és kupa valamelyikében, baráti társaságokban vagy munkahelyi kollektívákban. Elemzők szerint közülük több mint 22 millióan munkaidőban foglalkoznak a csapatösszeállításokkal és átigazolásokkal.

A fantáziafoci az utóbbi években lett nagy üzlet, amikor több tanulmány is kimutatta, hogy a játékosok az átlagnál sokkal több időt töltenek sportközvetítések nézésével, és a témába vágó hírek fogyasztásával, vagyis a hirdetők szempontjából különösen értékes célcsoportnak számítanak. Az NFL hat éve 600 millió dolláros szerződést kötött a Sprint mobilszolgáltatóval, hogy az a felhasználói telefonjaira a fantáziafoci szempontjából lényeges híreket és információkat küldő alkalmazásához friss adatokat kapjon. 2011 óta az NFL meccsein a stadion nagy kivetítőjére is kötelező az eredmények és különféle statisztikák mellett a fantáziafoci pontszámait is kiírni.

Rovatok