Index Vakbarát Hírportál

Még a butamobilok uralkodnak a világon

2012. november 15., csütörtök 00:32

Nincs vita abban, hogy a jövő az okostelefonoké, olyan mértékben növekszik részesedésük a teljes mobilpiacon, hogy azt várnánk, néhány év alatt kihalnak a nem okos mobilok. Ez azonban csalóka, a feature telefonokra vagy butaphone-okra még sokáig megmarad az igény, és nem csak a fejlődő világban.

A nem okos telefonok piacára a Android és a távol-keleti gyártók jelentik a végső csapást, ma már szinte fillérekért vehetünk androidos okostelefont, az okostelefonok alsó kategóriája már a hagyományos mobilok árával vetekszik. Ennek ellenére még mindig népszerűek a nem okos telefonok, a szolgáltatóknál még mindig széles a választék ezekből a készülékekből.

Az akkumulátor az ütőkártya

A hagyományos mobilok töretlen népszerűségének több oka van, az egyik az ár, amit az olcsó androidos mobilok már támadnak. A másik a tartósság, ami szintén fontos tényező azoknál, akik nem tudnak vagy nem akarnak minden évben új mobilt venni. Ráadásul az egyszerű, hagyományos telefonok egy dologban még mindig jobbak, ez pedig a telefon funkció. És itt nem csak a hangminőség lényeges: ha valaki tényleg sokat telefonál, sokkal jobban járhat egy hagyományos mobillal.

A butamobilok legfontosabb jellemzője, hogy sokkal tovább bírja az akkumulátoruk egy feltöltéssel, akár napokat is kibírnak anélkül, hogy feltöltenénk őket. Ez a tulajdonságuk az elmúlt hetekben megint középpontba került, a Sandy hurrikán utáni áramszünet miatt voltak, akik használható mobil nélkül maradtak, hiszen egy okostelefon akkumulátora általában éppen hogy kibírja egy napig.

A hagyományos mobilok tehát olcsók, tartósak és tökéltesen jók arra, amire valók. Mégis halálra vannak ítélve hosszú távon. Gyártói és szolgáltatói oldalról egyre kevésbé népszerűek, senki nem akar olyan telefonokat eladni, amelyekkel csak beszélni lehet. Ilyen készüléken ugyanis a felhasználó további költése legfeljebb egy-egy csengőhang-vásárlás, de azt sem a szolgáltatótól veszi. A szolgáltatók és most már egyre inkább a gyártók is olyan készülékeket adnak el, amelyekhez mindenféle fizetős szolgáltatás kapcsolódhat a mobilinternettől kezdve a médiatartalmak letöltéséig.

Az iPhone-ok és az androidos mobilok tulajdonosai több százezer alkalmazás közül válogathatnak az online boltokban, de a gyártók is egyre inkább saját képükre szabják az operációs rendszereket, saját tartalmat kínálva. Ehhez csatlakoztak a szolgáltatók is, letölthető médiatartalmakkal, játékokkal, online zeneszolgáltatással. Mert mit csinálnak az emberek a mobiltelefonon, amikor nem telefonálnak? A legtöbben a közösségi oldalakat nézik, zenét hallgatnak, játszanak, de egyre többen vásárolnak online áruházakban is (az amerikai felhasználóknak például 38 százaléka vásárolt már a mobiljáról).

Még uralkodnak

Ha az egész világ mobilpiacát nézzük, jelentős ugyan az okostelefont használók tábora, de eltörpül a hagyományos mobilt használók mellett. A Business Insider adatai szerint tavaly 835 millió okostelefonos előfizetés és 5,6 milliárd darab hagyományos mobil előfizetés volt. Még az Egyesült Államokban is jelentősen több a hagyományos mobilok száma, mint az okostelefonoké.

A portál előrejelzése szerint az eladásokban egy-két éven belül fordulat lehet, 2015-re már több okostelefont fognak eladni, mint hagyományos mobilt, de ez az összes előfizetésre vetítve még nem jelent nagy változást, mert a feature phone-ok tulajdonosai sokkal több évig használják mobiljukat, mint az okostelefonok tulajdonosai. Ez azt jelenti, hogy még sok éven át jelentős lesz a nem okostelefont használók csoportja.

Ha kontinensekre bontva nézzük, óriási különbségeket látunk. Nem meglepő módon azokban a régiókban, ahol jó a 3G-lefedettség, és vannak előfizetéses mobilnetcsomagok, sokkal nagyobb az okostelefonok aránya. Azokon a területeken, ahol előre kell fizetni a mobilnetért, az ár a legnagyobb gátló tényezője az okostelefonok elterjedésének. A VisionMobile év elején közzétett adatai szerint Észak-Amerikában és Európában a legnagyobb az okostelefon-penetráció, 63 illetve 51 százalék. Az ázsiai és csendes-óceáni régióban ez az érték 19 százalék, Afrikában és a Közel-Keleten 18 százalék, Latin-Amerikában pedig 17 százalék.

Az előrejelzések szerint 2020-ra már nehezen találunk hagyományos mobilt az utcán, a gazdagabb régiókban ez korábban bekövetkezhet. De még Afrikában is eljön ez az idő, a TechCrunchon megjelent elemzés szerint öt éven belül a felhasználók nagy részének okostelefonja lesz. Az oldal elemzője arra alapozza ezt a feltételezést, hogy a hagyományos mobilok térnyerése nagyjából ennyi idő alatt következett be. Ha az okostelefonok ugyanaz az utat járják be, akkor most nagyjából a 2003-as helyzetnél járunk, vagyis 2014-ben 15 százalékos, 2015-ben 23 százalékos, öt év múlva 40 százalékos lesz a penetráció.

