Index Vakbarát Hírportál

Így repül a nyomtatott drón

2013. július 2., kedd 17:20

A 2SEAS drón első pillantásra egy olyan repülőgépnek tűnik, amire elfelejtettek pilótafülkét szerelni. A pilóta nélküli repülőgépet ikermotorral hajtják, de a két motor között, ahol normális esetben a vezető ülne, csak egy, a szárnyak közé erősített kamera található.

A drón különlegessége, hogy jórészt 3D nyomtatóval készült alkatrészekből építették. A tervek szerint a drónt 2015-től rendszerbe állítják, és arra fogják használni, hogy drogcsempészek után nyomozzanak velük az Északi-tengeren. A 2SEAS a 2011-ben bemutatott SULSA-ra, az első, csak 3D nyomtatóval készített drónra emlékeztet. Az Egyesült Királyságban készített drónokat a Southampton Egyetem kutatói tervezték és építették. A megerősített, gondos formatervezésű váznak köszönhetően a jármű masszív, mégis igen könnyű.

A két drón között két jelentős különbség van. A SULSA kizárólag 3D nyomtatóval készült elemekből épült, leszámítva az elektromost motort. A gép gyártása emiatt nem volt túl nehéz, részben azért, mert a SULSA sokkal kisebb volt a 2SEAS-nél. Mivel azonban ez kétszer nagyobb a SULSA-nál, a szárnyakat és a gép farkát nem lehetett legyártani a most használt nyomtatókkal. Ezeket az elemeket ezért szénszálas anyagból építették. A gép törzse viszont kizárólag 3D nyomtatóval készült: ebben tárolják a gép működéséhez szükséges üzemanyagot, a megfigyeléshez használt technikát és magát a motort.

A másik különbség, hogy a SULSA elektromos motort használt, a 2SEAS viszont benzinmotoros gép. A SULSA emiatt csak negyven percig maradhatott a levegőben, de a jóval nagyobb és erősebb 2SEAS hat órán át is repülhet, 88 kilométeres óránkénti sebességgel; ez elég ahhoz, hogy szükség esetén üldözőbe vegyen egy csempészhajót. A 2SEAS másik előnye, hogy a nagyobb géptest és az erősebb motor miatt több szenzort is szállíthat, mint a SULSA.

A 2SEAS-t még mindig tesztelik; elsősorban a megfigyelő berendezéseket vetik alá alaposabb vizsgálatnak. Ha jól teljesít a teszteken, a drónt nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem Franciaországban és Hollandiában is rendszerbe állíthatják, ahol a La Manche-csatornán és az Északi-tengeren teljesíthetnek szolgálatot.

Rovatok