Index Vakbarát Hírportál

Keresésben erősít a Google Térkép

2013. május 22., szerda 13:28

Nyáron elérhetővé válik a Google Térkép új verziója, amely már első ránézésre is más, mint amit megszoktunk. Nagyobb hangsúlyt kap maga a térkép, a böngészőablak nagy részét elfoglalja. Ennek köszönhetően jobban átlátjuk a környéket, az utcák és helyek neve jól olvasható, és aprócska ikonok jelzik az érdekesebb helyeket – éttermeket, boltokat, intézményeket és BKV-megállókat.

Érthető iránymutatás

Minden funkciót a bal fölső sarokban elhelyezett keresősávval tudunk elérni, és ha az üres mezőbe klikkelünk, a Térkép rögtön felajánlja, hogy megmutatja a környékbeli utak forgalmát, a tömegközlekedési útvonalakat, és felsorolja a legutóbb keresett helyeket is. Innen már csak egy gombnyomás kell ahhoz, hogy elnavigáljuk magunkat valahová, és jelenleg ez az új Google Térkép legjobb funkciója.

Vegyünk egy nagyon egyszerű példát: a munkahelyünkön vagyunk, és sushit szeretnénk ebédelni. Ha régi felhasználók vagyunk, akkor valószínűleg már megadtuk a munkahelyi címünket a Google-nek, így egyetlen kattintással kiválaszthatjuk kiindulópontként. A következő lépésben elég bírni célnak azt, hogy sushi, és a Google Térkép felsorolja nekünk a lehetséges célpontokat.

Budapesten nincs túl sok japán étterem, így viszonylag könnyű választani. Sajnos a listán még nem írja, hogy melyik milyen távolságban van, pedig az nagy segítség lenne, így a helyismeretünk alapján döntöttünk a Bécsi úton lévő Sushi Sei étterem mellett.

A Google Térkép először autós útvonalat ajánl, de átválthatunk tömegközlekedésre vagy gyalogos útvonalra. A későbbiekben remélhetőleg a kerékpárutak is felkerülnek a térképre, ez az opció egyelőre nem elérhető. Bármelyik közlekedési módot választottuk, a Google legalább két javaslatot tett, amelyek közt nem volt nagy különbség. Az útmutató gyönyörű és érthető: a kék pöttyök a gyalogos szakaszokat, a világoskék vonal a buszutat, a sárga a villamost, a sötétkék a metrót jelöli. Rányomva a “more options and times” gombra később induló járatokat is találunk, és a térkép mellett végignézhetjük, hogy hol kell átszállnunk.

Idegen utcákon

Ha nem útvonalat, hanem csak egy címet akarunk felkutatni, akkor a keresősáv alatt találjuk meg az utcanézet (Street View) linkjét, és egy látványos zoomolás után máris elkezdhetjük a virtuális sétánkat. Ugyanitt nézhetjük meg a helyről készült fotókat is. Egy hotelnél például a nemcsak az épületről és a környékről találunk fényképeket, hanem a szobákról és az étteremről is.

Itt megjelenik a hely weboldala, telefonszáma, a róla készült értékelések, és egy kattintással továbbléphetünk a Google Plus oldalra, ahol már szobafoglalási információkat is találunk. A varsói Hotel Westinben például jövő héten húszezer forintba kerülne egy éjszaka.

Ha már nyitva van előttünk a környék, akkor az “éttermek” keresőszóra (így, magyarul beírva) előbukkannak a kis piros ikonnal jelzett éttermek. Úgy tűnik a varsói hotel közelében a Folk Gospoda nevű étterem a legjobb, ez kapta a legtöbb értékelést és legjobb pontszámot (4,4). Ha rákattintunk a kereső alatt felbukkanó linkre, ami elvileg a legjobb eredmények listájára vezet, akkor már nem találkozunk ennek az étteremnek a nevével, és a toplistán a 4,2 csillaggal értékelt Restauracje 99 a legjobb ajánlat. Emiatt egyelőre nem tűnik teljesen megbízhatónak az ajánlórendszer, de reméljük, hogy a Térkép végleges változatában már pontosabb ajánlatok lesznek. Az mindenesetre a képeinken jól látszik, hogy milyen óriási különbség van az Térképek aktuális verziójához képest.

A legmenőbb dolgok

A Google Térkép extra látványosságokat is kínál, a New York-i felhőkarcolókat például háromdimenziós modellként tekinthetjük meg, míg a budapesti épületek egyelőre laposak. Ugyanakkor az is igaz, hogy ez a nézet igencsak megizzasztotta a számítógépünk grafikus kártyáját, és semmilyen haszna nincs annak, hogy a hatalmas épületek közt tetejének magasságában járjuk be a szűk utcákat. Meg kell elégednünk azzal, hogy be tudjuk járni a magyar hegységeket, és nemcsak a Földet, de a fölöttünk lévő felhőzetet is megnézhetjük távolból, mintha az űrből szemlélődnénk.

A Google Térkép újításai lenyűgözők, nagyon várjuk, hogy nyilvánosan elérhető legyen ez a verzió. A mostani változat az új kipróbálása után már használhatatlanul egyszerűnek látszik.