Van azonban néhány körülmény, amely meggyorsíthatja ezt a növekedést: az emberek jobban élnek most, mint tíz éve, ráadásul az okostelefonok reálárban most jobban elérhetőek. Az okostelefonok iránt sokkal nagyobb a kereslet, mint a hagyományos mobilok iránt volt.

Furcsa kettősség, hogy a fejlődő országokban gyakran a mobilinternetes hálózatok jelentik az internetet, így az ottani júzereknek szükségük van olyan mobilokra, amelyekkel lehet internetezni. Ezek azonban általában drágábbak és törékenyebbek – ami a fejlett régiókban nem jelent problémát. Ott egyébként egyértelműen a közösségi oldalak népszerűsége mozdította elő az okostelefonok térnyerését.

A gyártók is kihátrálnak

A nagy gyártók közül többen is bejelentették az elmúlt időszakban, hogy nem akarnak a jövőben hagyományos mobilokat gyártani, kizárólag az okostelefonokra koncentrálnak. A Sony például tavaly decemberben, az Ericssontól való elválás után közvetlenül jelentette be, hogy szűkíti mobilkínálatát. Egészen addig a Sony-Ericsson mobiltelefonok széles skáláját ajánlotta vásárlóinak a legolcsóbb hagyományos mobiltól a csúcsmodellekeig. Akkor azonban úgy döntöttek, hogy csak az okostelefonokra koncentrálnak, ezen belül is az androidos mobilok fejlesztésén dolgoznak.

A HTC idén júniusban jelentette be, hogy ezentúl nem hajlandó olcsóbb, tömegeknek szánt készülékeket gyártani, mert félti az imidzsét. Ragaszkodnak a jobb minőségű anyagokhoz és a prémium szolgáltatásokhoz, és felhasználóik többségének ez tetszik is. Kevesebb, de okosabb készüléket gyártanak.

Hasonló lépésben gondolkodik a Motorola is, ők azzal magyarázzák döntésüket, hogy az androidos telefonok árversenyben kiszorítják a hagyományos mobilokat, így nem érdemes tovább ezeket gyártani. Nem meglepő ez a lépésük, hiszen a Motorola Mobilityt megvette a Google, így érdekük az Androidra fektetni a hangsúlyt.

A gyártók kihátrálása a hagyományos telefonok piacáról jól jön viszont a Nokiának: ők enyhe növekedést tapasztaltak az eladott mobilszámban, valószínűleg csak átmenetileg.

A feature phone jövője

Temetni kell-e ezek után a hagyományos mobilokat? A kérdés összetett, de a válasz egyelőre a nem. Még mindig nagyon sokan gondolják azt, hogy a mobilon csak telefonálni szeretnének és legfeljebb sms-t küldeni, internetezni számítógépen akarnak, játszani pedig nem szoktak vagy erre is van külön céleszközük. Egyre kevesebben vannak, akik ezt gondolják a nyugati világban, de nem elhanyagolható a számuk.

Az sem mellékes, hogy a szegényebbek nem tudják fizetni a mobilinternetet, legalábbis olyan csomagokat nem, amelyeknél teljesen ki tudnák használni az okostelefon minden lehetőségét, így kényszerből maradnak a hagyományos mobiloknál. Persze lehet wifin is internetezni, de ez sem érhető el még mindenhol.

A hagyományos mobilok túlélésének egyik útja lehet, ha meghatározott célcsoportokra összpontosítanak, ezek lehetnek például az időseknek szóló mobilok, amelyek az alapfunkciók mellett az idősek speciális igényeikhez kapcsolódó funkciókkal vannak kiegészítve, például gyorstárcsázás, extra hangerő, egy gombnyomással elérhető orvosi ügyelet. A másik célcsoport a kisgyerekek lehetnének, akiknek a kezébe a szülő még nem szívesen adna törékeny, érintőkijelzős mobilt, de szeretné, hogy a gyerek fel tudja hívni őt, ha valami baj van. Itt is az egyszerűség és a könnyen kezelhetőség az elsődleges szempont.

A másik út több erőfeszítést igényel a gyártóktól, itt ugyanis teljes átalakítására, az operációs rendszer és a felhasználói felület megújítására van szükség, így modern szolgáltatásokkal akár meg is maradhat a mobilpiac ezen szegmense. A feature phone-ok operációs rendszere régi hagyományokat követ, amelyeken az idő már túllépett. Újra kell gondolni ezeket a funkciókat, elérhetővé kell tenni azokat az alkalmazásokat, amelyek nem igényelnek nagy adatforgalmat, ez lehet az emailezés, hírszolgáltatásra, időjárásjelentésre való előfizetés. Fontos, hogy a felhasználói felület is kövesse a felhasználói igényeket, könnyen kezelhető, jól állátható kezelőfelületű mobilokra van szükség. Nem kell túl sok szolgáltatást nyújtani, hiszen aki nem csak telefonálni szeretne mobilján, az úgyis okostelefont vesz, a többieknek pedig arra van szükségük, hogy naponta megkapják sms-ben (vagy egy minimál adatforgalmú internetcsomaggal), kell-e esernyőt vinniük az útra. Ha egy butamobil ezeket tudja, még nem lesz okostelefon. Más kérdés, hogy így a „hagyományos mobil” kifejezés is új értelmet nyer.

Rovatok