Index Vakbarát Hírportál

Lehet okmányügyeket intézni januárban?

2012. december 14., péntek 12:03

2013. január elsejétől átalakul az eddigi közigazgatási rendszer, a kormány kialakítja a járásokat és ehhez kapcsolódóan a járási hivatalokat. Ezért az okmányirodáknál is átalakulás várható, az informatikai rendszerben is. Olvasónk útlevelet szeretett volna csináltatni az újévben, de furcsa problémába futott.

Útlevelet akartam csináltatni az egyik Pest megyei leendő járási központ okmányirodájában. Az adminisztrátor januári időpontot ígért, de odaugrott egy kolléganője, hogy „ne adj neki januárra időpontot, mert nem tudjuk, hogy látjuk-e majd a rendszert". Óvatosan rákérdeztem, hogy a járási rendszer miatt? Azt mondták, igen, „gondok lehetnek".

Azóta több okmányirodát is próbáltunk telefonon elérni, egyelőre sikertelenül. Az online foglalási rendszerek vegyes képet mutatnak: sok az egyedi fejlesztés, nem mindenki a magyarorszag.hu-t használja időpontfoglalásra. Egy olyan helyet találtunk ahol már lehetett januárra időpontot kérni, a többin egyelőre nem – de ez lehet amiatt is, hogy még nem töltötték fel a fogadási időket. Az esettel kapcsolatban megkerestük a járási rendszer kialakításáért felelős Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumot. Szerintük egyedi jelenségről van szó, és januártól minden rendben fog működni. Válaszuk érdemi részét teljes terjedelemben közöljük.

Az okmányirodák működését semmilyen módon nem zavarja a járási hivatalok létrejötte. Január 1-jétől az irodák ugyanott és ugyanúgy várják az ügyfeleket, ahol és ahogy eddig is, csak nem a jegyző alá fognak tartozni, hanem a járási hivatal keretében fognak tovább működni. Ezért az Ön által írt esetet nem tekintjük általánosnak, és nem tudunk ésszerű magyarázatot adni arra, hogy miért nem kap az ügyfél januárra időpontot, miközben az okmányirodák az új évben is változatlan nyitva tartással, változatlan ügyintézői körrel,  változatlan feladatokkal, ugyanazon a helyszínen, ahol most is kell, hogy fogadják az ügyfeleket. 

A nagy változás majd 2013 végére várható, amikor az okmányirodák bázisán létrejönnek a kormányablakok, az országban 300 helyszínen: minden járási székhelyen, s ott, ahol most okmányiroda van. A kormányablakokban közel 2500 ügyet lehet majd kezdeményezni vagy intézni egy helyen. Azaz nem kell majd az ügyfélnek időpontok és helyszínek között keresgélni, hanem minden, a járási hivatal feladataihoz kapcsolódó ügyet egy ablaknál lehet majd elintézni: legyen szó személyi okmányokról, vagy éppen tulajdoni lap igénylésről.

A kormányablakokban tehát az okmányirodák feladatai jelentősen kibővülnek, és a kormányablakrendszer kiépítése, ezen belül is az egységes integrált ügyfélszolgálati rendszer kialakítása valóban komoly informatikai fejlesztést igényel, amely a KEK KH szakmai irányítása alatt történik uniós forrásból.

Ön mit tapasztalt, kedves olvasó? Működnek az online rendszerek? Lehet januárra időpontot kérni? Időben elkészülnek a kért okmányok? Írja meg nekünk!

Rovatok