Index Vakbarát Hírportál

Facebookon háborognak a UPC ügyfelei

2012. november 21., szerda 12:33

A UPC a múlt héten érdekes levelet küldött előfizetőinek: a nagyrészt reklámszöveget tartalmazó küldemény hátoldalán fontos jogi tudnivalókat rejtettek el. A cég itt arra figyelmezteti előfizetőit, hogy „ráutaló magatartással” kötnek új szerződést, a korábbit pedig ugyanígy megszüntetik.

A levél azt állítja, az új szerződés gyakorlatilag mindenben megegyezik a régivel, pontos részletek kiderítésére azonban nincs módja az ügyfélnek, mivel semmi lényeges nincs a levélben. A ráutaló magatartáshoz a cég szerint elég annyi, hogy az előfizető továbbra is igénybe veszi a szolgáltatást, vagy az értesítést követően a számlát befizeti. Az már csak hab a tortán, hogy a levélben semmiféle dátum nem szerepel, így nem állapítható meg a szerződés megszűnésének napja.

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság szerint az új szerződések valójában kevesebb védelmet nyújtanak az előfizetőknek, mint a régiek, mivel ezentúl a módosításokhoz nem szükséges az előfizető beleegyezése. Ez pedig jelenthet akár díjemelést is, amit az ügyfelek gyakorlatilag tudtukon kívül, hallgatással fogadnak el. Az NMHH azt kéri az előfizetőktől, hogy aki a ragaszkodik a régi szerződéséhez, feltétlenül jelezze a UPC ügyfélszolgálatán. Az ügyfeleknek nincs könnyű dolguk, mivel, annak ellenére, hogy az egyik legnagyobb internetszolgáltatóról beszélünk, a cég már alig tart fenn hagyományos ügyfélszolgálatot.

Az ügyfélszolgálat sem tudja

Az elégedetlen ügyfelek ezért például a UPC Facebook-oldalán panaszkodnak. Vannak, akik a témában megjelent cikkeket linkelik, és kérdőre vonják az internetszolgáltatót, mások pedig a UPC furcsa lépését lemásolva vágnak vissza: ráutaló magatartással tiltják meg a cégnek a szerződésmódosítást.

Többen arra panaszkodnak, hogy az ügyfélszolgálat sem tudta megmondani, miből áll valójában a szerződésmódosítás. Az pedig biztos, hogy valami változott, még ha nem is derül ki a kiküldött levelekből, hiszen valamiért új szerződést köttetne mindenkivel a cég, tehát a felhasználók értetlenkedése jogos.

Ügyfélbarát ügyintézés

A UPC a vizsgálat elindítása után közleményben reagált a panaszokra. Állításuk szerint „a szerződés megújítása kizárólag formai változást jelent, annak érdekében, hogy az előfizetők számára is megkönnyítse, egyszerűbbé és gyorsabbá tegye az ügykezelést. Ez a változás nem érinti a díjakat, csomagokat és a szolgáltatásokhoz kapcsolódó összes feltétel is mind változatlan marad”.

Egyrészről, ha a szolgáltató által kiemelt dolgok nem is változnak, akkor is szerződésmódosításról van szó, másrészről a közleményben láthatóan a jelenlegi dolgok kommunikálására koncentrálnak, az NMHH pedig éppen arra figyelmeztet, hogy az ügyfelek a további módosításokkal szemben lesznek védtelenek.

A UPC szerint egyébként a ráutaló magatartással kötött szerződések régóta jelen vannak a magyar jogrendben, „az emberek többsége naponta köt ilyen megállapodásokat az élet különböző területein”, ráadásul az ilyen szerződések „lényegesen kevesebb adminisztrációs terhet rónak a szolgáltatóra és az előfizetőre is". Konkrétumokról még mindig nincs szó, dátumot pedig azért nem adtak meg, mert a UPC nem akarta „15 napos korlátok közé szorítani az előfizetőit".

Rovatok